روستاهای نمونه گردشگری قزوین را بشناسید

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، به گفته نادر محمدی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، روستاهای نمونه گردشگری این استان از تنوع بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل می توانند جوابگوی سلایق مختلف باشند اما تقریبا کمبود امکانات استاندارد را در همه آن ها شاهد هستیم و امکانات موجب قطعا در حد و انتظار گردشگران نیست.

روستاهای نمونه گردشگری قزوین را بشناسید

تنوع جاذبه های تاریخی و طبیعی روستاهای نمونه گردشگری قزوین از امامزاده ها، قلعه ها و برج های تاریخی و بافت سنتی خانه ها گرفته تا آبشارها، چشمه های آب معدنی، غارها و جنگل ها این نقاط را به رنگین کمانی از جاذبه ها تبدیل کرده که می توانند لذت و آرامش و ساعات خاطره انگیزی را در طول سفر و اقامت به گردشگران هدیه کنند.

در روزهای گرم تاسبتان خیلی ها دوست دارند تا از شلوغی، ترافیک و آلودگی شهرهای بزرگ برای چند روزی رها شده و به جایی در دامن طبیعت و به دور از هیاهو شهری پناه ببرند.

تابستان و تعطیلات آن فرصت مناسبی برای سفر و گشت و گذار شهروندان ساکن در شهرها به نقاط روستاها و حضور در طبیعت بکر روستایی است. در این بین انتخاب بعضی گردشگران مناطق نمونه گردشگری روستایی است.

طی سال های اخیر با ایجاد و راه اندازی اقامتگاه های بومگردی، خانه مسافر و همچنین سایر اماکن اقامتی پای گردشگران به بسکمک از نقاط روستایی در مناطق مختلف کشور از جمله قزوین به عنوان استانی پر جاذبه باز شده است.

این روستاها علاوه بر غذاها و پوشش محلی و آداب و رسوم سنتی ساکنانشان با برخورداری از جاذبه های متنوع تاریخی و طبیعی مکان ایده الی برای گردشگران به شمار می روند.

وجود 15 روستای نمونه گردشگری در قزوین

15 روستای نمونه گردشگری در قزوین به همراه 100 روستای دارای جاذبه ایستگاهی به منظور کسب آرامش برای گردشگران به شمار می روند.

گردشگرانی که هوای آبتنی و استفاده از خواص درمانی آبگرم را دارند، می توانند به روستای یله گنبد واقع در 65 کیلومتری از شهر قزوین سفر کنند، البته مسافرت به این روستا به دلیل راه روستایی نامناسب و کمبود امکانات رفاهی با اعمال شاقه همراه است، ولی بسکمک از دوستداران طبیعت و سفر مشقات آن را به جان می خرند و سالانه چندین بار به آبگرم این روستا که در 15 کیلومتری آن قرار گرفته است، سر می زنند.

علاقه مندان به تاریخ و طبیعت می توانند سری به روستای حصار بزنند. برج های دوقلوی خرقان در نزدیکی این روستا قرار دارند. این برج ها یکی از آثار بسیار ارزشمند دوره سلجوق هستند، شکوه و زیبایی این دو بنا می تواند علاقمندان به دریافت عکس های سلفی را راضی کند.

غار قلعه کرد نیز در نزدیکی این روستا قرار گرفته است. آبگرم معدنی این روستا نیز از جذابیت های آن برای گردشگران به شمار می رود. فاصله این روستا تا شهر قزوین 150 کیلومتر است.

گردشگران در روستای هیر و ویار نیز می توانند از چشمه آب معدنی وگل دیدن کرده و آن را نوش جان و گوارای وجود کنند.

این روستا قطب تولید زغال اخته ایران نیز به شمار می رود و جنگل و باغ های گسترده این محصول پوشش سبز زیبایی به این روستا بخشیده اند.

در کنار باغ های زغال اخته، خانه های سنتی و کاهگلی و گورستان قدیمی متعلق به عصر زرتشت از دیگر جاذبه های گردشگری این روستای زیبا به شمار می روند.

گردشگران فراری از گرمای تابستان همچنین می توانند به دامن روستاهای آبگرم سری بزنند.

آبشار منصور معروف است و همچنین صخره های تند و تیز آن و امامزاده منصور. این روستا در 35 کیلومتری شمال غرب شهر آوج و در فاصله 120 کیلومتری از شهر قزوین قرار گرفته است.

روستای پلکانی آتان نیز برای هر بیننده ای جذاب است، این روستا شباهت زیادی به روستای پلکانی ماسوله دارد.

بافت تاریخی این روستا که در 90 کیلومتری قزوین قرار گرفته است، توسط میراث فرهنگی حفاظت می گردد و به اسم ماسوله قزوین نیز شناخته می گردد.

باغات میوه که گرداگرد بافت پلکانی روستا فرا گرفته اند، زیبای خیره کننده ای به این روستا بخشیده اند.

با حضور در روستای گرمارود حس و حال مسافرت به شمال به گردشگران دست می دهد و باغات فراوان میوه، آبشار گرمارود، درختان رفیع و سربه فلک کشیده و خانه های خشت و گلی و سنگی از جاذبه های این روستای زیبا هستند. فاصله این روستا تا قزوین 95 کیلومتر است.

در گازرخان گردشگران می توانند پیوند تاریخ و طبیعت را مشاهده کنند. این روستا که در فاصله 90 کیلومتری از قزوین قرار گرفته است، به واسطه وجود قلعه الموت در کنار آن هر ساله میزبان و پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی و از نقاط مشهور گردشگری استان قزوین است. بافت تاریخی این روستا و باغات میوه آن از جمله گیلاس از دیگر جاذبه های این روستای تاریخی به شمار می روند.

کلنجین روستایی در بخش آبگرم شهرستان آوج است که آب و هوای خنک آن در تابستان می تواند اوقات خوشی را برای گردشگران رقم بزند.

جرندق روستایی در شهرستان تاکستان است و قلعه تاریخی قز از جاذبه های گردشگری این روستا به شمار می رود. باغات گردو و دیگر مناظر طبیعی کوهستانی از جاذبه های گردشگری این روستا محسوب می شوند. این روستا در 35 کیلومتری شهر تاکستان قرار گرفته است.

زرآباد نیز روستایی نام آشنا برای خیلی از گردشگران به شمار می رود و سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است. این روستای کوهستانی که در فاصله 75 کیلومتری از قزوین قرار گرفته است، با مناظر و چشم اندازهای طبیعی سحرانگیز، دورنمای دریاچه اوان را نیز در قاب دوربین و مقابل چشمان گردشگران قرار می دهد.

توداران روستایی شبیه به ماسوله گیلان در بخش مرکزی شهرستان آبیک است که بافت پله ای و قدیمی آن برای گردشگران جلب توجه می کند.

اویرک در 70 کیلومتری قزوین نیز یکی دیگر از روستاهای زیبای الموت غربی است. بافت قدیمی این روستا، باغات زغال اخته و گردو از جاذبه های این روستا به شمار می رود. پوشش محلی و سنتی اهالی این روستا را نیز باید از جذابیت های این روستا به حساب آورد.

اندج را با صخره های معروفش می شناسند، روستایی که مناظر طبیعی آن همچون باغات فراوان و چشمه سارها و صخره ها و کوه های سربه فلک کشیده آن منظره ای جادویی را به گردشگران هدیه می بخشد. بافت قدیمی روستا و مزارع گیاهان دارویی از جمله گل گاوزبان و شیرین بیان دیگر جذابیت های گردشگری این روستای زیبا محسوب می شوند. فاصله این روستا تا قزوین 80 کیلومتر است.

آلتین کش، روستایی در فاصله 135 کیلومتری قزوین است، غار و بافت تاریخی و آتشکده از جاذبه های گردشگری این روستا به شمار می روند. پل تاریخی و باغات زیتون و انار آن زیبایی این روستا را دو چندان کرده است.

آکوجان نیز یکی دیگر از روستاهای زیبای الموت غربی است که با باغ های فندق معروف، یکی از قطب های تولید این محصول در کشور است. در کنار باغات فندق غار حاجت خانه از جاذبه های این روستا که در 70 کیلومتری قزوین است، به شمار می رود. این روستا از تنوع زیستی غنی نیز برخوردار است و یکی از زیستگاه های پلنگ ایرانی به حساب می آید.

امکانات روستاهای نمونه گردشگری، زیراستاندارد

بعضی از گردشگرانی که به روستاهای هدف گردشگری قزوین مراجعه می کنند در بازخورد سفر در فضای مجازی از ضعف امکانات رفاهی و عمرانی گلایه مند هستند.

وی با بیان اینکه البته در سال های اخیر و با کمک دولت تسهیلات خوبی برای تقویت امکانات در این روستاها ارائه شده و همچنین خدمات رفاهی و عمرانی قابل توجهی نیز به این مناطق ارائه شده، افزود: با این حال، تقویت امکانات رفاهی و خدماتی در روستاهای نمونه گردشگری قزوین در دستور کار قرار گرفته است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین یادآور شد: سیاست سازمان میراث فرهنگی در انتخاب روستاهای هدف گردشگری بر این بوده که روستاهای توانمند و واجد شرایط را انتخاب کنند که شامل امکانات و جاذبه های گردشگری می گردد.

وی ادامه داد: بر این اساس در سال های گذشته 15 روستا در استان قزوین انتخاب و به عنوان روستاهای نمونه گردشگری معرفی شدند.

این مسئول گفت: با عقد تفاهم نامه با بنیاد مسکن مقرر شد در زمینه توسعه امکانات عمرانی و ساخت اقامتگاه های بومگردی در این روستاها اقدام گردد که البته در ابتدای راه است و کارهای باقی مانده زیاد است.

محمدی اظهار امیدواری کرد با کمک مجموعه مدیریتی استان قزوین و حمایت از سرمایه گذاران و جلب مشارکت جامعه محلی، روستاهای نمونه گردشگری قزوین به معنای واقعی خود به روستای نمونه گردشگری تبدیل شوند.

شناسایی 100 روستا با جاذبه های گردشگری در قزوین

جاذبه های گردشگری روستایی در قزوین به روستاهای نمونه گردشگری محدود نیست. اکرم نجفی، مدیرکل امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری قزوین گفت: علاوه بر 16 روستای نمونه گردشگری مصوب در قزوین، 100 روستای دارای ظرفیت های گردشگری نیز در سطح استان مورد شناسایی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: برای توسعه زیرساخت های گردشگری و تقویت این حوزه در 16 روستای هدف یک تفاهم نامه سه جانبه بین ادارات کل بنیاد مسکن، میراث فرهنگی و امور روستایی استانداری قزوین منعقد شده است.

این مسئول گفت: براساس این تفاهم نامه برای توسعه زیرساخت های مورد نیاز در این روستاها برنامه ریزی می گردد و در این خصوص تاکنون اقدامات قابل توجهی انجام شده که یکی از آن ها تامین زیرساخت های عمرانی و خدماتی و همچنین حمایت از سرمایه گذاران است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری قزوین افزود: توسعه خدمات زیربنایی و رفاهی در 100 روستای یاد شده که دارای استعداد گردشگری هستند در اولویت دوم ما در حوزه توسعه گردشگری روستاهای استان قزوین قرار گرفته است.

این مسئول گفت: در حال حاضر تقریبا در همه روستاهای نمونه گردشگری و 100 روستای یاد شده از خدمات قابل قبولی در حوزه فناوری اطلاعات برخوردار بوده و همگی دارای اینترنت پرسرعت هستند.

نجفی اظهار کرد: ارائه آموزش به دهیاران در زمینه های مربوط به توسعه گردشگری را نیز مورد هدف قرار داده ایم.

ضعف امکانات اقامتی در روستاهای گردشگرپذیر قزوین

وی با بیان اینکه با وجود ایجاد چندین اقامتگاه بومگردی اما همچنان در این زمینه دچار کمبود و ضعف هستیم، افزود: البته این مشکل در کل استان نیز وجود دارد و محدود به روستاهاست و بخشی از آن نیز به این موضوع برمی گردد که به جز سال های اخیر، قزوین همواره به عنوان یک معبر و گذرگاه عبوری برای گردشگران شناخته می شده است.

این مسئول ادامه داد: برای حل این مشکل، تسهیلات لازم در اختیار سرمایه گذاران متقاضی ایجاد واحدهای اقامتی در روستاها گذاشته می گردد و همچنین فرآیند صدور مجوزهای قانونی نیز سرعت پیدا کرده است.

نجفی با بیان اینکه از ورود دهکمک ها به توسعه گردشگری روستای خود استقبال می کنیم، گفت: در حال حاضر علاوه بر واحدهای اقامتی متعلق به بخش خصوصی، 2 دهکمک اندج و پرچکوه در بخش های الموت شرقی و غربی شهرستان قزوین دارای اقامتگاه بومگردی هستند.

رزرو طولانی مدت اقامتگاه های روستایی قزوین توسط گردشگران خارجی

وی گفت: ساخت اقامتگاه در بعضی مناطق روستایی استان کاملا توجیه اقتصادی دارد، مثلا در روستای نمونه گردشگری زرآباد و بعضی روستای الموت روزهای کمی از سال وجود دارد که اقامتگاه بومگردی آن خالی از گردشگر باشد و در گاهی این مکان در بیشتر روزهای سال رزرو و در اختیار گردشگران خارجی است.

این مسئول همچنین گفت: از آنجا که صنایع دستی مکمل گردشگری است و می تواند به توسعه و رونق اقتصادی روستاها کمک کند، از فعالان این حوزه در روستاها نیز حمایت می کنیم.

نجفی با اشاره به اینکه تقویت روستاها از طریق ظرفیت های آن ها یکی از اولویت های دولت است، گفت: در روستاهای با ظرفیت گردشگری باید با همکاری دستگاه ها به گونه ای کار کنیم که اقتصاد این مناطق با این حوزه پیوند و گره بخورد.

منبع: ایرنا

منبع: همگردی

به "روستاهای نمونه گردشگری قزوین را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستاهای نمونه گردشگری قزوین را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید