سد سلمان تنگه ساری؛ بهشتی دیدنی و شگفت انگیز

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، مازندران، استانی پر از دیدنی های بکر و باورنکردنی است. هرچند دفعه هم که به این استان سفر کرده باشید، مطمئناً بخشی از دیدنی های آن را هنوز ندیده اید؛ زیرا در هر گوشه ای از این استان زیبا، شگفتی و زیبایی دیگری وجود دارد. سد سلیمان تنگه ساری یکی از این دیدنی های مجذوب کننده است که کمتر کسی آن را می شناسد. این سد زیبا و دیدنی که با نام سد شهید رجایی نیز معروف است دارای تنوع پوشش گیاهی و جانوری بالایی است. اگر به استان مازندران و مرکز آن ساری سفر می کنید، گشت وگذار در اطراف این سد را از قلم نیاندازید!

سد سلمان تنگه ساری؛ بهشتی دیدنی و شگفت انگیز

سد سلیمان تنگه کجاست؟

سد سلیمان تنگه مازندران در 45 کیلومتری جنوب غربی شهرستان ساری و در نزدیکی روستایی به نام افراچال واقع شده است. تحقیقات برای ساخت این سد از سال 1336 شروع و عملیات ساخت آن در سال 1370 شروع شد و تا سال 1376 که به بهره داری برسد، به طول انجامید. آب این سد که یکی از 10 سد استان مازندران است از رودخانه تجن بخش دودانگه تامین می گردد و نقش مهمی نیز در تامین برق منطقه دارد.

نام رسمی سد سلیمان تنگه، سد شهید رجایی است؛ اما ازآنجایی که طبق باور مردم محلی یک بنای تاریخی متعلق به دوره حضرت سلیمان در منطقه دواب وجود داشته که زیر آب رفته است، این سد با نام سلیمان تنگه نیز شناخته می گردد.

بهتر است در همین ابتدا کمی نیز از ویژگی های فنی سد بگوییم؛ نوع سد سلیمان تنگه بتنی دو قوسی با ارتفاع 138 متر است. طول و عرض تاج سد به ترتیب 427 متر و 7 متر هستند و دریاچه ای به مساحت 520 هکتار و طول 8500 متر دارد.

چه چیزی سد تنگه ساری را دیدنی کرده است؟

همان طور که اشاره کردیم، سد سلیمان تنگه در بخش دودانگه و در دل طبیعت زیبا و سرسبز استان مازندران قرار گرفته است. این محیط سرسبز و آرامش بخش برای هر توریست دوستدار طبیعت مجذوب کننده است. از سوی دیگر در پایین این سد دهکده زیبای آرامش واقع شده است که یکی از محبوب ترین ده های استان مازندران است. قرار گرفتن این دهکده زیبا و سرسبز در کنار یکی از دست ساخته های مدرن و بزرگ انسان، فضای جالب توجهی را ایجاد کرده است.

یکی دیگر از مواردی که سد سلیمان را به محلی مجذوب کننده برای توریستان تبدیل کرده است، پوشش گیاهی آن است. درختان تنومند جنگلی و گیاهان متنوع دارویی که مورداستفاده مردم محلی قرار می گیرند و تنوع بالای پوشش گیاهی منطقه در کنار گونه های مختلف جانوران وحشی و پرندگانی که در جنگل های منطقه ساکن هستند همگی به مجذوب کنندهیت سد سلیمان تنگه مازندران افزوده اند.

سد سلیمان ساری چه امکاناتی دارد؟

سد سلیمان بخش های متفاوت و امکانات مناسبی دارد که آن را به یک محل عالی برای تفریحی در طبیعت تبدیل می کند، ازجمله امکانات این سد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازدید از تاج سد: شما در طول روز می توانید با تهیه بلیط، از تاج سد بازدید کنید.

تورهای ماهیگیری و غواصی: تورهای تفریحی ماهیگیری و غواصی از مهم ترین تفریحاتی هستند که در سد سلیمان تنگه برگزار می شوند. با شرکت در تور ماهیگیری می توانید از صید ماهی هایی همچون ماهی زرد پر، کپور، فیتوفاگ، کولی، ماهی سفید رودخانه ای و قزل آلای رنگین کمانی لذت ببرید.

جنگل نوردی: در بازدید از سد سلیمان تنگه مازندران، از لذت قدم زدن در جنگل های انبوه نزدیک سد و تماشای چشم انداز زیبای دهکده آرامش و شالیزارهای سرسبز مازندران غافل نشوید.

تفریح های آبی: قایق رانی، اتوبوس دریایی، اسکی روی آب و پدال رو در اسکله شیرین رود از بهترین تفریحات آبی هستند که می توانید در این منطقه تجربه کنید.

عکاسی: هنگامی که به بالای تاج سد می رسید، گرفتن یک عکس پانوراما از چشم انداز سد تنگه ساری را فراموش نکنید. مطمئناً این عکس از طبیعت فوق العاده اطراف سد، خاطره انگیز و به یادماندنی خواهد شد.

پیک نیک: فضای سرسبز و آرام این منطقه یک مکان ایده آل برای یک پیک نیک خانوادگی و خاطره انگیز است.

شنا: اجازه شنا در دریاچه پشت سد به علت عمق زیاد آب وجود ندارد و مسئولین سد به علت خطرساز بودن شنا در این منطقه، آن را ممنوع کرده اند. بااین وجود امکان شنا در رودخانه پایین دست سد سلیمان وجود دارد.

سایر تفریح ها: در دهکده آرامش در نزدیکی سد سلیمان تنگه، پیست تپه پیمایی و زمین بازی و ورزش نیز وجود دارد.

آب و هوای سد سلیمان تنگه و بهترین زمان بازدید

سد سلیمان تنگه یا همان سد شهید رجایی و منطقه ها اطراف که از جاهای دیدنی ساری محسوب می گردد، در اغلب روزهای سال، به ویژه بهار آب وهوایی معتدل و مرطوب دارند. بارش باران در این منطقه در فصول بهار و پاییز زیاد است و در تابستان آب وهوای آن شرجی می گردد. بااین وجود باز هم در فصل تابستان آب وهوای سد تنگه ساری خنک تر از شهرهایی مانند کرج و تهران است و بسیاری از مسافران نیز این فصل را برای سفر به این منطقه انتخاب می کنند.

در فصل پاییز هوای این منطقه سرد است و باد سردی که از ناحیه دریاچه می وزد نیز تحمل سرما را سخت تر می کند؛ بااین وجود، طبیعت رنگارنگ سد سلیمان تنگه در فصل پاییز مانند یک تابلوی نقاشی بی نظیر است. در فصل زمستان نیز آب دریاچه کمی یخ می زند و جنگل های اطراف نیز از برف پوشیده می شوند و چشم انداز ای بی نظیر می سازند. بااین همه اگر قصد دارید، در فصول سرد سال به سد سیمان تنگه سر بزنید، به همراه داشتن لباس گرم کافی را فراموش نکنید.

در مجموع فصول بهار و تابستان، بهترین زمان برای سفر به این منطقه زیبا و سرسبز کوهستانی است.

چطور به سد تنگه ساری برویم؟

برای رسیدن به سد تنگه ساری، ابتدا لازم است خود را به شهر ساری برسانید، برای این کار می توانید با خرید بلیط هواپیما یا قطار، یا با سایر وسایل نقلیه به این شهر سفر کنید، سپس به بلوار کشاورز شهر ساری بروید و از این بلوار به سمت جاده کیاسر راهی شوید. پس از طی 23 کیلومتر، به روستایی سرسبز و خوش آب وهوا به نام تاکام می رسید. در این نقطه یک دوراهی وجود دارد و سد در سمت راست این دوراهی قرار گرفته است. در سمت راست این مسیر 25 کیلومتر برانید تا به مقصد خود یعنی سد سلیمان تنگه ساری برسید.

نکات بازدید از سد سلیمان تنگه مازندران

درصورتی که قصد اقامت شبانه در این منطقه را دارید، کیسه خواب و وسایل و تجهیزات کمپینگ را فراموش نکنید.

توجه کنید که به هیچ وجه امکان شنا در دریاچه این سد وجود ندارد.

با نریختن زباله و جمع آوری زباله های خود و انتقال آن ها به نزدیک ترین سطل زباله، در حفظ محیط زیبا و ارزشمند این منطقه بکوشیم.

درصورتی که بدون خودروی شخصی و با خرید بلیط قطار یا هواپیما به ساری و سد سلیمان تنگه سفر کرده اید، حتماً برای بازدید از این سد از روش های حمل ونقلی مطمئن استفاده کنید تا به مشکل برنخورید.

توجه کنید که سد سلیمان در اغلب روزهای پایانی هفته و روزهای تعطیل شلوغ است و روزهای میانی هفته زمان مناسب تری برای لذت بردن از سکوت و آرامش طبیعت این منطقه است.

جاهای دیدنی اطراف سد سلیمان تنگه

همان طور که گفتیم در پایین این سد یک منطقه توریستی زیبا به نام دهکده آرامش واقع شده است که در آن می توانید از تفریحات متنوع آبی گرفته تا لذت بردن از چشم انداز ها زیبای جنگل ها، شالیزارها، کلبه ها و رودخانه تجن استفاده کنید و لذت ببرید. همچنین اگر اهل تپه پیمایی باشید در اطراف سد سلیمان تنگه مسیرهای فوق العاده زیبایی برای این کار وجود دارد.

از مجذوب کنندهیت های مهم دیگر در این منطقه، روستاهای سرسبز اطراف سد است. روستای تاکام در نزدیکی سد تنگه ساری و در ارتفاع واقع شده است و طبق شواهد تاریخی، قدمت آن به پیش از اسلام باز می گردد. این روستا چشم انداز بی نظیری به اطراف دارد که هر بیننده ای را جذب خود می کند. حدوداً 53 خانوار در روستای تاکام ساکن هستند و از طریق کشت برنج، گندم، ارزن، سبزیجات و… روزگار می گذرانند. افراچال نیز از روستاهای سرسبز اطراف این سد است که ساکنان آن به کار زراعت مشغول اند.

رودخانه تجن که از کوه های هزارجریب، چهاردانگه و دودانگه سرچشمه می گیرد، از ساری می گذرد و به دریای خزر می ریزد از دیگر دیدنی های مهم این منطقه است. جالب است بدانید، تجن در مازندرانی به معنای تاختن است. در اطراف رود تجن کشاورزی و اغلب برنج کاری انجام می گردد و چشم انداز اطراف رود را بسیار زیبا و چشم نواز می کند. همچنین در اطراف این رود پارکی با امکانات رفاهی خوب برای بچه ها و بزرگسالان وجود دارد.

پارک جنگلی مهربان رود، آبشار دراسله، آبشار سمبی، پلنگ دره، چشمه های باداب سورت، باغ پرندگان، مجموعه تاریخی چشمه علی، خانه و عمارت تاریخی فاضلی، برج تاریخی لاجیم، دریاچه شورمست از دیگر جاذبه های دیدنی ای هستند که در نزدیکی سد سلیمان تنگه قرار گرفته اند.

کلام آخر

استان مازندران و مرکز آن شهر ساری از پرمسافرترین منطقه ها کشورند. بااین وجود هنوز هم بسیاری از نقاط این منطقه برای توریستان ناشناخته است. منطقه های که طبیعتی بکر و حیرت انگیز دارند و برای علاقه مندان به طبیعت، مقاصدی ایده آل به شمار می آیند. سد سلیمان تنگه که در این نوشته در مورد آن توضیح دادیم از این منطقه ها بکر، ناشناخته و منحصربه فردی است که مطمئنیم در زمره تماشایی ترین جاهای دیدنی مازندران بوده و اگر در سفر به این استان به آن سر بزنید، هرگز پشیمان نخواهید شد!

سؤالات متداول

آیا می توان در سد سلیمان تنگه شنا کرد؟

خیر. به علت عمق زیاد دریاچه پشت این سد، امکان شنا در آن وجود ندارد.

عمق سد سلیمان تنگه ساری چقدر است؟

سد سلیمان تنگه 138 متر ارتفاع دارد.

آیا می توان در سد سلیمان تنگه ماهیگیری کرد؟

بله. تورهای ماهیگیری نیز در این سد برگزار می گردد.

سد سلیمان تنگه چقدر با ساری فاصله دارد؟

سد سلیمان تنگه در 45 کیلومتری جنوب غربی شهر ساری قرار گرفته است.

منبع: گردشبان

به "سد سلمان تنگه ساری؛ بهشتی دیدنی و شگفت انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سد سلمان تنگه ساری؛ بهشتی دیدنی و شگفت انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید