همه آنچه باید در خصوص ساندویچ پانل دیواری بدانید!

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، 40 سال پیش کمتر کسی فکر می کرد که ظرف مدتی کوتاه، ساندویچ پانل دیواری به یکی از اصلی ترین متریال های ساختمانی تبدیل گردد و ماهیت دیوار را به عنوان یک جداره ساختمانی برای همواره تغییر دهد.

همه آنچه باید در خصوص ساندویچ پانل دیواری بدانید!

امروزه به دلیل استفاده از ساندویچ پنل دیواری، نه تنها کارایی ساختمان ها نسبت به گذشته افزایش پیدا نموده است بلکه سرعت ساخت دیوارها هم چندین برابر بیشتر شده است. گفتنی است که ساندویچ پانل دیواری در انواع گوناگونی فراوری می شود که هر یک، ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

تا پیش از فراوری ساندویچ پانل، دیوارها تماماً از مصالح سنتی بخصوص آجر و سنگ ساخته می شدند. این دیوارها با وجود ضخیم بودن و هزینه ساخت بالا، کارایی بسیار اندکی داشتند. اما طراحی و فراوری ساندویچ پانل دیواری راهی تازه برای ساخت دیوار، پیش روی پیمانکاران و سازندگان قرار داد. از آن موقع به بعد، گرایش فعالان صنعت ساختمان به استفاده از ساندویچ پنل دیواری همیشه رو به افزایش بوده است.

ساندویچ پانل دیواری، عنصری پیش ساخته و متریالی صنعتی است که از سه لایه اصلی تشکیل شده است:

  • یک ماده عایق به عنوان هسته در لایه مرکزی ساندویچ پانل دیواری جای دارد.

  • دو ورق از ماده ای مقاوم، در دو سمت هسته جای گرفته و سطوح خارجی پانل دیواری را تشکیل می دهند.

کاربرد ساندویچ پانل دیواری

در تمام انواع سازه ها و ساختمان ها، هر جا که لازم باشد دیواری ساخته شود، برترین انتخاب استفاده از پانل ساندویچی دیواری است. فرقی نمی نماید انباری کوچک باشد یا سوله ای بزرگ؛ دیوار خارجی باشد یا جداره ای داخلی، در هر صورت ساندویچ پانل دیواری کارایی بیشتری نسبت به مصالح سنتی دارد. بعضی از کاربری هایی که استفاده از ساندویچ پانل در آنها رواج بیشتری دارد، عبارتند از:

  • سردخانه ها

  • سازه های صنعتی

  • سوله ها و انبارها

  • اتاق های تمیز

  • سالن های فراوریی

  • مرغداری ها و دامداری ها

  • سالن های نمایشگاهی

البته علاوه بر موارد فوق، ساندویچ پنل دیواری در ساخت پروژه های تجاری، اداری، درمانی و مسکونی هم کاربرد دارد.

مزایای ساندویچ پانل دیواری

  • مزایای ساندویچ پنل دیواری، در زمان ساخت و عملیات اجرایی

ساندویچ پانل دیواری ضخامت کمتری نسبت به دیوارهای بنایی دارد اما در عین حال، مزیت هایی گوناگونی نیز دارد که دیوارهای سنتی از آن بی بهره هستند. مهمترین مزایای ساندویچ پانل دیواری از جنبه تسهیل عملیات ساخت و اجرا عبارتند از:

  1. وزن سبک و امکان حمل و جابه جایی آسان

  2. دوام بالا و عدم افت کیفیت در زمان نگهداری در انبار کارگاه

  3. ابعاد استاندارد و به صفر رسیدن اتلاف و پِرت شدن مصالح

  4. اصول جای گذاری مشخص و نصب سریع

  • مزایای ساندویچ پانل دیواری، در زمان استفاده و بهره برداری از ساختمان

وقتی عملیات اجرایی ساخت به سرانجام می رسد و دوره بهره برداری و استفاده از سازه شروع می شود، تازه آن موقع است که بخش بزرگی از مزایای ساندویچ پانل (https://sandewichpanel.com) و فواید استفاده از آن آشکار می شود. تعدادی از مزایای ساندویچ پنل دیواری که در زمان استفاده از سازه سبب بهبود عملکرد ساختمان می شود، عبارتند از:

  1. عایق بندی حرارتی دیوارها و افزایش قابل توجه بهره وری انرژی

  2. جلوگیری از نفوذ رطوبت

  3. جلوگیری از عبور سر وصدا

  4. مقاومت در مقابل بروز آتش و جلوگیری از توسعه آن

  5. افزایش سطح مفید داخلی به دلیل ضخامت کم ساندویچ پانل دیواری

  6. جلوگیری از ورود حشرات و موجودات موذی

  7. مقاومت در برابر نیروهای جانبی وارده بخصوص زمین لرزه و وزش باد شدید

  8. ماندگاری بالا بدون احتیاج به تعمیر

انواع ساندویچ پانل دیواری و ویژگی های هر یک

تمام انواع ساندویچ پانل دیواری از بسیاری جهات مشابه هم هستند اما تفاوت در سه عامل عمده سبب عملکرد متفاوت انواع پانل های دیواری می شود:

  • تفاوت در ماده عایق

  • تفاوت در پوشش ورق فولادی

  • تفاوت در قطر(مقدار کلفتی)

فراورینمایندگان برای بخش هسته مرکزی ساندویچ پانل دیواری از مواد گوناگونی استفاده می نمایند که فوم پلی یورتان، پلی استایرن، پشم شیشه و پشم سنگ رایج تر از بقیه هستند. در سالیان اخیر بازدهی بالاتر پلی یورتان سبب شده تا فراورینمایندگان برتر بخش بزرگی از حجم فراوریات خود را به ساندویچ پانل پلی یورتان اختصاص دهند.

پلی یورتان معمولی و پلی ایزو سیانورات دو شکل رایج این ماده برای فراوری ساندویچ پانل هستند. فوم پلی ایزوسیانورات(PIR) در مواجهه با آتش مقاومت خوبی دارد و به راحتی آتش نمی گیرد و حتی در صورت آتش گرفتن نیز از توسعه آتش به بخش های دیگر جلوگیری می نماید.

ورق گالوانیزه، ورق آلوزینک و ورق آلومینیومی رایج ترین ورق های مورد استفاده در فراوری ساندویچ پنل دیواری هستند. بسته به شرایط هر پروژه، یکی از این سه ورق، برترین انتخاب خواهد بود. البته ساندویچ پانل آلومینیومی به دلیل قیمت بالا کاربرد بسیار محدودتری در صنعت ساختمان دارد.

انواع ساندویچ پانل دیواری در ضخامت های مختلف از 4 تا 15 سانتیمتر فراوری می شوند. برای بخش بزرگی از سازه ها و ساختمان ها حتی کمترین ضخامت های ساندویچ پانل دیواری هم بازدهی کافی را دارند. در فضاهایی که تبادل حرارت و برودت باید در حد بسیار ناچیز و نزدیک به صفر باشد؛ مانند سردخانه ها باید از پانل دیواری ضخیم (12.5 و 15 سانتیمتر) برای ساخت جداره ها استفاده کرد.

از طرف دیگر، انواع ساندویچ پانل دیواری در رنگ های مختلفی قابل فراوری هستند؛ سفید، آبی، سبز و کِرِم از جمله پرفروش ترین رنگ های ساندویچ پنل دیواری هستند. قرارگیری لایه رنگ روی سطح خارجی پانل ساندویچی سبب افزایش مقاومت و دوام آن می شود.

حمل و نصب ساندویچ پانل دیواری، از انتقال به کارگاه تا نصب و اجرا

  • وزن سبک، ضخامت کم و ابعاد استاندارد سبب می شود تا جابه جا کردن ساندویچ پانل دیواری راحت تر از سایر مصالح باشد. حدبیشتر طول شیت ساندویچ پنل دیواری، منطبق با ابعاد خودروهای حمل بار در نظر گرفته می شود تا بارگیری و حمل ساندویچ پانل دیواری به آسانی و به سرعت قابل انجام باشد.

  • ساندویچ پانل دیواری را می توان با سرعت بالا در محل مورد نظر نصب نمود و سرعت ساخت دیوارها با ساندویچ پانل چند برابر بیشتر از دیوارهای سنتی است. با فراهم کردن زیرساخت ها و حضور نصابان حرفه ای می توان تا 400 مترمربع سطح ساندویچ پانل دیواری را در یک روز اجرا نمود.

  • برای نصب پانل های ساندویچی دیواری ابتدا باید با بهره از پروفیل ها، شاسی کشی انجام شود. شکل مقطع و مقدار پروفیل به ارتفاع دیوار و مقدار نیروهای وارده بر آن بستگی دارد. عمدتاً و در بیشتر موارد، شاسی کشی پانل دیواری به صورت افقی صورت می گیرد و خود پانل ها به شکل عمودی نصب می گردند. برای اتصال نهایی از پیچ استفاده می شود.

ساندویچ پانل دیواری به صورت پیچ مخفی هم فراوری می شود و در صورت احتیاج می توان از این نوع ساندویچ پنل برای ساخت دیوارهایی که نمای آنها باید یکدست باشد، بهره برد.

فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت ساندویچ پانل دیواری

در خصوص ساندویچ پانل دیواری هم مانند هر مصالح و متریال دیگری، قیمت عامل مشخص نماینده ای است. قیمت هر متر از یک متریال ها وقتی در متراژ مورد احتیاج ضرب شود، رقم قابل توجهی می شود که باید بخشی از بودجه پروژه را به آن اختصاص داد. مهمترین فاکتورهایی که بر روی قیمت نهایی پنل ساندویچی دیواری تأثیرگذار هستند، عبارتند از:

  • ساندویچ پنل دیواری با ورق آلوزینک، از ساندویچ پانل گالوانیزه گران تر و از ساندویچ پانل آلومینیمی مقرون به صرفه تر است

  • با افزایش ضخامت پانل دیواری قیمت آن هم افزایش می یابد

  • ساندویچ پانل دیواری با فوم کندسوز(PIR) قیمت بالاتری نسبت به پنل مشابه با فوم PUR دارد

  • قیمت ساندویچ پانل رنگی اگر رنگ های خاص و ویژه مدنظر باشد، بالاتر از رنگ های معمولی است

ساندویچ پانل دیواری ماموت، برترین انتخاب برای ساخت دیوار

از میان تمام شرکت های فراورینماینده ساندویچ پانل، ماموت تنها شرکتی در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا است که ساندویچ پانل دیواری را منطبق با بالاترین استانداردهای جهانی فراوری می نماید. تمام فراوریات ماموت پیش از عرضه به بازار، با انجام تست های دقیق و آزمون های مشخص، از لحاظ کیفیت و کارایی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

مهمترین مزیت های ساندویچ پانل دیواری ماموت نسبت به فراوریات مشابه عبارتند از:

  • استفاده از برترین عایق برای لایه میانی ساندویچ پانل

  • بالاترین رقم کوتینگ در پوشش ورق های جانبی

  • استفاده از تجهیزات پیشرفته و خط فراوریی اتوماتیک و پیوسته

برترین راه برای اطلاع از قیمت ساندویچ پانل دیواری ماموت، روش های خرید و زمان تحویل آن، تماس تلفنی مستقیم با بخش فروش ماموت است.

منبع: همشهری آنلاین

به "همه آنچه باید در خصوص ساندویچ پانل دیواری بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه باید در خصوص ساندویچ پانل دیواری بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید