کشف آب آشامیدنی در ستاره دنباله دار

کشف آب آشامیدنی در ستاره دنباله دار

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از تک اکسپلوریست، محققان می گویند در یک ستاره دنباله دار که در دسامبر سال 2018 از نزدیکی زمین عبور نموده، مقادیری آب پیدا نموده اند که از نظر ساختار شباهت زیادی با آب موجود در اقیانوس های کره زمین دارد.

این ستاره دنباله دار Wirtanen یا کریسمس نامیده می گردد و کشف آب در آن دانشمندان را شگفت زده نموده است.

کشف آب در ستاره دنباله دار مذکور توسط یک رصدخانه هوایی موسوم به رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ انجام شده که فعالیت خود را از سال 2007 شروع نموده است.

این رصدخانه به طور مشترک متعلق به مرکز هوافضای آلمان و ناسا است، و بر روی یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 مدل اس پی سوار است، و مجهز به یک منعکس کنندهٔ دو و نیم متری است که برای رصد آسمان در طیف 1 تا 655 میکرومتر طراحی شده است.

قابلیت پرواز این رصدخانه در ارتفاع 12 کیلومتری به هر نقطه از زمین این مزیت را دارد که از 85٪ لایهٔ رطوبتی جو زمین فراتر رفته و امواج مادون قرمز از فضا را دریافت می نماید.

هنوز تعیین نیست منبع آب موجود در این ستاره دنباله دار چیست. اما حل شدن این معما راه را برای پی بردن به منشا حیات و نحوه شکل گیری سیارات منظومه شمسی هموار خواهد نمود. با توجه به اینکه ستاره دنباله دار یادشده یک بار دیگر در نوامبر سال 2021 از کنار زمین خواهد گذشت، زمینه برای آنالیز بیشتر در این زمینه فراهم خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس