ابر تورمی که بهمن نقدینگی را فروریخت

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت مازندران، ابرتورم سال 97 را جز تورم های کم نظیر در تاریخ اقتصاد کشور دانست و گفته، نه کسی می تواند اثرات آن را کم بداند و نه توجیه کند، بنابراین باید کوشش کنیم تا اثرات منفی آن را کاهش دهیم.

ابر تورمی که بهمن نقدینگی را فروریخت

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، محمد محمدپور عمران در نشست خبری با وبلاگ خبری گردشگری چالوس در دفتر انجمن صنفی وبلاگ خبری گردشگری غرب مازندران، با بیان اینکه افزایش لجام گسیخته قیمت از نیمه اول سال شروع شد، اظهار کرد: این پدیده منفی و غیرقابل قبول دارای اثرات منفی در زندگی مردم است و افزایش نیافتن درآمد موجب کاهش قدرت خرید می گردد.

تورم و تکانه موجود ریشه در بازار ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه سیاست های پولی و بانکی برای جلوگیری از تورم و رشد بیش از حد آن موثر است، اضافه نمود: تورم و تکانه موجود ریشه در بازار ندارد و پدیده برون زا مربوط به سیاست های پولی، مالی و بودجه ای و فشارهای مربوط به حوزه سیاست خارجی است. در حال حاضر کشور در یک جنگ اقتصادی بزرگ قرار گرفته است و فشار سیاست خارجی از بیرون وارد شده و بازار را بهم زده است.

افزایش لجام گسیخته نقدینگی عامل مهم در تورم اخیر

وی افزایش لجام گسیخته نقدینگی را از دیگر علل این تورم بیان کرد و یادآور شد: سالانه 20 درصد به نقدینگی کشور اضافه می گردد و طی یک دهه اخیر این نقدینگی به بیش از چهار برابر یعنی از 300 هزار میلیارد به هزا و 600 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه بهمن عظیم نقدینگی و فشار سنگین خارجی از علل این اَبَر تورم است، تاکید نمود: میزان جهش در قیمت ها و سقوط ارزش پول ملی اثرات منفی و فشاری بر اقشار آسیب پذیر مردم وارد می نماید و در این راستا، سیاست هایی از سوی دولت طراحی شده تا کالاهای اساسی کمتر دستخوش تغییر گردد.

محمدپور در بخش دیگر سخنان خود به راهبردهای مقابله اشاره نمود و اضافه نمود: در امسال بیش از 146 هزار مورد بازرسی از اصناف استان در سطح خرده فروشی انجام شده است.

وی با بیان اینکه شفاف سازی تراکنش های مالی باید از گذشته در سیستم اقتصاد کشور رخ می داد و نبود این شفافیت و چرخش غیرقانونی، ردیابی موضوع را سخت می نماید، اعلام کرد: ساماندهی انبارهای کشور برای اشراف بر اطلاعات کامل در این زمینه به صورت شبکه باید مورد توجه قرار گیرد تا کمبودی وجود نداشته باشد.

این مسئول با اشاره به وجود 37 هزار انبار کوچک و بزرگ در استان گفت: تمام انبارها در حال ثبت در سامانه جامع انبارها است.

کشف 12 هزار تخلف صنفی در سال 97

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به توزیع هزار و 300 تن گوشت قرمز منجمد، هزار و 400 تن گوشت مرغ منجمد، هزار و 150 تن گوشت منجمد گوساله و 17 هزار حلقه لاستیک اظهارکرد: در امسال بیش از 12 هزار فقره تخلف صنفی کشف شد که ارزش پرونده های تخلف بیش از 54 میلیارد ریال بوده است.

محمد پور در ادامه با بیان اینکه 350 میلیارد تومان طرح در بخش فراوری سرمایه گذاری شده است، توضیح داد: طی 9 ماه امسال برای 2 هزار و 600 نفر در طرح های جدید اشتغال ایجاد شد.

وی از واحدهای فراوریی به عنوان خط مقدم جنگ اقتصادی یاد کرد و گفت: اجرایی نشدن نیمی از مصوبات ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری در استان یکی از مهم ترین موانع واحدهای فراوریی مشکل دار برای فعالیت بهینه یا بازگشت به مدار فراوری است.

حمایت دادستان کل کشور از مصوبات برطرف موانع فراوری و اشتغال

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران بخشنامه اخیر دادستان کل کشور در حمایت از مصوبات ستاد برطرف موانع فراوری و اشتغال را نسخه درمان بخشی از مسائل واحدهای فراوریی مازندران دانست و یادآور شد: دادستان کل کشور در آبان ماه امسال در راستای حمایت از مصوبات ستادهای تسهیل و برطرف موانع و مسائل واحدهای فراوریی در بخش تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام، تامین مالی، معین تکلیف بدهی های معوق و نیز محدودیت های زیست محیطی، منابع طبیعی و نیز حل موانع صادراتی از تمامی دادستان های عمومی و انقلاب خواسته که در اجرایی کردن مصوبات ستادهای برطرف موانع و مسائل واحدهای فراوریی همراهی لازم را داشته باشند.

محمدپور گفت: عمده مصوبات در این نشست ها معین تکلیف بدهی های معوق بانکی واحدها ، محدودیت های زیست محیطی و خارج کردن این واحدهای فراوریی از مصادره بانک ها بود که متاسفانه بنا به دلایلی این مصوبات اجرایی نشد.

وی در ادامه به اشاره به جهش خوب صادرات غیر نفتی استان افزود: امسال صادرات غیر نفتی در مازندران 13 درصد افزایش یافت که 335 میلیون دلار در 9 ماهه امسال بنام گمرکات مازندران صادرات انجام شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ابر تورمی که بهمن نقدینگی را فروریخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابر تورمی که بهمن نقدینگی را فروریخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید