چالش ها قطار توسعه تجدیدپذیرها را کند نموده است

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، فاصله ایران در حوزه تجدیدپذیرها با شاخص ها و ظرفیت های جهانی بسیار زیاد است، چراکه مجموع ظرفیت تجدیدپذیر نصب شده جهان تا انتها سال 2017 بیش از 1000 گیگاوات بوده و در سال 2017، نزدیک به 100 هزار مگاوات به ظرفیت برق تولیدی انرژی های خورشیدی اضافه شد که این میزان معادل یک چهارم ظرفیت موجود تا قبل از 2017 بوده است.

چالش ها قطار توسعه تجدیدپذیرها را کند نموده است

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، امیر دودآبی نژاد - معاون فنی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) - امروز در نشست تخصصی آب و انرژی های تجدیدپذیر با تاکید بر این مساله که طبق برنامه ششم توسعه، هدف گذاری شده تا ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر در ایران تا خاتمه سال برنامه ششم توسعه به 5000 گیگاوات برسد، اضافه نمود: ایران دارای ظرفیت قابل توجه برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر است و به راحتی می تواند ظرفیت 100 هزار مگاوات انرژی خورشیدی و 15 هزار مگاوات و بیش تر، انرژی بادی داشته باشد و نیز به صادرات برق تجدیدپذیر بپردازد.

وی با بیان این که توسعه انرژی های تجدیدپذیر با همت بخش خصوصی و با حمایت مجلس و قوانین کمک بخشی که مصوب شده، از جمله خرید تضمینی برق انرژی های تجدیدپذیر، از رشد فزاینده ای برخوردار شده است، اظهار کرد: در حال حاضر مجموع ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر نصب شده در کشور، 670 مگاوات است که در این بین، 42 درصد آن به انرژی خورشیدی، 41 درصد آن به انرژی بادی و مابقی به انرژی زیست توده و سایر انرژی های پاک اختصاص دارد.

به گفته معاون فنی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، بیش ترین فراوری برق انرژی های خورشیدی و بادی همزمان با اوج مصرف برق در تابستان است که این امر از نظر مدیریت انرژی در زمان های مورد احتیاج ارزش بسیار زیادی دارد، لذا امیدواریم با حمایت نمایندگان مجلس روند توسعه انرژی های پاک با رشد بیش تری دنبال گردد.

توسعه انرژی های تجدیدپذیر راه حلی برای شرق اصفهان

در ادامه، پیمان تقی پور - مدیرکل دفتر تدوین و تسهیل مقررات سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، در زمینه پتانسیل بالای استان اصفهان درباره فراوری و توسعه انرژی های تجدیدپذیر اظهار کرد: استان اصفهان یکی از استان های فعال در زمینه نصب سیستم های خورشیدی است، چراکه 174 نیروگاه صنعتی یا خانگی به ظرفیت 3073 کیلووات دارد.

وی اضافه نمود: از طرف دیگر، 38 نیروگاه به ظرفیت تجمعی 695 کیلووات در این استان مستقر است که باتوجه به این شرایط می توان گفت که توسعه انرژی های تجدیدپذیر می تواند در مناطقی مانند شرق اصفهان که با کمبود جدی آب روبرو است، راه حلی مناسب باشد.

وجود 1116 نیروگاه نجدیدپذیر در مناطق محروم

مدیرکل دفتر تدوین و تسهیل مقررات سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق با بیان این که در حال حاضر 1116 نیروگاه تجدیدپذیر در مناطق محروم و توسعه نیافته با دریافت تسهیلات بانکی احداث شده و اقساط خود را از درآمد نیروگاه ها پرداخت می نمایند، اظهار کرد: توسعه انرژی های تجدیدپذیر، هم چنین از مهاجرت روستاییان در کشور نیز جلوگیری می نماید و در مناطق مرزی موجب حفظ امنیت کشور نیز خواهد شد.

تقی پور توضیح داد: در شرایط فعلی با توجه به تصمیم حاکمیت در زمینه صادرات برق، اگر حمایت اصولی و درست از فراوری و توسعه انرژی های پاک صورت گیرد، می توان بر مسائل به وجود آمده فائق آمد و استان اصفهان توانایی این را دارد که به قطب صادراتی برق تجدیدپذیر تبدیل گردد.

تغییر اقلیم برای فراوری انرژی های تجدیدپذیر یک فرصت است

در ادامه این نشست محسن رفعتی - مدیر موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وابسته به وزارت کشاورزی، با تاکید به این مساله که در حال حاضر تغییر اقلیم فرصت و بستری مناسب را برای فراوری انرژی پاک فراهم آورده است، گفت: باتوجه به این که با تغییر اقلیم میزان نزولات جوی کاهش پیدا نموده و یا میزان بارش برف به باران تغییر پیدا نموده، اما میزان ساعات آفتابی بیش تر شده و فرصت و بستری را فراهم آورده است که می توان از آن به منظور فراوری هرچه بیش تر انرژی های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی بهره برد.

وی اضافه نمود: درباره مساله کم آبی، راه چاره ما استفاده و جایگزینی روش ها و تکنولوژی های نوین است که تا حد توان در این راستا کوشش می کنیم و با انتقال کشاورزی از فضای باز به گلخانه و آبکمک های نوین و قطره ای در کوشش هستیم تا این مساله را پشت سر بگذاریم.

مدیر موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وابسته به وزارت کشاورزی اظهار کرد: توسعه انرژی های پاک می تواند در پکیج توسعه روستایی موثر واقع گردد چرا که به نظر می رسد تامین برق مورد احتیاج 20 میلیون جمعیت روستایی و حتی سکونتگاه های عشایری به وسیله توسعه انرژی های تجدیدپذیر، راه چارهی کارآمد و مناسب با فضا و بستر آن مناطق بوده و از نظر عدم آسیب رسانی زیست محیطی نیز بسیار قابل توجه خواهد بود.

به گفته رفعتی، در این بین اختصاص 18 و نیم میلیون هکتار زمین کشاورزی برای نصب پنل های خورشیدی و یا توربین های بادی بیش از ظرفیت فراوریی کشور بوده و راه چارهی منطقی نیست، چرا که اگر وارد دوره تر سالی شویم، بازگردانی دوباره این زمین ها به کشاورزی هزینه های بالایی به همراه خواهد داشت.

وی توضیح داد: به طور کلی ما همواره حامی فراوری انرژی های پاک هستیم و بر این امر معتقدیم در حالی که 25 درصد انرژی در سراسر جهان به وسیله توسعه تجدیدپذیرها تامین می گردد، چرا صندلی ایران باید در فراوری و گسترش این نوع انرژی از بهره پایینی برخوردار باشد، به نظر می رسد که در این میان احتیاجمند آینده نگری بیشتر و سنجش صحیح و اصولی هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چالش ها قطار توسعه تجدیدپذیرها را کند نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش ها قطار توسعه تجدیدپذیرها را کند نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید