اهمیت شعار، ماموریت و منظره در ساخت هویت برند

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، آیا جمله to make people happy که دیزنی استفاده می نماید، هدف آن ها است؟ خیر. این جمله در واقع منظره آن ها است. جمله Just Do it که شرکت آدیداس استفاده می نماید چطور؟ خیلی ها معتقدند که این 3 کلمه شعار این شرکت باشد. ولی اشتباه است. این سه کلمه تگ لاین این شرکت هستند.

اهمیت شعار، ماموریت و منظره در ساخت هویت برند

بنابراین، فرق بین این چهار تعریف مخترف از اجزای برند چیست و اصلاً اهمیت آن ها چیست؟ با وبلاگ خبری گردشگری همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

شعار

شعارها باید چرا های شرکت را بیان نمایند. این یعنی با استفاده از این شعار ها ما به مخاطب می گوییم که چرا باید از محصول و یا خدمات ما استفاده نمایند، اینکه ما چه کار میکنیم و چرا این کار را انجام می دهیم. برای مثال شرکت نایک را در نظر بگیرید، شعار آن ها این است: Inspiration and innovation for every athlete in the Word (الهام بخشی و نوآوری برای هر ورزشکاری در دنیا).

یا به مثال FedEx توجه کنید. این شرکت در طی سال ها از شعارهای مختلفی استفاده نموده است. اما بالاخره یکی از آن ها را ثابت انتخاب کرد. شعار آن ها این است: When it absolutely, positively has to be there overnight. این شعار اگرچه طولانی است، اما به راحتی هم در فکر می ماند. شعار آن ها مزیت استفاده از خدمات شرکتشان را بیان می نماید. یعنی چه چیز آن ها را متمایز میکند؟ سرعت و قابلیت اتکا بالایی که دارند! و این همان چیزی است که یک شعار باید به مخاطب برساند. یکی از شعارهای قبلی FedEx جمله We Understand (ما می فهمیم) بود. این جمله هیچ یاریی به مشتری ای نمی نماید که قصد ارسال بسته های خود به نقاط مختلف را دارد و او را هرگز نمی تواند متقاعد کند تا از خدمات FedEx استفاده کند.

ماموریت

ماموریت شرکت شما نشانگر قدم های کاربردی و عملیاتی ای است که شرکتتان در جهت رسیدن به اهدافش بر می دارد. ماموریت درواقع اهداف شرکت را تعریف میکند و اینکه چگونه می توانید به این اهداف برسید. بنابراین ماموریت شما باید دقیق و تعیین باشد. علاوه بر این، در انتخاب جملات و زبان درست برای بیان این ماموریت هم باید دقت کرد. در انتخاب ماموریت به سه چیز توجه ویژه کنید: چگونه، چرا و چه چیز.

برای مثال به شرکت Dove توجه کنید. جمله ماموریت این شرکت به توضیح زیر است:

زیبایی برای همه است. Dove همه را دعوت می نماید تا توانایی های خود در زیبایی را به وسیله محصولاتی که محافظت بیشتری از آن ها می نماید کشف نمایند.

این جمله مختصر و مفید است، اما با خواندن آن کاملاً متوجه می شوید که شرکت Dove امروزه در بازار چه اهدافی دارد و چگونه میخواهد به آن ها برسد. آن ها در انتخاب ماموریت خود از جملات ثقیل و مبهم استفاده ننموده اند، بلکه به وضوح و سادگی آن را بیان کردند.

به ماموریت مجموعه Disney هم توجه کنید:

حضور به عنوان یکی از فراوری نمایندگان و ارائه نمایندگان برتر تفریح و اطلاعات. ما از سوابق کاری و برند های خود استفاده می کنیم تا محتویات، خدمات و محصولات مشتری خود را متمایز کنیم. ما در پی ایجاد خلاقانه ترین و پرسود ترین تجربیات تفریح و محصولات مشابه با این در دنیا هستیم.

منظره

یکی دیگر از اجزای برند، منظره است. همانطور که بیان شد، ماموریت به مخاطبین، سرمایه گذاران و گروه ما می گوید که تمرکز شرکت در حال حاضر روی چه مسائلی است. ولی منظره، اهداف آینده شرکت را به همین گروه ها می گوید. منظره جایی است که امیدوار هستید در طی 5، 10 و یا حتی 15 سال آینده به آنجا برسید.

دوباره به مثال Dove برمیگردیم و منظره ان ها را مرور میکنیم:

ما معتقدیم که زیبایی باید منبع اعتماد به نفس باشد، نه اضطراب. برای همین است که ما به افراد یاری میکنیم تا رابطه مثبتی با ظاهر خود برقرار نمایند و به آن ها یاری میکنیم تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و توانایی های بالقوه خود را کشف نمایند.

جمله منظره این شرکت نشان دهنده ایده آل های آن ها است و اینکه امیدوار هستند در آینده چه تاثیری روی صنعتی بگذارند که در آن مشغول فعالیت هستند.

تفاوت بین موارد مطرح شده شاید چندان چشمگیر و بزرگ نباشد، ولی نتایج آن ها تاثیر بسیار چشمگیری روی برند شما خواهد گذاشت. هرچه به اهداف، ارزش ها و اقداماتی که شرکتتان انجام می دهد مسلط تر باشید، در نتیجه با مشتری ها و برند خود تعامل بهتری می توانید داشته باشید. بنابراین، همان مقدر اهمیتی که برای مشتریان خود قائل هستید را برای هویت برند خودتان هم قائل باشید.

منبع: الی گشت

به "اهمیت شعار، ماموریت و منظره در ساخت هویت برند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت شعار، ماموریت و منظره در ساخت هویت برند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید