باخت آسیایی پرسپولیس، فتوکپی باخت استقلال

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، استقلال نیز 5 سال پیش قبل از رسیدن به فینال از اف سی سئول 2 گل خورد و دربازی برگشت هم ره به جایی نبرد. امروز نیز برانکو و پرسپولیس در آستانه تکرار همان تجربیات 5 سال پیش استقلال قرار دارند!

باخت آسیایی پرسپولیس، فتوکپی باخت استقلال

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری ، حمیدرضا عرب، 5 سال پیش نیز استقلال یک مرحله قبل از فینال به تیم اف سی سئول خورد. گرچه آن موقع آبی ها پیش از بازی با این تیم کره ای با تیم بوریرام تایلند هم مصاف داده بودند واین گونه نبود که تیم های غرب آسیا فقط در فینال به شرقی ها بخورند وپرسپولیس لااقل از این امتیاز دردوره اخیر بهره مند بوده، اما برآینده آنچه سال ها پیش رقم خورد با آنچه امروز درتاریخ به ثبت رسیده یکسان است. شاید بگردد همچنان پرسپولیس را در بازی برگشت صاحب شانس دانست اما واقعیت ها را نباید نادیده گرفت و سرخ ها شانس کمی برای قهرمانی در آسیا دارند، کمااینکه یک گل کاشیما در استادیوم آزادی همان اندک آرزوها را هم برباد خواهد داد. باشگاه های فوتبال ایران همواره در مصاف های این چنینی با تیم های شرق آسیا با مسائل بزرگی روبرو اند. اما پیش بینی می شد با حضور برانکوی با تجربه این بار نماینده باشگاهی فوتبال ایران در رقابت با تیم های شرقی سربلند بیرون آید ونتیجه امیدوار کننده تری بگیرد اما حضور برانکو هم چاره کار نبود واو نیز به سرنوشتی دچار شد که امیرقلعه نویی، سرمربی آن موقع استقلال شده بود.

5 سال پیش نیز امیرقلعه نویی با تیمی که به لحاظ نفری به مراتب بهتر از تیم کنونی پرسپولیس بود و بسیاری از ملی پوشان فوتبال ایران را در چنته داشت دربازی رفت با نتیجه 2برصفر به اف سی سئول باخت. دربازی برگشت نیز استقلال ره به جایی نبرد وبا یک تساوی2-2 صحنه رقابت را ترک کرد واز رسیدن به فینال باز ماند. نتیجه ای که امروز برای پرسپولیس به دست آمده خیلی ها را به یاد آن روز می اندازد؛ روز حذف استقلال. روزی که گفته می شد اگرآبی ها سرمربی با تجربه تری روی نیمکت خود داشتند از سد آن تیم کره ای می گذشتند و به فینال این رقابت ها می رسیدند. اما نتیجه بازی رفت پرسپولیس مقابل کاشیما با مربیگری برانکو خط بطان می کشد بر تمام آن استدلال ها وعقاید. باید برای یافتن عوامل شکست های تکراری دنبال دلایل دیگری گشت. بخشی از این دلایل به اتفاقات بازی مربوط می گردد که باید برای آن راه حل ای یافت. درنیمه دوم بازی پرسپولیس مقابل کاشیما سیامک نعمتی که خود زمینه ساز صعود تیمش به این مرحله شده بود، از میدان بازی اخراج شد و اعتراضی کاملا مبتدیانه و بچگانه پرسپولیس را از وجود خودش دربازی برگشت محروم کرد.

5 سال پیش نیز استقلال دربازی رفت تلفات کمی نداد. درآن روز بازیکنانی همچون نکونام، تیموریان با دریافت کارت های زرد بی مورد از داوربازی برگشت را از دست دادند درحالی که اگر این بازیکنان با تجربه با آمادگی ذهنی بالا تری مقابل اف سی سئول قرار می دریافتد و آن جا قافیه را نمی باختند، شانس استقلال برای گذر از سد حریف بیشتر می شد. امروز نیز پرسپولیس با از دست دادن نعمتی درواقع همان سرنوشت را در ذهن تداعی می نماید. عاقبتی که ناشی از بی تدبیری و بی تجربگی بازیکنانی است که انتظار بیشتری از آن ها می رود. مسئله دیگری که پرسپولیس را در بازی با کاشیما آنتلرز آزار داد نداشتن پرواز مستقیم به ژاپن بود. پرسپولیسی ها بی جهت 2 روز از تمرینات خود را در امارات برگزار کردند درحالی که اساسا تمرین در این شهر هیچ ارتباطی با بازی در ژاپن نداشت. امارات نه آب و هوایی شبیه به ژاپن داشت و نه از لحاظ روانی دیگر جای مناسبی برای فوتبالیست های ایران محسوب می گردد اما باشگاه پرسپولیس در تصمیمی عجیب و غیر منتظره تمرینات تیمش را به این کشور منتقل کرد و درحالی که به جهت آشنایی با شرایط آب وهوایی و تنظیم ساعت خواب بازیکنان زودتر خودش را به ژاپن می رساند اما از این اقدام خودداری کرد. بدون شک یک پرواز اختصاصی از تهران به سمت شهر کاشیمای ژاپن می توانست مسیر را برای سرخ ها هموار تر کند اما هیچ برنامه ریزی برای این مهم انجام نشد وظاهرا همه هوش وحواس ها به بازی برگشت و استادیوم آزادی بود! استقلال نیز 5 سال پیش درگیرهمین مسائل بود. آن روزها نیز گفته می شد که باید برای استقلال پروازی اختصاصی گرفته گردد اما آن تیم نیز بدون داشتن پرواز مستقیم راهی کره جنوبی شد تا زمان زیادی را برای آشنایی با شرایط محیطی از دست بدهد.

تفاوت های فنی بازیکنان را هم نباید نادیده گرفت. از یاد نمی بریم که مدافعان و دروزاه بان استقلال در روبروه با دامیانوویچ مهاجم تنومند آن روزهای باشگاه اف سی سئول چه مصائبی را تحمل کرد. امروز نیز پرسپولیس به تور مهاجم برزیلی کاشیما می خورد. بازیکنی که توانست قفل دروازه این تیم را بشکند وتیمش را پیش بیندازد. استقلال آن روز با اینکه بهترین تیم تاریخ بود از داشتن چنین مهاجمی بی بهره بود وپرسپولیس هم امروز بی بهره از چنین بازیکنانی در آستانه حذفی تلخ قرار گرفته است.

پیش تر نیز تیم های سپاهان و ذوب آهن به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود نموده بودند اما آن ها هم به دلایل مشابه نتوانستند از سد رقبای خود بگذرد. شاید تنها یک معجزه یا اتفاقی شگفت انگیز پرسپولیس را به قهرمانی آسیا برساند اما به واقع اگر پرسپولیس قهرمان این جام هم باشد، دلیلی بر نادیده دریافت این ضعف های ساختاری و ذهنی نیست. چالش هایی که همواره در بازی های بزرگ یقه فوتبال ایران را می گیرد. حال با برانکو یا قلعه نویی یا نکونام و تیموریان و یا سیامک نعمتی. فوتبال ایران در همان مسیر است که بود.

10-160

منبع: ایران ورزشی

به "باخت آسیایی پرسپولیس، فتوکپی باخت استقلال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باخت آسیایی پرسپولیس، فتوکپی باخت استقلال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید