بسته بندی پایدار چیست و چگونه به بسته بندی مواد غذایی یاری می نماید؟
به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، بسته بندی پایدار به بحث و اولویت اصلی مصرف کنندگان و فروشندگان مواد غذایی تبدیل شده است.
با افزایش روزافزون دغدغه های مربوط به محیط زیست، صنایع امروزی بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند افزایش پتانسیل های مربوط به فراوریات پایدار هستند. اما با ورود دغدغه فراوریات پایدار به صنعت چاپ و بسته بندی، شاهد تحول این صنعت و ورود آن به دورانی تازه هستیم.
راهکار های مربوط به پایداری محصولات چه به حذف مواد پلاستیکی از چرخه فراوری بیانجامد یا مصرف کلی مواد اولیه را کاهش دهد می تواند اوضاع صنعت پرمصرفی مثل چاپ و بسته بندی را به سمت و سویی مثبت و سبز سوق دهد. در این مقاله قصد داریم به بعضی از فعالیت های تازه صنعت بسته بندی در این زمینه بپردازیم.
در سال های اخیر، به ناسازگاریهای فرآینده فراوری بسته بندی مواد غذایی با ارزش های تازه زیست محیطی نقدها زیادی وارد شده است.
چه صحبت از حذف پلاستیک از چرخه فراوری در میان باشد و چه کاهش کلی مواد اولیه مصرفی، بحث بسته بندی پایدار به اولویت اصلی مصرف نمایندگان و فروشندگان مواد غذایی تبدیل شده است. اما خوشبختانه حیاتی بودن پرداختن بهاین دغدغه، هم در بخش فراوری و هم بسته بندی محصولات، باعث شده که محققان برجسته فعال در هر دو زمینه، بر روی راهکار های آینده فراوری و بسته بندی صنایع غذایی تحقیق نمایند. در ادامه به بعضی از این راهکار ها اشاره می کنیم.
بیشتر بخوانید : بهترین مرکز چاپ جعبه مقوایی در ایران کجاست ؟
جعبه های تمام بازیافتی
در دسامبر 2019 کمپانی Veg - Fresh Farms از پدیده تازه بسته بندی پایدار خود پرده برداری کرد طرح بسته بندی تازه ای که توسط شرکت طراحی بسته بندی دوستدار محیط زیست یعنی Earth Check طراحی شده است.
مدیر این شرکت در گفت و گو با مجله بریتانیایی AndNowtkTx می گوید: در طراحی این بسته بندی منحصر به فرد از مقوای صد در صد بازیافت شده، سفید نشده و سبک استفاده شده و منبع اصلی این مواد، جعبه های مقوایی دورریخته شده کارخانه های محلی است.
این بسته بندی همچنین ضد رطوبت است که مخصوصا آن را برای بسته بندی سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی مناسب می نموده است.
درنتیجه این بسته بندی با جایگزین کردن مواد بازیافتی محلی به جای مواد اولیه دست اول فرآیند فراوریی کاملا پایدار و سبز ایجاد نموده است.
شرکت Earth Check در خصوص این بسته بندی دو انتخاب در اختیار توزیع نمایندگان قرار می دهد؛ بسته بندی Window Box و بسته بندی Open Pints که مصرف مواد پلاستیکی در هردوی آنها بسیار پایین است و هر دو برای بسته بندی محصولات ارگانیک مناسب هستند.
بیشتر بخوانید : 50 ایده خلاقانه و جذاب بسته بندی 2020
بسته بندی مناسب برای خرده فروشان و مصرف نمایندگان
از آنجا که امروزه مصرف نمایندگان برای پایدار بودن محصولات اهمیت زیادی قائل هستند، تقاضای آنها برای این نوع محصولات هرروز بیشتر هم می گردد. در واقع مصرف نمایندگان مطلع امروزی دیگر فقط عملکرد محصولات را با هم مقایسه نمی نمایند، بلکه برای کارآیی بسته بندی و شکل ظاهری آن هم اهمیت زیادی قائل اند.
خوشبختانه در طراحی این بسته بندی نظیر و خواست مصرف نمایندگان کاملا در نظر گرفته شده است. در این بین مخصوصا بسته بندی Open Pints عملکرد موفقیت آمیزی داشته است؛ در این بسته بندی از هیچگونه مواد پلاستیکی استفاده نشده و مصرف نمایندگان عاشق این هستند که با خرید آنها، سهمی در پایدار کردن محیط زیست داشته باشند. در حال حاضر از بسته بندی Open Pints برای بسته بندی و توزیع گوجه فرنگی استفاده می گردد و انتظار می رود که به زودی با کمی تغییرات، از این طراحی برای بسته بندی دیگر محصولات اورگانیک هم استفاده گردد.
بیشتر بخوانید : 10 کارخانه برتر کارتن سازی ایران سال 99
نقش استارت آپ ها در پایداری
دو شرکت Veg - Fresh Farms و Earth Check تنها شرکت هایی نیستند که روی پایدار کردن بسته بندی ها کار می نمایند، بلکه تأمین نماینده های عظیمی مثل Offset Group و The Complete Package هم قبلا پا به این عرصه گذاشته و خطوط فراوری مخصوص به این کار را راه اندازی نموده اند که با بهره گیری از مواد اولیه، دوستدار محیط زیست هم در فراوری و هم در شکل بسته و طراحی آن، راهکار های ویژه ای را ارائه می دهند.
شرکت Tetra Pak هم به تازگی پلتفرم بسته بندی آنلاین خود را راه اندازی نموده که به مصرف نمایندگان امکان می دهد اطلاعات موردنظرشان از قبیل منبع و محل بازیافت محصول را به طور آنلاین دریافت نمایند. اما در میان این شرکت ها، نوآوری تیم های استارت آپی بیشتر از رقبای کهنه کارشان بوده است. در واقع استارت آپ ها با پرداختن به روینمودهای تازه نسبت به بسته بندی پایدار، توانسته اند طیف جالبی از راهکار های تازه با چشم انداز باز و با پتانسیل های بالا ایجاد نمایند
بیشتر بخوانید : بهترین شرکت چاپ و بسته بندی ایران کدام است؟
مواد تازه؛ روینمودهای تازه
برگ برنده استارت آپ ها به عنوان شرکت های کوچکتر نسبت به شرکت های عظیم این است که آنها می توانند در فرآیندهای گردش کار خود از روینمودها و روش های تازه بهره بگیرند و در صورت موفقیت آمیز بودن آنها ره صد ساله را یک شبه طی نمایند. در حال حاضر هم دوره انتقال از فرآیندهای سنتی فراوری به فرآیندهای پایدار و دوستدار محیط زیست، این فرصت فوق العاده ای را برای این شرکت های نوظهور پدید آورده است. اکنون که اغلب شرکت های عظیم در راستا فراوری طیف محصولاتی با درجه پایداری بیشتر هستند، استارت آپ ها تصمیم گرفته اند که با طی کردن این راستا از ابتدای راه در فراوری بسته بندی های پایدار خود از مواد اولیه کاملا تازه بهره بگیرند.
یکی از این استارت آپ ها، شرکت Ecoshell است که در فراوری کیسه ها، کیف ها و ظروف بسته بندی خود از بافت های زیست تجدیدپذیر مثل ساقه نیشکر و ساقه گندم باقی مانده از دورریخت کارخانه های مواد غذایی استفاده می نماید. شرکت EgPlant هم تصمیم گرفته که به جای استفاده از پلاستیک از مواد زیست تجدیدپذیر استفاده کند و به این ترتیب نه تنها میزان استفاده از پلاستیک را کاهش دهد بلکه آن را به طور کلی از چرخه فراوریات خود حذف کند.
شرکت فنلاندی Sulapac هم تصمیم دارد به جای استفاده از پلاستیک، در فراوریات خود از بافت ها و ساختارهای چوبی استفاده کند که هم مضرات پلاستیک را ندارد و هم تا حد زیادی رفتارهای مشابه با پلاستیک مثل شکل پذیری، قالب گیری و قابلیت فراوری انبوه را در خود دارد بله، همانطور که می بینید آینده صنعت بسته بندی کاملا سبز است.
منبع: مجله چاپخونه