خبرنگاران کاکارضا تلفیقی از شکوه تاریخ و طبیعت

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، خرم آباد- خبرنگاران- منطقه نمونه گردشگری کاکارضا در شهرستان سلسله به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی و قرارگیری بر سر راستا ارتباطی شهرهای غربی، یکی از مناطق منحصر به فرد و پربازدید لرستان محسوب می گردد.

خبرنگاران کاکارضا تلفیقی از شکوه تاریخ و طبیعت

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، در 28 کیلومتری خرم آباد و 15 کیلومتری شهر الشتر مجموعه ای از روستا، سراب، آبشار و رودخانه قرار گرفته است که به جرات می توان گفت که زیبایی های طبیعت را یکجا در این منطقه می توان دید.

در دل دره کاکارضا درختان زیبای بلوط، گیاهان دارویی، باغات میوه و کشتزارهایی خودنمایی می نماید که شکوه و زیبایی این منطقه را دوچندان می نماید.

در این منطقه سراب های متعددی مانند سراب وزم، گل هو، مرن درژ، وناو و انجیر وجود دارد و از همه مهمتر در دل منطقه گلهو،آبشاری پرشکوه و زیبا با ارتفاع تقریبی 20 متر در دامنه کوه های الشتر قرار گرفته است که به نام آبشار گل هو معروف است و در فصل بهار همزمان با بارش نعمت های الهی و جلوه گری زیبایی ها، پذیرای گردشگران و کوهنوردان بسیاری از سراسر استان و کشور می گردد.

دره هایی پرآب و طبیعت زیبای منطقه با درختان سرو و بلوط زیبایی این منطقه را صدچندان نموده است، به ویژه آن که در طول جهت، سیاه چادرها و رمه های عظیم عشایر هم دیده می شوند که آغوش پر مهر زاگرس بر آنها گگردده است.

زیستن به واسطه رود کاکارضا به زمین های این خطه الفبای طراوت و سرسبزی آموخته است، این سرزمین آب را از قله های برف گیر به امانت می گیرد تا در گذر از روستا و زمین های اطرافش به این خاک سبزی و آبادانی و روح زندگی ببخشد.

روستاییان هم بهار و تابستان رمه هایشان را به سیاه چادرها در دامان کوه و دمن می برند و بار دیگر در پاییز به روستا باز می گردند. زمین های کشاورزی اطراف روستا و باغ های میوه مانند سیب، گلابی، آلو، زرشک و گردو زیبایی خاصی را به این منطقه بخشیده است.

رودخانه پرآب این روستا با طول 90 کیلومتر دوستدار همیشگی درختان بلوطی است که در طی جهت او را همراهی می نمایند.

سه پل تاریخی روستای کاکارضا شامل شاپوری، آذر و چله کش روستای هم که در فهرست آثار ملی قرار گرفته است، مردمان دو طرف رود را به هم پیوند می دهد.

از پل شاپوری (مربوط به دوران ساسانی) و چله کش تنها پایه هایشان باقی مانده است. قسمت های اصلی پل 130 متری شاپوری از بین رفته و تنها بخش هایی از آن باقی مانده است. روزگاری این پل ارتفاعی بیش از 30 متر داشته و از سنگ های برش خورده و ساروج ساخته شده است.

پل آذر در جاده قدیمی خرم آباد به شهرستان سلسله قرار گرفته است و متعلق به دوره پهلوی اول است که معماری آن را به یوسف فشنگ چی نسبت داده اند. پلی سنگی که به دلیل قرار دریافت در راه باستانی اهمیت ویژه ای داشته و در دوره ای هم راهی به سوی الشتر فراهم می نموده اما امروز با چهار دهانه و تاق های رومی شکل گگردده به سوی سبزی و آب فقط ارتباط بین چند روستا را فراهم می نماید.

این پل تاریخی و زیبا به مرور زمان و بر اثر عبور گله های دامداران و فرسایش های طبیعی، دچار خرابی هایی شده بود که اخیرا در سه فصل توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بازسازی شد.

رییس میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سلسله در رابطه با بازسازی پل های تارخی این منطقه گفت: بازسازی کامل پل تاریخی کاکارضا طی سه مرحله به پایان رسید.

فیروز میرزایی گفت: در بازسازی مرحله سوم این پل از ملات سنتی و سنگ های لاشه ای لت استفاده شده است.

وی با اشاره به صرف 50 میلیون تومان اعتبار جهت بازسازی مرحله سوم این پل، افزود: آواربرداری، سبک سازی سطح گذر، کف فرش عرشه پل به مساحت 165 متر و همچنین ساخت 2 آبرو در دو طرف کف فرش از جمله کارهای اجرا شده در این مرحله از بازسازی پل بوده است.

میرزایی با اشاره به اینکه پل تاریخی کاکارضا در دوران پهلوی اول توسط معمار یوسف فشنگچی ساخته شده است، بیان نمود: این پل در سال 1380 به شماره 3846 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به منطقه گردشگری کاکارضا گفت: منطقه کاکارضا یکی از مناطق گردشگری پربازدید شهرستان سلسله است که به دلیل قرارگیری جاذبه های طبیعی و تاریخی در این منطقه و عبور رود زیبای ولم ، همیشه پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر استان و کشور است.

میرزایی گفت: در شهرستان سلسله تا به امروز 218 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کاکارضا تلفیقی از شکوه تاریخ و طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کاکارضا تلفیقی از شکوه تاریخ و طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید