دانشگاه ها خلاقیت را افزایش دهند، ترجمه رباعیات خیام در جهان تحول ایجاد کرد

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: وظیفه دانشگاه ها ایجاد بستر مناسب برای بازگرداندن دانشجویانی است که در کشورهای دیگر مشغول به تحصیل هستند و دانشگاه ها باید به سمتی بروند که خلاقیت ها افزایش یابد.

دانشگاه ها خلاقیت را افزایش دهند، ترجمه رباعیات خیام در جهان تحول ایجاد کرد

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، سورنا ستاریدر همایش گرامیداشت حکیم خیام نیشابوری که در دانشگاه نیشابور برگزار گردید، عنوان نمود: در تاریخ ایران هیچ گاه به اندازه امروز برای تحصیل هزینه نشده است و آموزش جزء سه پایه اصلی تقسیم بودجه کشور است.

ستاری ادامه داد: چه اتفاقی افتاده است که دیگر نمی توانیم فرهیختگانی مانند خیام، عطار و ابن سینا و غیره تربیت کنیم؟ چه اتفاقی افتاده که دیگر حافظ ها و سعدی ها متولد نمی شوند؟ متاسفانه ما فکر می کنیم دانش و ابتکار پولی است، اگر بخواهیم دوباره مفاخر خود را خلق کنیم، نیاز به یک سیستم واحد داریم. در واقع ظهور دانشمندان برجسته نیازمند وجود زیست بوم است.

ترجمه رباعیات خیام توسط فیتز جرالد در جهان تحول ایجاد کرد

وی بیان نمود: یک ترجمه از رباعیات خیام توسط فیتز جرالد چه تحولی در جهان ایجاد کرد. ما همان ملتی هستیم که ابن سینا، خیام و عطار را دوست داریم و آن ها در حال حاضر نیز میان ما هستند، اما باید کشف شوند. دانشگاه های استان باید به سمتی بروند تا خلاقیت ها افزایش یابد. وظیفه دانشگاها ایجاد بستر مناسب برای بازگرداندن دانشجویانی است که در کشورهای دیگر مشغول به تحصیل هستند.

ستاری اضافه کرد: اگر در خارج از کشور شیشه عطری خریداری کنید، 100 دلار می گردد، در صورتی که ما نفت را صادر می کنیم که ارزش هر بشکه آن 50 دلار است. ایران باید به جای خام خواری یا صادرات مواد خام به سمتی حرکت کند که بتواند با مواد و منابعی که در اختیار دارد، ارزش اضافه کرده ایجاد کند.

وی ادامه داد: ما با اقتصاد نفتی در حال نابود کردن جوانان خود هستیم. امکان پیشرفت شهرستان نیشابور در اختیار جوانان است، ما نباید در گذشته زندگی کنیم، بلکه باید از آن تنها درس بگیریم تا رویکردها و نوع نگرشمان تغییر یابد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: توسعه ذاتی است و باید از دل جامعه بیرون آید. کسی که آرزوی حقوق ماهانه را دارد، سقف آرزوهایش نیز معلوم است.

وی عنوان نمود: بزرگانی همچون خیام و عطار یادگاران گرانبهایی برایمان به جا گذشته اند و همچنان درباره خیام صحبت می گردد.

ستاری گفت: بزرگ ترین رصدخانه خاورمیانه در کاشان به بهره برداری خواهد رسید و تمام وسایل آن نیز در ایران ساخته شده است. تکنولوژی خریدنی نیست، بلکه آموختنی است. امیدوارم تنها به گذشته نگاه نکنیم و فقط از آن درس بگیریم.

بر اساس این گزارش، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سفر یک روزه خود به نیشابور از مجتمع اخترشناسی و افلاک نمای خیام بازدید کرد، همچنین با حضور وی مرکز نوآوری پارک علم و فناوری این شهر نیز افتتاح شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دانشگاه ها خلاقیت را افزایش دهند، ترجمه رباعیات خیام در جهان تحول ایجاد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه ها خلاقیت را افزایش دهند، ترجمه رباعیات خیام در جهان تحول ایجاد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید