بخش صنعت تمایلی به سرمایه گذاری در حوزه نوآوری ندارد

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، حمیدرضا پیله ور در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به موضوع اقتصاد دانش بنیان و ظرفیت های استان قزوین در این موضوع با شرح چیستی اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد: کارکرد مالی مرسوم در سراسر جهان به این شکل است که شرکت ها و فراورینمایندگان محصولاتی فراوری می نمایند که یا کارگر بر است و یا بر پایه تجهیزات و ماشین آلات فراوری می نمایند. در صنعت مرسوم به ازای فعالیت یک واحد فراوریی، ارزش افزوده ای ایجاد می گردد که شامل یک درصدی سود منطقی می باشد و بر اساس آن قیمت کالا محاسبه گردد.

بخش صنعت تمایلی به سرمایه گذاری در حوزه نوآوری ندارد

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین ادامه داد: امروز کشورهای پیشرفته و دارای عایدی بالا فراوری مبتنی بر فناوری و نوآوری را سر لوحه کار خود قرار داده اند؛ به این معنا که فراوری محصولات، حاصل از فرایند نوآوری است و کارکرد آن دیگر شبیه به حساب کردن هزینه کارگر، استفاده از ماشین آلات و حاشیه سود نیست. برای مثال وقتی دارو و یا محصولات مبتنی بر فناوری نانو فراوری می کنید ممکن است ماده اولیه کم هزینه باشد ولی محصول نهایی یک محصول با قیمت بالا باشد و آنچه این فاصله را ایجاد می نماید دانش و فناوری استفاده شده در فرایند فراوری است.

پیله ور یادآور شد: نظر ما حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان و فراوری فرآورده هایی است که ارزش اضافه کرده بالایی دارند، در کشور ما در سال های گذشته از اقتصاد صنعتی مرسوم به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت نموده ایم که این مورد در بند دوم سیاست های کلی صراحتاً اشاره شده است.

فعالیت 6500 شرکت دانش بنیان در کشور

وی اضافه کرد: هم اکنون در حدود 6500 شرکت دانش بنیان در کشور داریم در صورتیکه در مقایسه با تعداد واحدهای صنعتی کشور عدد به نسبت کمی است. سهم ما در استان قزوین 13 درصد از صنایع کوچک و میانه کشور است که عدد قابل توجهی است.

یکی از دلایل سهم پایین قزوین از شرکت های دانش بنیان تمایل کم بخش صنعت به سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه و نوآوری است.

این مسئول تبیین کرد: سهم ما در قزوین از اقتصاد دانش بنیان کل کشور حدود یک و سه دهم درصد است که یک فاصله کاملاً معنی دار است، برنامه ما در پارک علم و فناوری و سند آمایش علم و فناوری استان حرکت به این سمت است که نسبت شرکت های دانش بنیان استان را به واحدهای صنعتی افزایش دهیم که خروجی آن شامل ارزش اضافه کرده بیشتر، یاری به ایجاد اشتغال پایدار، یاری به اشتغال افراد تحصیل نموده و نخبه و در نهایت رفع احتیاجهای کشور در حوزه فناوری و در گام بعد صادرات محصولات دارای ارزش اضافه کرده بالاتر می باشد

مدیران بخش صنعتی حاضر به سرمایه گذاری در حوزه نوآوری نیستند

وی شرح داد: از مسائل ما در حوزه صنعت این است که مدیران بخش های صنعتی عمدتاً حاضر به سرمایه گذاری در حوزه نوآوری نیستند به این معنا که کارخانه دار ترجیح می دهد سرمایه خود را در جهت افزایش ظرفیت فراوری هزینه کند تا هر راه چاره دیگری که پیش روی او باشد.

پیله ور گفت: وقتی زمینه های تحقیق و توسعه در شرکتی فراهم نباشد خروجی این می گردد که شرکت فراوریی عملاً از بازار رقابت بازمی ماند، برای مثال تا چند سال پیش ما فراورینماینده البسه بودیم ولی کشورهای دیگر در این زمینه از فناوری نانو استفاده کردند و نتیجه این شد که ما در این بازار ضعیف شدیم و سهم خود را از دست دادیم یا در صنعت پتروشیمی به علت سرمایه گذاری پایین در حوزه نوآوری در حال از دست دادن مزیت های خود هستیم

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین بیان نمود: برنامه ما در استان قزوین بر این است که به سمت حوزه هایی حرکت کنیم که در آن ها مزیت داریم برای مثال مواد شوینده، صنعت غذایی، صنعت فراوری شیشه، لوازم خانگی و… که در آن ها فعال تریم، بخش قابل توجهی از مواد شوینده کشور در قزوین فراوری می گردد بنابراین در حوزه فناوری های مرتبط این موضوع هم باید کارکنیم یعنی احتیاجهای فناورانه این صنایع باید در استان پاسخ داده گردد و برنامه ما این است که تا 5 سال آینده بتوانیم به این نقطه برسیم یا در حوزه لوازم خانگی استان دارای مزیت است که در آینده نزدیک به یاری بخش خصوصی مرکز نوآوری تخصصی لوازم خانگی راه اندازی خواهد شد

وی با اشاره به لزوم پیوند صنعت و دانشگاه برای توسعه کشور عنوان نمود: فاصله کنونی فراوری علم کشور با صنعت زیاد است، ما می توانیم دو رویکرد داشته باشیم، اول آنکه روی فراوری مقالات علمی متمرکز شویم مثل کاری که کشورهای امریکای لاتین انجام می دهند و حالت دیگر این است که مانند کشورهای آسیای شرقی عمل کنیم و در حوزه فراوری فناوری اقدام کنیم.

این مسئول توضیح داد: در سالیان گذشته در وادی فراوری مقاله حرکت می کردیم و دانشگاه و استاد دانشگاه ما کوشش های بسیاری در حوزه فراوری مقالات انجام داده اند ولی ممکن است این فراوری را صنعت ما احتیاج نداشته باشد و یا مربوط به صنعت یک کشور پیشرفته باشد یعنی ما یاری نموده ایم احتیاجهای یک صنعت در جای دیگری حل گردد، در صورتی که آنچه صنعت به ما اعلام می نماید این است که واحدهای فناورانه باید احتیاجهای ما را در صنعت رفع نمایند.

تقویت خوشه های صنعتی باید در دستور کار قرار بگیرد

پیله ور یادآور شد: ما باید خوشه های صنعتی را تقویت کنیم و دولت یاری کند که هزینه تحقیق و توسعه بین شرکت ها کاهش یابد چرا که شرکت ها هزینه تحقیق و توسعه را یک سرمایه گذاری نامطمئن می دانند که ممکن است جواب بدهد یا ندهد، دولت باید وارد این موضوع گردد که سرمایه گذاری کند تا احتیاجهای فناورانه با هزینه معقولی رفع گردد.

این مسئول توضیح داد: متأسفانه فرهنگ ما فرهنگ خام فروشی است، ما مواد معدنی زیر زمینی خود را با قیمت پایین می فروشیم و نخبگان خود را طوری تربیت می کنیم که در واقع یاری به فناوری سایر کشورها است و روش ما درست نیست، هر قدر نرخ وجود شرکت های دانش بنیان بالاتر برود جذب افراد و خروج نخبگان از کشور کاهش پیدا می نماید و این اتفاق باید بیافتد.

معاون فناوری پارک علم و فناوری قزوین گفت: اقتصاد دانش بنیان تنها 10 سال است که در کشور به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و عملکرد ما در این زمینه بد نبوده چرا که در سال های اول ما روی فرهنگسازی کار کردیم و لازم بود این تفکر را ایجاد کنیم که افراد باید به سمت فراوری فناوری حرکت نمایند و این موضوع هنوز ادامه دارد، حتماً نبابد همه در اداره ها کار نمایند بلکه کشورها به افراد خلاق کارآفرین احتیاج دارند.

پیله ور در خاتمه گفت: اقتصاد دانش بنیان تنها راه پیش روی مسائل مالی ما است و باید برای حرکت در جهت رشد در این جهت حرکت کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بخش صنعت تمایلی به سرمایه گذاری در حوزه نوآوری ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش صنعت تمایلی به سرمایه گذاری در حوزه نوآوری ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید