سفر به چادگان، جواهری زیبا و دیدنی در استان اصفهان

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، کشور ایران با داشتن طبیعتی چهار فصل و در اختیار داشتن دریا، جنگل و کویر معدنی است از دیدنی های طبیعتی و زیبایی های وصف نشدنی. در میان این طبیعت بی نظیر مکان هایی وجود دارند که ناشناخته تر باقی مانده اند. مکان هایی که همچون جواهری گران قیمت در میان صندوقچه های قدیمی پنهان مانده اند و زیبایی های آن ها از چشم گردشگران غیر حرفه های پنهان مانده اند. یکی از این جواهرات زیبا در انتهای کویر استان اصفهان قرار گرفته است و ییلاقی است برای اهالی استان اصفهان. نام این شهر ییلاقی چادگان بوده که در انتهای کویر وسیع استان اصفهان قرار گرفته است. این تکه جواهر بی نظیر با نام چادگان شهری است کوچک و دور از کویر استان اصفهان. این بهشت زیبا در کوهپایه های خوش آب و هوا پنهان شده تا تنها کسانی به دیدن آن برسند که دیدن مکان های ناشناخته را دوست داشته و عاشق کشف مکان های جدید باشند. برای آشنایی بیشتر با شهر ییلاقی چادگان در ادامه راهنمای سفر به چادگان با ما همراه باشید. برای آشنایی با جاهای دیدنی چادگان با ما همراه باشید.

سفر به چادگان، جواهری زیبا و دیدنی در استان اصفهان

وجه تسمیه نام شهر چادگان

نامگذاری این شهر هم همانند زیبایی های طبیعتش بی نظیر است، زیرا جاهای دیدنی چادگان در جایی قرار دارند که زمین های صاف و یک دست استان اصفهان به کوه های بلند زاگرس می رسند و در میان دره ای باریک، شهر زیبای چادگان همچون جواهری گران قیمت پنهان شده است. نام چادگان از دو بخش تشکیل شد: گان در زبان فارسی به محله ای آباد اطلاق می شود و چاد در زبان ترکی به معنای شیار و چاک. واژه چادگان از دو قسمت مجزای چاد که در زبان آذری معنای شیار و چاک می دهد و گان که پسوندی است فارسی به معنای محله ای آباد شکل گرفت. در حقیقت، چادگان معنایی می دهد همانند محله ای آباد در میان شیار که عجیب به موقعیت جغرافیایی قرار گرفته این جواهر زیبا شباهت دارد.

تاریخچه شهر چادگان

شهر زیبای چادگان شاید شهری باشد که میان گردشگران کمی ناشناخته است، اما چادگان برای تاریخ خوان ها و تاریخدان ها جایی نا آشنا نیست. این شهر که در زمان هخامنشیان با نام پاراتک مشهور بوده، یک آبادی وسیع و پر جمعیت هست که داریوش کبیر برای تامین بخشی از ارتش خود از شهر چادگان سرباز جذب می کرده و اسکند مقدونی هم به آنجا حمله کرده است. البته شهر دیدنی و زیبای چادگان این جواهر درخشان استان کویری اصفهان در تاریخ دوران صفویه هم جایگاهی برای خود دارد و به دستور شاه عباس صفوی ترکان قشقایی در این مکان اسکان یافتند.

چگونه به شهر چادگان برویم؟

دو آزادراه شمالی و جنوبی وجود دارند که شما را به شهر اصفهان می رسانند. آزادراه شماره 65 از جنوب و آزادراه شماره 7 از شمال مسیرهایی هستند که از میان کویر شما را به شهر اصفهان در استان اصفهان می رسانند. بعد از رسیدن به این شهر تاریخی و دیدنی باید وارد بزرگراه شماره 62 شوید و به سمت غرب برانید. خروجی شهر دیدنی و زیبای چادگان 42 کیلومتر جلوتر است. بعد از گردش به سمت ورودی این جواهر پنهان، باید 35 کیلومتر دیگر برانید تا منظره ای باشکوه از جاهای دیدنی چادگان پیش چشمان شما ظاهر شود.

جذابیت های گردشگری شهر چادگان

مهمترین جذابیت در راهنمای سفر به چادگان، طبیعت بی نظیر این منطقه است که پس از کویر وسیع استان اصفهان به آن می رسید. چادگان، اولین شهری است که در کنار رودخانه زاینده رود واقع شده است. این جواهر قیمتی به دلیل همجواری با زاینده رود دارای هوایی دلپذیر و روح نواز است، به طوریکه بیشتر مردم استان اصفهان روزهای آخر هفته فصل های گرم را در شهر چادگان می گذرانند. احداث سدی که در سال 1349 هجری شمسی تاسیس شد، هم مزید بر علت گشت تا این منطقه جذاب و دیدنی تر شود. تپه های بلند اطراف دریاچه سد همچون نگینی این جواهر را در میان گرفته اند و مناظری را پدید آورده اند که دیدنش هوش از سر می برد. این سد برای تامین آب شرب شهرهای همجوار ساخته شد، هر چند که خشکسالی های اخیر بر میزان آب این دریاچه هم تاثیر داشت. شهر چادگان که مکانی کوچک است، این قابلیت را دارد که در طول یک روز بتوانید به همه جای این مکان زیبا سرک بکشید و در این شهرگردی کوتاه سری به خانه معظم الملک میر پنج بزنید. معظم الملک که در دوران قاجار فرماندار فریدن بوده، دستور ساخت این بنای زیبا را صادر کرد. این خانه معماری دارد تلفیق شده از مکتب معماری اصفهان و معماری اروپا که به دست توانمند و هنرمند ایرانیان عهد قجری ساخته شد. در حال حاضر، این ساختمان بی نظیر شهر چادگان در اختیار سازمان میراث فرهنگی بوده و بخش اداری این سازمان در خانه معظم الملک مستقر شده، ولی بازدید از آنکه یکی از جاهای دیدنی چادگان بوده، برای عموم آزاد است. این خانه که در خیابان امام خمینی واقع شده است، دارای آینه کاری ها و رنگ بندی هایی بوده که تنها از دست هنرمندان ایرانی چنین ذوق سرشاری ترواش می کند.

دهکده توریستی شهر چادگان

دهکده توریستی شهر چادگان، چهار کیلومتر با این منطقه ییلاقی و زیبا فاصله دارد که در آن علاوه بر ویلاهای لوکس، دریاچه ای هم وجود دارد که برای ورزش های آبی استفاده می شود. شنا کردن در این بهشت ساخته شده به دلیل قرار دریافت در پشت سد کمی خطرناک است، اما قایقرانی و اسکی روی آب و قدم زدن میان مرکز خرید آن جذابیت های فراوانی دارد. این شهرک توریستی به جذابیت های شهر چادگان افزوده و باید در راهنمای سفر به چادگان بدان توجه کنید.

در اطراف شهر چادگان چه جذابیت هایی در انتظار افراد است؟

اگر به ماجراجویی علاقه داشته و قصد دارید سفر شما به شهر چادگان ختم نشود، باید بدانید که در حوالی این طبیعت بی نظیر دیدنی های فراوان دیگری وجود دارند. کمی دورتر از شهر چادگان و بر فراز کوه ها مردمانی سکونت داشته که به اندازه تمام تاریخ قدمت و قصه دارند. این مردمان مهربان بخشی از ایل دلاور بختکمک هستند. شیرهای سنگی پیشا آریایی در جای جای این منطقه قابل رویت بوده و هنر دست مردمان کهن، پیش روی چشمان شماست. ایل قشقایی نیز از دیگر مردمانی هستند که در حوالی چادگان سکونت دارند و آوازه مهربانی و میهمان نوازی آنان در سراسر ایران پیچیده است. شهر اصفهان هم که دیگر نیاز به توضیح ندارد، مکانی پر از تاریخ و هنر و دیدنی های بی نظیر، اما این هنوز بخشی از دیدنی های اطراف شهر چادگان است. در هشتاد کیلومتری جنوب آن بام ایران واقع شده است و در شصت کیلومتری آن نگین زاینده رود. هفشجان هم با قدمت نه هزار ساله در همین حوالی به انتظار شما نشسته است. آخرین پیشنهادی که می توان برای سفر به چادگان به آن اشاره کرد، روستای مشهد کاوه است. این روستا که در غرب شهر چادگان واقع شده است، علاوه بر زیبایی های طبیعی دارای قصه ای بوده که اهالی آن برایش احترام فراوانی قائلند. طبق باور اهالی روستای مشهد کاوه این روستا محل تولد و مرگ کاوه، قهرمان اسطوره ای ایران است که در این منطقه مقبره ای هم به نامش وجود دارد.

چه زمانی برای لذت بردن از جاهای دیدنی چادگان بهتر است؟

این جواهر زیبای قرار گرفته بر کناره زاینده رود، دارای آب و هوایی معتدل بوده و در اکثر فصول سال هوایی گرم دارد که از برکت سد زاینده رود لطیف تر می شود. اما فصل بهار، فصلی است که طبیعت بی نظیر این منطقه بیشتر از فصول دیگر سال دلربایی می کند و زیبایی های خود را به رخ می کشد. در راهنمای سفر به چادگان بهتر است بدانید که برای بیشتر لذت بردن از طبیعت بی نظیر شهر فصل بهار را انتخاب کنید. برای نگریستن به زیبایی های این مروارید کمیاب مناسب تر بوده که در فصل بهار به شهر چادگان سفر کنید تا علاوه بر دیدن زیبایی های طبیعی، از ورزش های آبی هم استفاده بیشتری ببرید.

سوغات شهر چادگان

شهر چادگان شهری بوده که با قوم ها و فرهنگ های مختلف عجین شده است. بختکمک و قشقایی های حوالی چادگان صنایع دستی خود را برای فروش به شهر چادگان می آورند و دست بافته های خود را در این مکان زیبا عرضه می کنند. در شهر چادگان می توانید بهترین گلیم ها و قالیچه های دست باف ایل قشقایی و بختکمک را تهیه کنید. خرید این محصولات بومی می تواند کمک شایانی به برجای ماندن این هنر سنتی کند و باعث شکوفا شدن اقتصاد بومی و محلی شود.

اقامت در شهر چادگان

اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید، باید بدانید که اجاره آپارتمان های تک خوابه هزینه ای در حدود 300 هزار تومان را در بر دارد. برای سهولت اقامت به خصوص در تعطیلات، بهتر است محل اقامت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید. البته هزینه سفر به چادگان تنها به همین محل اقامت و خوراک ختم می شود، مگر اینکه هوس استفاده از تله کابین یا ورزش های آبی را داشته باشید. اگر اهل کمپ زدن در طبیعت هستید، هم می توانید در دل این جواهر زیبا شب را به صبح برسانید، اما به خاطر داشته باشید که باید از سد فاصله بگیرید و نکات ایمنی را رعایت کنید.

سخن آخر

شهر چادگان جواهری است که در کنار رودخانه زیبای زاینده رود آرامیده و طبیعتی بی نظیر دارد. جاهای دیدنی چادگان که بسیارند و حضور مردمان مهربان ایل بختکمک و قشقایی، سفر به چادگان را سفری رویایی و به یاد ماندنی خواهد کرد.

منبع: همگردی

به "سفر به چادگان، جواهری زیبا و دیدنی در استان اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به چادگان، جواهری زیبا و دیدنی در استان اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید