کشف علمی علت لذت بخش بودن شکلات

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، دانشمندان بر این باورند که قدرت مخفی شکلات را کشف نموده اند این ویژگی منحصر به فرد که باعث می گردد بسیاری از ما احساس کنیم تقریبا به آن معتاد شده ایم. به گفته تیمی از کارشناسان دانشگاه لیدز در بریتانیا طعم یا بوی خوب شکلات را فراموش کنید بافت شکلات به تنهایی می تواند ما را درگیر خود سازد.

کشف علمی علت لذت بخش بودن شکلات

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری به نقل از یورونیوز، شکلات روشی برای ذوب شدن در دهان دارد که دیگر شیرینی ها و غذا های خوشمزه مشابه آن ندارند. دانشمندان می گویند راز آن این است که یک لایه چربی وجود دارد که مرکز سخت تری را در شکلات می پوشاند که به طرز عجیبی دهان ما نمی تواند از آن سیر گردد.

پژوهشگران در مطالعه خود که نتیجه آن در قالب مقاله ای در نشریه ACS Applied Material and Interfaces منتشر شده به فرآیندی اشاره نموده اند که هنگام خوردن شکلات رخ می دهد و با تمرکز بر بافت شکلات به جای طعم آن تجزیه و تجلیل خود را انجام داده اند. آنان دریافتند که چربی موجود در شکلات تقریبا به محض تماس با زبان با یک عملکرد کلیدی به ایفای نقش می پردازد آن چه کارشناسان آن را احساس شکلات می نامند.

پس از آن، ذرات جامد کاکائو آزاد می شوند و برای حس لامسه نیز مهم هستند بنابراین، چربی عمیق تر درون شکلات نقش محدودتری ایفا می نماید و پژوهشگران بر این باورند که می تواند بدون تاثیر منفی بر تجربه کلی کاهش یابد.

در این مقاله آمده است: یک شکلات چه 5 درصد چربی چه 50 درصد چربی داشته باشد کماکان حالتی قطره مانند در دهان ایجاد می نماید و این شرایط به شما احساس شکلات را می دهد. این محل چربی در آرایش شکلات است که اهمیت دارد و پیش تر به ندرت در خصوص آن پژوهشی اجرا شده است. پژوهش حاضر نشان می دهد که لایه چربی باید روی لایه بیرونی شکلات باشد.

این نرمی اولیه چیزی است که برند های سازنده شکلات فعالانه در پی دستیابی به آن هستند. به تبلیغات بعضی از معروف ترین برند های شکلات در دنیا توجه کنید که اغلب نشان می دهند فردی تکه ای شکلات را در دهان خود می پاشد و در لحظه ای که زبان اش آن را لمس می نماید دنیا به یکباره متوقف می گردد. این تبلیغات به این علت موثر هستند که بیشتر ما عاشقان شکلات از احساس و لذت طولانی همراه با آن مطلع هستیم.

حرکت به سوی شکلات سالم تر؟

با این وجود، این احساس ذوب در دهان واقعا به ما یاری نمی نماید تا زندگی سالم تری داشته باشیم. در واقع، کاملا برعکس عمل می نماید و ما را مجبور می سازد تا آن لحظه خوشبختی و خودپسندی را ناامیدانه دنبال کنیم.

شکلات تلخ که چربی کمتری نسبت به شکلات شیری دارد و بنابراین سالم تر است چندان محبوب نیست، زیرا آن حس ذوب در دهان را به ما نمی دهد. در مطالعه تازه اجرا شده از شکلات تلخ به عنوان شکلاتی یاد شده که احساس خمیری و پوشاننده دهان را ایجاد می نماید احساسی که برای بسیاری از ما مجذوب نماینده نیست.

دانشمندان دانشکده علوم غذایی و تغذیه در لیدز به شما پیشنهاد نمی نمایند که از این احساس در دهان تان خودداری کنید. آنان در عوض امیدوار هستند که کشف شان بتواند به وسیله برند های شکلات سازی برای سالم تر ساختن شکلات مورد استفاده قرار گیرد و در عین حال شکلات های تولیدی شان لطافتی که ما بسیار دوست داریم را حفظ نمایند.

هدف آن است که احساس ذوب شدن را در شکلات های سالم تر ایجاد کنیم که علیرغم داشتن چربی کم تر به میزان شکلات پرچرب احساس رضایت را در فرد ایجاد نمایند.

این مطالعه اولین مورد از نوع خود است که نحوه تعامل شکلات با زبان ما را در مرحله نخست خوردن شکلات که پژوهشگران آن را فرایند لیسیدن یا روغن کاری جامد شکلات می نامند و می گویند اصولا ناشناخته به جای مانده مورد ارزیابی قرار داده است. اکنون پژوهشگران امیدوار هستند که یافته های شان بتواند در خصوص محصولات دیگری مانند بستنی، مارگارین یا پنیر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: فرارو

به "کشف علمی علت لذت بخش بودن شکلات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف علمی علت لذت بخش بودن شکلات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید