بازگشت هواپیماهای مسافربری مافوق صوت نزدیک است

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، دو شرکت آمریکایی قصد دارند تا اواسط دهه 2020، هواپیماهای مافوق صوت را وارد بازار نمایند؛ هواپیماهایی که تفاوت چشمگیری با کنکورد دارند و نویدبخش سفرهای سریع تر هستند.

بازگشت هواپیماهای مسافربری مافوق صوت نزدیک است

عصر تازه پرواز هواپیماهای مافوق صوت شاید به همین زودی اتفاق بیفتد، هرچند برای انجام پروازی که سریع تر از سرعت صوت باشد، باید بر سه چالش مهم غلبه کرد: مهندسی، محیط زیست و امور اقتصادی.

کنکورد که یک شگفتی هوانوردی بود و آخرین پروازش را 16 سال قبل انجام داد، فقط توانسته بود از پس یکی از این چالش ها یعنی مهندسی برآید. این باریک ترین هواپیمای جهان می توانست در کمتر از نصف مدت زمان سفر در مقایسه با هواپیماهای دیگر، مسافران را روی اقیانوس اطلس جابه جا کند؛ اما همچنان معایب زیست محیطی و هزینه عملیاتی بالایی داشت. در حال حاضر که انتشار کربن و شرایط سیاره زمین در کانون توجه هستند، آیا استفاده مجدد از هواپیماهای مافوق صوت تجاری واقعاً می تواند برای ایرلاین ها و فراورینمایندگان سودآور بوده، به نفع محیط زیست باشد و برای مسافران ارزان باشد؟ در ادامه با وبلاگ خبری گردشگری همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهیم.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین های داخلی یا خارجی را دارید، می توانید از طریق موتور جستجوی پرواز وبلاگ خبری گردشگری بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر تهیه کنید. استفاده از وبلاگ خبری گردشگری باعث می شود تا نیازی نباشد برای پیدا کردن برترین قیمت پروازهای داخلی یا خارجی، چندین سایت را آنالیز کنید و آخرین قیمت های یک بلیط را از آژانس های سرشناس یک جا مشاهده کنید.

دو شرکت آمریکایی در پی عرضه هواپیماهای مافوق صوت تا اواسط دهه 2020 به بازار هستند. به این ترتیب مدت زمان سفرها کوتاه تر خواهد شد، به طوری که سفر از نیویورک تا لندن سه ساعت و 15 دقیقه طول خواهد کشید. یکی از این شرکت ها، روی ایرلاین ها و دیگری روی بازار جت های تجاری متمرکز شده است و هر دوی آن ها راهکارهای مختلفی برای مشکل زیست محیطی مهم در هواپیماهای مافوق صوت یعنی انفجار صوتی دارند.

تام وایس (Tom Vice)، رئیس و مدیرعامل شرکت Aerion می گوید:

کنکورد، ماشینی فوق العاده و آزمایشی باشکوه بود، اما کربن زیاد و صدای بسیار بلندی در جوامع انسانی فراوری می کرد و هزینه عملیاتی بسیار بالایی داشت. کاری که ما قصد انجام آن را داریم، فرق دارد.

شرکت Aerion در حال توسعه هواپیمای مافوق صوت AS2 با گنجایش هشت تا 12 مسافر در دفتر مرکزی خود در شهر رینو نوادا است. این هواپیما با سرعت 1.4 ماخ (بیش از 1600 کیلومتر بر ساعت) پرواز می نماید و به این ترتیب می تواند مدت زمان سفر از نیویورک به کیپ تاون را 3.5 ساعت کاهش دهد. شرکت مذکور هم اکنون توانسته که اولین مشتری (شرکت Flexjet) را برای این هواپیما پیدا کند که 20 فروند از آن را سفارش داده است.

اولین پرواز AS2 برای سال 2024 مشخص شده است و شرکت Aerion میخواهد تا این هواپیما را در سال 2026 وارد بازار کند. قیمت این هواپیما 120 میلیون دلار است و برنامه ریزان شرکت مذکور معتقدند که مردم برای چنین سفری هزینه خواهند کرد، چراکه در وقت آن ها صرفه جویی می نماید. با این حال جاه طلبی های Aerion شامل عملکرد پایدار این هواپیما نیز می شود و به گفته تام وایس، جهان نمی تواند تا سال 2050 برای رسیدن به کربن صفر صبر کند و باید از امروز این کار را شروع کنیم.

کاهش مصرف سوخت

از شرکای Aerion در برنامه هواپیمای AS2 می توان به شرکت GE اشاره داشت که سال گذشته موتور مافوق صوت Affinity را معرفی کرد و همین طور شرکت Spirit AeroSystems که در حال ساخت بدنه برای هواپیمای AS2 است. در بخش کابین خلبان، شرکت هانی وِل برای طراحی پردازنده های مأموریت، نمایشگرها، حسگرها و سیستم های کنترل پرواز، از تخصص خود در جت های نظامی مافوق صوت استفاده نموده و در حال ایجاد تحولی بزرگ در این بخش است. تام وایس در این رابطه می گوید:

ما باید هواپیمایی طراحی می کردیم که با مصرف کمترین میزان سوخت، فوق العاده کارآمد باشد؛ به همین خاطر 10 سال مشغول آنالیز سیستم های آیرودینامیک پیشرفته و موتورهایی با مصرف بهینه سوخت بودیم. طراحی ما به طور خاص پیرامون صدای مهیب و میزان انتشار کربن بوده است.

هواپیمای مذکور برخلاف کنکورد فاقد پس سوز است، سیستمی که از طریق آن، سوخت به داخل اگزوز موتور اسپری می شد تا با سوختن آن، شتاب هواپیما هنگام برخاستن و سرعت گرفتن افزایش یابد. تام ویس می گوید:

ما این بخش را از هواپیمای خود حذف کردیم، چراکه صدای زیادی فراوری می نماید و باعث انتشار میزان زیادی کربن در محیط زیست می شود. دومین مسئله ما، منبع انرژی بود. ما در پی هواپیمایی بودیم که به سوخت های فسیلی وابسته نباشد و بتواند از روز اول به طور کامل با سوخت های ترکیبی کار کند.

شرکت Aerion بعلاوه به اجرای برنامه ای اساسی برای جنگل کاری متعهد شده است تا به این ترتیب تعدیل کربن برای هر مسافر در هر پرواز حتماً اتفاق بیفتد.

کاهش صدای هواپیمای مافوق صوت

تام وایس، رئیس و مدیرعامل شرکت Aerion، می گوید که هواپیمای AS2 مطابق با استانداردهای مرحله پنجم صدای هواپیما طراحی شده است که سخت ترین مقررات صدای هواپیما هنگام برخاستن و فرود به شمار می رود.

او ادامه داد:

ما فکر می کنیم که این مشکل را حل نموده ایم. در واقع قرار است صدای هواپیمای ما در اطراف فرودگاه ها، به میزان سایر هواپیماها باشد.

با این حال، شاید یکی از نوآورانه ترین ویژگی های AS2، کروز بی صدا باشد که به هواپیما اجازه می دهد بدون ایجاد صدای مهیب، با سرعت مافوق صوت بر فراز زمین پرواز کند. در عوض صدای هواپیما در اتمسفر شکسته می شود. شرکت Aerion، کروز بی صدا را ابداع کرد تا شروعی برای پروازهای مافوق صوت بی صداتر باشد، در واقع این هواپیما صدای بسیار کمتری نسبت به کنکورد فراوری می نماید و صدای ناشی از آن در روی زمین مشابه صدای رعدوبرق در دوردست است.

تام وایس امیدوار است که این فناوری تازه پیروزیت آمیز باشد. به گفته او زمانی که ناظران ببینند می توانیم این کار را با اطمینان انجام دهیم، ما اولین هواپیما در تاریخ را خواهیم داشت که می تواند با سرعت مافوق صوت بر فراز زمین پرواز کند، بدون اینکه صدای مهیبی در روی زمین شنیده شود. او تصریح نموده است که کروز بی صدا در کنار عملیات کربن خنثی، مزایای سودآور جذابی برای مشتریان هواپیمای AS2 به ارمغان خواهد آورد. وی گفت:

ما نحوه پرواز صاحبان مشاغل را مورد تجزیه وتحلیل قرار داده ایم و نگاهی به شرکتی در خارج از نیویورک انداختیم که سفرهای کاری به سراسر جهان انجام می داد. یک هواپیمای AS2 را در اختیار آن ها قرار دادیم و زمانی که هر یک از افراد شرکت هنگام برگشت از سفرشان از این هواپیما استفاده کردند، به طور کلی 142 ساعت در وقت شان صرفه جویی شد.

علاوه بر اولین پروازهای تجاری AS2 که در سال 2026 انجام خواهد شد، شرکت Aerion در حال برنامه ریزی برای هواپیمای دیگری از این خانواده به نام هواپیمای AS3 است. در برنامه آینده این شرکت بعلاوه هواپیمای مافوق صوت برقی دوگانه (هیبرید-الکتریک) به چشم می خورد و در دوره ای بسیار طولانی تر، یک هواپیمای مافوق صوت کاملاً برقی موسوم به ASX پیش بینی شده است. با این حال، به گفته شرکت مذکور، فناوری های مورجهانز برای عملی کردن این امر ممکن است چندین دهه طول بکشد.

هزینه سفر با هواپیمای مافوق صوت

یک جایگاه در کنکورد حدود چهار برابر یک جایگاه بیزینس کلاس، قیمت داشت، هرچند که کنکورد یک هواپیمای تجاری نبود. مشتریان برای اینکه با یک پرواز چارتر مافوق صوت، سریع تر به استراتوسفر (یکی از لایه های اتمسفر) برسند، حاضرند چه مبلغی پرداخت نمایند؟

یک کارگزار ارشد در حوزه سفرهای هوایی مبتنی بر تقاضا، بر اساس تمایل مشتریان برای انتخاب هواپیماهای سریع تر و گران تر در زمان رزرو، به رابطه دوطرفه بین سرعت بیشتر هواپیما و تمایل به پرداخت پول بیشتر پی برده است. آدام توییدل (Adam Twidell)، مدیر عامل و بنیان گذار PrivateFly که یک سرویس جهانی رزرو برای پروازهای خصوصی چارتر است، می گوید:

ما می دانیم که مشتریان برای اینکه در پروازی چهار ساعته، 30 دقیقه زودتر به مقصد برسند، هزینه بیشتری پرداخت خواهند کرد. مشتریان جت های خصوصی اهمیت ویژه ای برای سرعت قائل هستند.

صرفه جویی در زمان، ماهیت وجودی شرکت PrivateFly را تشکیل می دهد. اخیراً یک مشتری برای پرواز از منطقه کارائیب به لندن، یک هواپیما را دربست کرایه کرد، برای بازدید از یک ملک فقط سه ساعت در لندن بود و سپس به خانه برگشت. آدام توییدل شرح می دهد:

به نظرم، مشتریان جت های خصوصی، برای افزایش دو برابری سرعت پروازشان حاضرند دو برابر پول بیشتری بپردازند؛ اما در عین حال در پی جنبه افتخاری پرواز با هواپیمای مافوق صوت نیز هستند. این همان اتفاقی است که در زمان کنکورد هم رخ می داد.

تمرکز روی ایرلاین ها

افتخار پرواز با هواپیمای مافوق صوت فقط محدود به بازار چارتر نمی شود. در دنور کلرادو، هواپیمای مافوق صوت Overture با 55 تا 75 جایگاه در حال ساخته شدن در آشیانه شرکت بوم سوپرسونیک است. این هواپیما برای پرواز با سرعت 2.2 ماخ (2300 کیلومتر بر ساعت) طراحی شده است و تا به امروز توانسته برای ساخت 10 فروند از این هواپیما برای گروه ویرجین و 19 فروند برای ایرلاین ژاپن، پیش سفارشی به ارزش 6 میلیارد دلار دریافت کند. ایرلاین ژاپن بعلاوه در سال 2017، مبلغ 10 میلیون دلار در شرکت بوم سوپرسونیک سرمایه گذاری کرد. مؤسس و مدیرعامل بوم سوپرسونیک می گوید:

هواپیمای Overture در مرحله طراحی است و فناوری ها و مشخصات اصلی آن در حال توسعه و بهسازی هستند. بسیاری از مؤلفه های اصلی تا به امروز تحت چندین آزمایش پیروز قرار گرفته اند، از جمله آزمایش موتورها با سوخت های جایگزین پایدار. آزمایش پرواز این هواپیما در اواسط دهه 2020 انجام خواهد شد. در حال حاضر، ما آزمایش موتورها با زیست سوخت خالص را با پیروزیت سپری نموده ایم و مشغول طراحی این هواپیما هستیم تا بتواند از سوخت های جایگزین استفاده کند.

بوم سوپرسونیک در اوایل سال 2019، همکاری خود را با شرکت Prometheus Fuels شروع کرد، شرکتی که از انرژی پاک استفاده می نماید تا با دی اکسید کربنی که هم اکنون در اتمسفر وجود دارد، سوخت های بدون کربن فراوری کند. مدیرعامل شرکت بوم سوپرسونیک در ارتباط با صدای مهیب هواپیما نیز گفته است:

تأثیر هواپیمای Overture در منطقه ها فرودگاهی، مشابه بی صداترین هواپیمایی خواهد بود که جایگزین آن می شود. علاوه بر این، پروازهای این هواپیما بر بیش از 500 راستا اصلی روی اقیانوس نظیر نیویورک به لندن یا سان فرانسیسکو به توکیو متمرکز هستند که با سرعت 2.2 ماخ انجام خواهد شد.

سفرهای سریع تر

هواپیمای Overture قرار است، با سرعت مادون صوت بر فراز زمین پرواز کند، به این ترتیب هیچ صدای مهیبی در منطقه ها مسکونی شنیده نخواهد شد و فقط هنگام پرواز بر فراز اقیانوس، سرعت مافوق صوت خواهد داشت. شرکت بوم سوپرسونیک پیش بینی می نماید که تا اواسط دهه 2020، تقاضای بازار در 10 سال اول پس از شروع به کار این هواپیما باید بین 1000 تا 2000 فروند باشد که به این ترتیب از بازاری به ارزش 265 میلیارد دلار حکایت دارد. مدیرعامل این شرکت می گوید:

با هواپیمای Overture، امکان سفرهای تجاری یک روزه بر فراز اقیانوس اطلس میسر می شود. تصور کنید که صبح از آمریکا به لندن پرواز نموده، در طول روز با شرکای تجاری خود دیدار کنید و تا شب به شهر خودتان در آمریکا برگردید. ایرلاین های اپراتور این هواپیما می توانند، کرایه های سودآوری مشابه با بلیط پروازهای فوق طولانی بیزینس کلاس امروزی را پیشنهاد دهند. به عنوان مثال، برای یک سفر یک طرفه از نیویورک به لندن، ایرلاین ها می توانند با مشخص قیمت 2500 دلار برای بلیط هواپیما به سودآوری برسند. منظره نهایی ما کاهش هزینه های عملیاتی است تا به این ترتیب، پرواز مافوق صوت ارزان تر و دردسترس تر شود.

مدیر ارشد ایرلاین ژاپن که اولین مشتری هواپیمای Overture است، در همکاری تنگاتنگی با فراورینماینده این هواپیما در پی مهیاکردن تجربه داخل هواپیما و برنامه ریزی راستاهای مناسب پرواز است. تاکشی موریتا (Takeshi Morita)، مدیر فراوری استراتژی های کسب وکار در ایرلاین ژاپن می گوید:

به لطف تحقیقات و بازخورد مشتری، ما می دانیم که وقت واقعاً یک لاکچری تازه به شمار میرود. هرچه پرواز هواپیماها سریع تر انجام شود و به عنوان مثال بتوان فاصله سان فرانسیکو تا توکیو را در عرض 5.5 ساعت طی کرد، انعطاف پذیری بیشتری برای مشتریان ما فراهم خواهد شد.

در رابطه با زمان شروع به کار هواپیمای Overture و راستاهای پروازی آن، ایرلاین ژاپن اعلام نموده است که در حال حاضر تمرکز آن ها بر ارزیابی جزییات فنی معطوف است و دلیل این موضوع هم تاحدودی به اجرای آینده هواپیمای آزمایشی XB-1 از شرکت بوم برمی شود. موریتا دراین باره شرح می دهد:

ما در وهله نخست باید پیروزیت هواپیمای XB-1 را تأیید کنیم که هم اکنون در مرحله فراوری شرکت بوم به سر می برد. سپس به سمت فراوری برنامه ریزی شده هواپیمای واقعی آن پیش می رویم. در صورت پیروزیت هواپیمای مذکور، به سراغ مناسب ترین راستاهای پروازی برای شبکه بین المللی ایرلاین ژاپن خواهیم رفت.

همواره می توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز وبلاگ خبری گردشگری، پایین ترین قیمت بلیط ها را از بین فروشنده های معتبر مشاهده کنید و بلیط سفر خود را ارزان تر از هر جای دیگر تهیه کنید.

منبع: کجارو / edition.cnn.com

به "بازگشت هواپیماهای مسافربری مافوق صوت نزدیک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت هواپیماهای مسافربری مافوق صوت نزدیک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید