پایان برای مغازه تاریخی تهران، به فکر افتادند!

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، با مساعدت میراث فرهنگی و شهرداری منطقه و مالک مغازه اسباب بازی فروشی، مغازه پلاک 24 بازار حضرتی مستعد تبدیل شدن به چند بخش سایت تاریخی و نقطه ای تجاری مانند گذشته است.

پایان برای مغازه تاریخی تهران، به فکر افتادند!

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، مغازه اسباب بازی فروشی در پلاک 24 بازار حضرتیِ تهران، که از بیش از سه ماه قبل با حضور باستان شناسان و کاوش هایشان در حال نشان دادنِ روی دیگرِ تاریخِ باستان شناسیِ تهران بود و حتی چند جرز تاریخی از دوره صفوی و تکه سفال هایی از دوره های تاریخی و البته سازه های مختلف معماری از دروازه های تهران را پس داده است، به اندازهای که چند صد قرن قدمت تهران را به عقب تر برد.

تا امروز دست کم 40 روز از سرانجام کار کاوش و آنالیز های مطالعاتی در این مغازه می گذرد، مدت زمانی که اگر مدیران شهری و میراثی برای آن برنامه ریزی داشتند، بهترین موقعیت برای اجرای طرحی بود که این فضای تاریخی را به بهترین فضا برای حضور گردشگران در نوروز تبدیل کند.

نه آن قدر کارها کُند پیش بروند که مالک مغازه ای که ماه ها تنها مکان محل کسب درآمد خود را در اختیار میراث فرهنگی قرار داده بود، مجبور به تکرار این حرف باشد که اگر متولیان کمکی ننمایند، برخلاف میلم مجبور به پر کردن فضای تاریخی با شن هستم تا بتوانم کسب و کارم را پیش بگیرم.

اما به نظر می رسد بالاخره این مدت زمان طولانی بی خبری نتیجه داده و قرار است در تعامل بین میراث فرهنگی، مالک مغازه و شهرداری منطقه، کاری درست برای این مغازه تاریخی گردد.

محسن شیخ الاسلامی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، در گفت وگو با وبلاگ خبری گردشگری شرح می دهد: قرار شد با مساعدت بین میراث فرهنگی و شهرداری منطقه و مالک مغازه، ساختاری مناسب در این فضا انجام گردد، یعنی براساس ضوابط بازار تاریخی تهران، به مالک اجازه ساخت در طبقه بالاتر داده گردد و طبقه زیرین حفاظت گردد.

وی با بیان این که براساس صحبت های صورت گرفته، می توان بخش تاریخی مغازه را ویترین نموده و از آن نگهداری کرد، ادامه می دهد: با توجه به این کشف و منع مالک برای ساخت زیرزمین و همکاری چند ماهه مالک، تعهد او نسبت به این پروژه و تمایل وی برای نگهداری از این فضای تاریخی، بر اساس ضوابط میراثی در فضاهای تاریخی، تراکم ساخت روی همان مغازه داده گردد.

او همچنین درباره کاربری آینده این بنای تاریخی اظهار می نماید: علاوه بر همکاری دفتر تسهیل گری بازار تهران برای اجرایی شدن طرحی مناسب در این محوطه تاریخی، یک گروه نیز قرار است طرحی مناسب برای آن تهیه نمایند.

به گفته او، با این اقدام علاوه بر تأمین شدن نظر مالک، این محوطه تاریخی را نیز می توانیم نجات دهیم.

19 دی، احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران پیشنهاد تأسیس نخستین موزه - مغازه تهران در بازار حضرتی را داده بود، اما شخص دیگری به صورت مستقیم در این زمینه اظهار نظر ننموده بود. هر چند مسئولان میراث فرهنگی نیز نظری مشابه یعنی ایجاد یک سایت موزه در بازار تهران را داده اند، اما هنوز هیچکدام به نتیجه مناسبی در این زمینه نرسیده اند، که بخواهند آن را مطرح نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پایان برای مغازه تاریخی تهران، به فکر افتادند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایان برای مغازه تاریخی تهران، به فکر افتادند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید