عوارض و فواید مصرف ویتامین E

خبرنگاران: ویتامین ای (E) یکی از ویتامینهای محلول در چربی است. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از بافت های بدن در مقابل اثرات مخرب بعضی از ترکیب های شیمیایی محافظت می کند.

عوارض و فواید مصرف ویتامین E

فواید ویتامین E

این ویتامین در درمان انواع سرطان ها مانند پروستات، پوست و دهان یاری می نماید. همچنین ویتامین ای دارای خاصیت ضد انعقادی می باشد که به جریان راحت خون در رگ هایی که دارای پلاکت های چربی چسبنده به دیواره هستند، یاری می نماید (بهبود عملکرد سیستم گردش خون). این ویتامین در جلوگیری از ابتلا به سکته مغزی در افراد غیر سیگاری نقش دارد اما در افراد سیگاری خیر.

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان محافظت کننده با اکسید شدن کلسترول که ماده ای طبیعی است که توسط کبد فراوری می شود و برای عملکرد مناسب سلول ها، اعصاب و هورمون ها در بدن لازم است مبارزه می نماید. دلیل آن هم این است که، ویتامین E می تواند با آسیب های رادیکال های آزاد در بدن که منجر به اکسید شدن کلسترول می شوند، مقابله کند.

ویتامین E به کاهش التهابات هم در بدن و هم در پوست یاری می نماید و باعث جوان و سالم ماندن پوست می شود. این ویژگی های آنتی اکسیدانی همچنین هنگامی که در معرض دود سیگار یا اشعه های فرابنفش آفتاب باشید، شما را از ابتلا به سرطان پوست محافظت می نماید.

از فواید ویتامین ای برای پوست می توان به موارد زیر اشاره نمود:

خاصیت ضد التهابی: ویتامین E با جلوگیری از آزاد شدن بعضی آنزیم ها یا میانجی های مسوول التهاب از بروز التهاب پیشگیری می نماید.

محافظت در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماورای بنفش استفاده از کرمی که حاوی ویتامین E است قبل از قرار دریافت زیر نور آفتاب می تواند احتمال ایجاد چروک و تومورهای سرطانی را کاهش دهد.

خاصیت مرطوب کنندگی: ویتامین E با مقاوم کردن قشر نازک هیدرولیپیدی پوست را مقاوم نموده و رطوبت آن را حفظ می نماید.

محرک حرکات زیرپوستی: ویتامین E با تحریک سلول های رگ های خونی سبب افزایش حرکت زیرپوستی می شود و به عبارتی خون را زیر پوست به جریان می اندازد.

عوارض کمبود ویتامین E

از جمله عوارض کمبود این ویتامین می توان گفت باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان و مسائل قلبی و عروقی و اختلالات فراوری مثلی می شود. همچنین کمبود ویتامین E باعث ریزش مو می شود. یکی دیگر از عوارض دیگر کمبود ویتامین E خونریزی می باشد که ممکن است در مغز یا از طریق لکه های وسیعی در زیر پوست و شکم پیدا شود.

میزان مصرف ویتامین E

مقدار مصرف ویتامینE به تشخیص پزشک بستگی دارد، بنابراین سعی کنید نسبت به مصرف خودسرانه کنید، اما به طور معمول مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامینE برای بزرگسالان 15 میلی گرم است و توصیه می شود سعی کنید بیشتر از منابع غذایی آن را دریافت کنید.

بهترین زمان مصرف ویتامین E

همانطور که در ابتدا شرح داده شد، ویتامین ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند. ویتامین های محلول در چربی که ویتامین E نیز شامل آن است، برای جذب به چربی احتیاج دارند، بنابراین بهترین زمان مصرف ویتامین E که بیشتر به صورت قرص ویتامین ای 400 تهیه می شود، همراه با وعده های غذایی است که حاوی چربی باشند، خصوصاً شام یا ناهار.

منابع ویتامین E

ویتامین E تنها در منابع گیاهی است و در منابع چربی حیوانی یافت نمی شود. روغن جوانه گندم غنی ترین ماده غذایی از لحاظ این ویتامین می باشد.

مواد غذایی مانند:

  • روغن آفتاب و تخمه گردان
  • بادام
  • آجیل تازه اسفناج٬ کلم پیچ
  • کلم بروکلی
  • جوانه گندم
  • گوجه فرنگی
  • سویا و سیب زمینی
منبع: برترین ها

به "عوارض و فواید مصرف ویتامین E" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض و فواید مصرف ویتامین E"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید