لزوم تغییر نگاه مدیریت کشور برای تکمیل زیرساخت های خراسان شمالی

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، محمدعلی شجاعی در نشست تخصصی توسعه و عمران خراسان شمالی که با حضور استانداران ادوار این استان برگزار گردید، اظهار کرد: خراسان شمالی تقریبا استانی غیربرخوردار از زیرساخت هاست که برطرف این عقب ماندگی مستلزم نگاه ویژه مسئولان کشوری به ویژه وزارت راه و شهرسازی است تا با تامین زیرساخت ها راه گام برداشتن برای دیگر مباحث توسعه ای امکان پذیر باشد.

لزوم تغییر نگاه مدیریت کشور برای تکمیل زیرساخت های خراسان شمالی

شجاعی اضافه کرد: در بحث آزاد راه و اتصال به شبکه ریلی کشور، خراسان شاقتصادی وضعیت مناسبی ندارد، این در حالیست که نبود این نوع زیرساخت ها سبب می گردد گام های دیگر برای توسعه به خوبی برداشته نگردد.

وی تاکید نمود: بزرگراه مشهد-بجنورد-گرگان در دو استان خراسان رضوی و گلستان تکمیل شده اما 70 کیلومتر این جهت در خراسان شاقتصادی باقی مانده است، کوشش داریم در حوزه زیرساخت های ارتباطی نگاه مسئولان کشوری را متوجه این موارد کنیم و با تقسیم کار از ظرفیت نمایندگان استان در مجلس به عنوان همکاران خود بهره مند خواهم شد.

وی با بیان این که در بخش اجرای طرح هادی در روستاها چالش داریم، توضیح داد: اقتصاد روستا از پیشران های اقتصادی در خراسان شاقتصادی است چرا که 45 درصد جمعیت استان روستانشین هستند و نرخ مشارکت اقتصادی ما نیز نشان می دهد که جمعیت آماده به کار وجود دارد.

استاندار خراسان شاقتصادی توضیح داد: باید با تامین و تکمیل زیرساخت ها در مناطق روستایی از مهاجرت آنان به شهرها جلوگیری کنیم و همچنین به دنبال ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی با هدف افزایش ارزش اضافه کرده باشیم.

شجاعی در ادامه با تاکید بر ایجاد صنایع کم آب بر، اضافه کرد: سند توسعه استان با برش های شهرستانی تهیه و برای مطالعه در اختیارات بخش های مختلف دولتی و خصوصی قرار گرفته که با تایید نهایی، این سند به عنوان چراغ راهی برای پیمودن جهت حرکت توسعه ای استان خواهد بود.

شجاعی گفت: از بنیاد مسکن و اداره کل راه و شهرسازی استان خواسته ام سند چشم انداز حداقل پنج ساله مسکن استان را تهیه نمایند و تاکید نمودم در این سند سازه، قیمت و متراژ ساخت مسکن برای قشر کم درآمد پیش بینی گردد.

وی اظهار کرد: در بخش راهداری باید گزارشی از نداشته های استان برای تامین امنیت جاده ای تهیه و در سند توسعه استان به عنوان طرح های اولویت دار دیده گردد.

مقام عالی دولت در خراسان شاقتصادی اضافه کرد: در بحث وزارت نیرو در پنج سال اخیر دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.

شجاعی تاکید نمود: باید به بحث پساب ها به عنوان منبع دائمی آب صنایع استان توجه بیشتری گردد.

وی ادامه داد: فعالیت های استان در بخش پنل های خورشیدی و جایگزینی انرژی پاک نیز افزایش یابد.

توجه به تامین شبکه آبرسانی روستاها، تکمیل پروژه های ناتمام با پیشرفت فیزیکی بالای 85 درصد در سال آینده، افزایش ارتباطات منطقه ای، فعال کردن استارتاپ ها و ایجاد ارتباط معنادار میان علم، صنعت و کشاورزی، توسعه کشت گلخانه ای، احصا و ارائه گزارش دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار دهه اخیر به مردم استان از دیگر نکات مورد طرح دکتر شجاعی در این نشست بود.

ضرورت طرح نارسایی ها و مسائل موجود

دبیر مجمع استانداران نیز در ادامه این نشست گفت: هدف از برگزاری این جلسه بیان اقدامات صورت گرفته نیست بلکه باید نارسایی ها و مسائل موجود مطرح تا با بهره مندی از تجربه اعضای حاضر در نشست راهکارهای اجرایی ارائه گردد.

حسین طاهری اضافه کرد: پروژه های بزرگ در بخش های مختلف نیازمند تامین اعتبارات بسیاری است که با توجه به شرایط کنونی کشور و وجود محدودیت منابع باید به فکر ایجاد منابع اقتصادی جدید باشیم تا به یکباره چند پروژه از پیش روی ما برداشته گردد.

وجود 1560 پروژه ناتمام در خراسان شاقتصادی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شاقتصادی نیز در ادامه گفت: در نخستین نشست مجمع استانداران خراسان شاقتصادی در سال 93 تعداد پروژه های ناتمام استان سه هزار و 500 پروژه و در دومین نشست این تعداد چهار هزار پروژه اعلام شد و امروز یک هزار و 560 پروژه ناتمام وجود دارد که تکمیل آن ها نیازمند اعتباری افزون بر یک هزار و 400 میلیارد تومان است.

رضا رجب زاده اظهار کرد: این پروژه ها در بخش های مختلف همانند عمران شهری، حمل و نقل، آب و کشاورزی، آموزش و ... بوده و برای تکمیل این پروژه ها تاکید بر اولویت بندی بر اساس نیازهای منطقه ای است.

وی ادامه داد: بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی برای برون سپاری و واگذاری پروژه های استان به این بخش نیز مورد تاکید است که یکی از روش های استمرار پروژه ها اعمال نظرات بخش خصوصی در مطالعات مختلف است تا بازگشت سرمایه برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی اضافه کرد: دسترسی بزرگراهی و شبکه ریلی همانند راه آهن جوین-اسفراین-بجنورد-شیروان و گرگان-بجنورد-مشهد از مهم ترین دغدغه های استانداران ادوار خراسان شاقتصادی بوده که تکمیل و بهره برداری این پروژه ها مستلزم تامین اعتبار است.

لازم به ذکر است، در این نشست اعضای مجمع استانداران ادوار خراسان شاقتصادی به طرح مسائلی همچون استفاده از ظرفیت گردشگری و بوم گردی در استان، استفاده از استارت آپ ها با یاری دانشگاه های استان، پیگیری امور آب های مرزی، افزایش ارتباطات منطقه ای، استفاده از ظرفیت نمایندگان دیگر استان ها برای افزایش اعتبارات و ضرورت ارائه گزارش اقدامات و دستاوردهای انقلاب به مردم پرداختند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "لزوم تغییر نگاه مدیریت کشور برای تکمیل زیرساخت های خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تغییر نگاه مدیریت کشور برای تکمیل زیرساخت های خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید