موشکی که پایتخت نفتی عربستان را هدف قرار داد، هراس در اردوی دشمن

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، خبرنگاران-گروه بین الملل: ارتش و کمیته های مردمی یمن روز به روز ضربات مهلک تری به پیکره متجاوزان و مزدوران آنها وارد می نمایند. در کنار موفقیت های چشمگیر ارتش و کمیته های مردمی یمن در جبهه های مرزی به ویژه نجران، عسیر و جیزان و وارد کردن تلفات و خسارت سنگین به ارتش عربستان؛ دو عملیات شاخص اخیر یعنی هدف قرار دادن مزدوران در پایگاه الجلاء در عدن و نیز هدف قرار دادن الدمام در عمق خاک عربستان با موشک بالستیک دوربرد، سخت متجاوزان را به وحشت انداخت.

موشکی که پایتخت نفتی عربستان را هدف قرار داد، هراس در اردوی دشمن

پیغامهای 2 عملیات چشمگیر اخیر یمنی ها برای متجاوزان

این دو عملیات در راستای اقدامات بازدارنده یمنی ها علیه متجاوزان است و حاوی پیغام هایی برای عربستان و امارات بود. برای ریاض در واقع پاسخ دندان شکنی به حمله هوایی اخیر سعودی ها به بازاری در صعده و کشتار غیرنظامیان در جریان این حمله هوایی بود و برای امارات حاوی این پیغام بود که از طرحهای تجزیه طلبانه در یمن و نیرنگ بازی در خروج نیروهایش از یمن دست بردارد.

عملیاتی که علیه مزدوران در پایگاه الجلاء در عدن انجام شد، عملیاتی ترکیبی بود یعنی حملات موشکی و پهپادی. اما عملیات الدمام در عمق خاک عربستان با موشک بالستیک پیشرفته دور برد بود یعنی موشک برکان 3. این موشک از خانواده موشک های پیشرفته و جدید برکان است.

این حمله موشکی نقطه عطفی در موازنه قوا و باردارندگی و معادله راهبردی بود. ارتش و کمیته های مردمی یمن پیروز شدند که الدمام در دورترین نقطه در شرق عربستان را هدف قرار دهد. این همه محاسبات ائتلاف سعودی-اماراتی و نیز آمریکا را در هم شکست و سخت ریاض و ابوظبی را به وحشت انداخت. هزاران ببینده تلویزیونی شاهد قدرت نمایی موشکی یمنی ها به یکی از مناطق حیاتی عربستان بودند.

شاخصه موشک برکان 3 چیست؟

برکان 3 ، موشکی بالستیک دوربرد است که یمنی ها ساخته اند و نسل جدید موشک های بالستیک برکان است. مهمترین شاخصه این موشک این است که برد راهبردی آن به بیش از 1400 کیلومتر می رسد و قدرت مانور تاکتیکی بالایی دارد و از مدرن ترین سامانه ها و ابزار دفاعی دشمن از جمله سامانه پاتریوت و سامانه های دیگر عبور کرد و با دقت به هدفش اصابت کرد. این موشک کلاهک جنگی بزرگی دارد که قادر به حمل صدها کیلوگرم مواد با قدرت انفجاری بالاست و برای انهدام پایگاههای نظامی و تاسیسات حیاتی مانند فرودگاهها و تاسیسات نفتی و نیروگاههای برق و مراکز هسته ای طراحی شده است.

پیغامهایی که برکان 3 یمن با هدف قرار دادن الدمام در دورترین نقطه شرقی عربستان و واقع در سواحل خلیج فارس مخابره کرد، بسیار است که از مهمترین آن می توان به دو مورد اشاره نمود؛ نخست اینکه وجب به وجب عربستان و امارات زیر آتش و هدف است و دوم اینکه یمن با این موشک بالستیک دور برد معادلات راهبردی را تحمیل کرد. به هر حال می توان گفت که دو عملیات شاخص علاوه بر اینکه موجب ایجاد رعب و وحشت شد، همه محاسبات ریاض و ابوظبی را برهم زد.

این حملات کوبنده نشان داد که ارتش و کمیته های مردمی یمن در راستای اجرای گزینه های راهبردی حرکت می نماید که عامل توازن نظامی و کشاندن جنگ به عمق عربستان و امارات با روند سریع و تاثیرات فزاینده و ویرانگر است تا متجاوزان را وادار به توقف حملاتشان به یمن کنند و آنها را مجبور به برطرف محاصره یمن کنند.

حمله موشکی به الدمام نشان داد که یمنی ها می توانند به دورترین اهداف و مراکز حیاتی در عمق عربستان و امارات برسند و این مراکز حیاتی و حساس را در تیررس خود داشته باشند. حمله به الدمام که 411 کیلومتر از ریاض دور است و در سواحل خلیج فارس قرار گرفته است درواقع ترجمان عملی این است که هر نقطه ای در عربستان و امارات در تیررس موشک های بالستیک یمن است.

این حملات کوبنده حامل این پیغام برای اماراتی ها بود که از خیمه شب بازی خروج نیروهای خود دست بردارند و اگر در خروج جدیت نداشته باشند نوبت آنها فرا می رسد و حمله به الدمام گواه این است که امارات هم در تیررس است.

این حملات موشکی و پهپادی نشان می دهد که یمنی ها با سرعت در حال برقراری موازنه هستند و کفه را به نفع خود در برابر ریاض و ابوظبی سنگین نموده اند.

هدف قرار دادن الدمام در ساحل خلیج فارس تحول بی سابقه ای است زیرا قبلا دورترین منطقه ای که موشک یمنی ها به آنها رسیده بود، ریاض بود. اوج این عملیات زمانی معین می گردد که ملاحظه گردد که مسافت میان الدمام و نزدیکترین نقطه در شمال یمن 1200 کیلومتر و میان الدمام و صنعا بیش از 1300 کیلومتر است.

سیلی هایی که یکی پس از دیگری بر صورت محمد بن سلمان زده می گردد

ضربات مهلک یمنی ها به سعودی ها در حالی است که شاهد سکوت خفت بار و شرم آور جامه بین المللی دربرابر کشتار یمنی ها به دست ائتلاف سعودی هستیم. همه روزه ارتش و کمیته های مردمی یمن سیلی جدیدی به محمد بن سلمان که هم اکنون بیش از هر زمان دیگری از شکست در جنگ یمن هراس دارد، وارد می کنند.

ضربه ای که ارتش و کمیته های مردمی یمن به سعودی ها در الدمام وارد کردند، دردناکتر از حملات قبلی آنها بود. حمله موشکی پیروز به الدمام ثابت کرد که همه پایتخت های متجاوزان در تیررس موشک های ارتش و کمیته های مردمی یمن قرار گرفته است.

هدف قرار دریافت پایتخت نفتی عربستان، زنگ خطر را برای آل سعود به صدا درآورد

الدمام علاوه بر اینکه از حیث جغرافیایی بسیار از یمن دور است و پیروزیت در هدف قرار دادن آن سبب هراس دیگران می گردد در واقع از بُعد جغرافیایی پایتخت نفتی عربستان است. میادین نفتی و شرکت آرامکو در آن قرار گرفته است که همگی در معرض خطر قرار دارند. هدف قرار دادن تأسیسات حیاتی سعودی ها که اوج آمادگی یمنی ها و وارد شدن آنها به مرحله جدید را نشان می دهد.

نکته دیگر اینکه یمنی ها از آمادگی برای ادامه این قبیل حملات خبر داده اند و این زمانی اهمیت بیشتری پیدا می نماید که توجه گردد؛ یمنی ها آنچه وعده داده اند را همیشه عملی نموده اند.

همچنین این عملیات در شرایطی که دشمن زیر بار راه حل سیاسی نمی رود به مثابه پیغامی قوی به دشمن است که فرصت بدست آمده را مغتنم بشمارد تا شرایط به گونه ای برای ائتلاف سعودی پیش نرود که تبعات سنگین تری برایش به دنبال داشته باشد.

به هر حال این عملیات ارتش و کمیته های مردمی یمن علیه تأسیسات حیاتی عربستان در شرایطی رخ داد که تحولات منطقه روند حساس و پیچیده ای را طی می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "موشکی که پایتخت نفتی عربستان را هدف قرار داد، هراس در اردوی دشمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشکی که پایتخت نفتی عربستان را هدف قرار داد، هراس در اردوی دشمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید