نرخ فلاکت اعلام شده در کرمانشاه اشتباه است

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استانداری کرمانشاه با اشتباه دانستن نرخ فلاکت اعلام شده استان در فضای مجازی، گفت: هنوز نرخ بیکاری سالانه 1399 اعلام نشده است که بخواهیم بر مبنای آن شاخص فلاکت مالی را محاسبه کنیم.

نرخ فلاکت اعلام شده در کرمانشاه اشتباه است

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری کرمانشاه؛ به نقل از ایرنا، بعضی رسانه ها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مدعی شده اند که استان کرمانشاه بالاترین نرخ فلاکت سال 99 را در کشور داشته است.

آن ها نرخ تورم 40.1 درصدی و نرخ بیکاری 18 درصدی را با هم جمع و شاخص فلاکت مالی استان را 58.1 درصد اعلام نموده اند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه شاخص فلاکت مالی حاصل جمع نرخ تورم سالانه و نرخ بیکاری سالانه است، اضافه نمود: به احتمال زیاد مرکز آمار تا 10 روز آینده، نرخ بیکاری سالانه را منتشر خواهد نمود که برآوردها نشان می دهد این نرخ در استان کرمانشاه کمتر از 15 درصد است.

آن چنان که بهزاد باباخانی بیان نمود، تا زمان اعلام نرخ بیکاری سالانه همه استان ها، نمی توان نرخ فلاکت کرمانشاه را محاسبه کرد زیرا این شاخص در مقایسه با سایر استان ها تعیین می گردد.

نرخ فلاکت استان کرمانشاه در دهه 90 نوسان زیادی داشته و گاهی اختلاف آن با نرخ کشوری تا 12.4 درصد هم رسیده اما در سال 98 شرایط رفاهی کرمانشاهی ها در مقایسه با میانگین کشور، بسیار نزدیک شده و به 48.6 درصد رسیده است.

شاخص فلاکت از شاخص های مهم مالی است که نمایی کلی از شرایط تورم، کسب و کار، فراوری، رشد مالی و حتی جرم و جنایت را نشان می دهد.

این شاخص که از حاصل جمع نرخ تورم و نرخ بیکاری به دست می آید، بیانگر شرایط رفاهی مردم است.

از نظر اقتصاددانان، شاخص فلاکت یک شاخص مهم تلقی می گردد زیرا به اعتقاد آنان تورم بالا در کنار بیکاری رو به افزایش، تبعات نامطلوب مالی و اجتماعی در پی دارد به طوری که این شاخص به صورت مستقیم بر آمار جرم و جنایت در جامعه تاثیر می گذارد و هرگونه تغییر در آن با فاصله حدود یک ساله در اندازه جرایم بروز می نماید.

براساس پژوهش های متعدد علمی، در سال هایی که اندازه شاخص فلاکت دارای رشد صعودی بوده، اندازه جرم هم دارای روندی مشابه داشته است؛ یعنی بیکاری و تورم (فلاکت) بیشتر مساوی است با جرم و جنایت بالاتر.

کاهش 2.5درصدی بیکاری در امسال

طبق سند جامع اشتغال استان کرمانشاه، نرخ بیکاری استان در سال 98 باید سه درصد، در سال 99، 2.5 درصد و در سال 1400 هم 2.5 درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. در سال 98 با تحقق سند جامع اشتغال، سه درصد از بیکاری کرمانشاه کاسته شد و نرخ بیکاری آن پس از پنج سال دوباره به 15.7 کاهش یافت.

براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان 99 که به تازگی منتشر شده، استان کردستان با نرخ بیکاری 18.8درصد، کرمانشاه با 18 و آذربایجان غربی با 14.7درصد، سه استان بیکار کشور هستند.

این در حالی است که نرخ بیکاری میانگین کشوری به 9.7 درصد رسیده که نسبت به زمستان سال گذشته 9 دهم درصد کمتر شده است.

استان 2 میلیون نفری کرمانشاه پر از ظرفیت های عظیم و متعدد مالی و درآمدزایی است؛ از وجود 600 هزار جوان 15 تا 29 ساله و بیش از 900 هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و 2 گمرک رسمی در مرز عراق.

کرمانشاه با وسعت حدود 25 هزار کیلومتر مربع، 1.5 درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان است.

منبع: جام جم آنلاین

به "نرخ فلاکت اعلام شده در کرمانشاه اشتباه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ فلاکت اعلام شده در کرمانشاه اشتباه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید