ویروس کرونا چه زمانی قابل کنترل می شود؟

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، یکی از سؤالاتی که این روزها ذهن مردم جهان را به خود مشغول کرده، این است که چه زمانی می توانند به کنترل ویروس کرونا امیدوار باشند.

ویروس کرونا چه زمانی قابل کنترل می شود؟

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری وبلاگ خبری گردشگری، کووید-19 که در چین مشاهده شد، نوع هفتم از ویروس کروناست و باعث ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی انسان می گردد. به طور معمول علائم آن به شکل سرماخوردگی ساده بروز می کند و طبق تحقیقات انجام شده، شرایط سه گونه از هفت گونه ویروس کرونا متفاوت و به این معناست که بیماری های شدیدتری را در انسان ایجاد کرده است.

روسیه واکسیناسیون گسترده کرونا را از مهرماه شروع می کند

پیشینه ویروس

گونه نخست این ویروس به نام سارس شناخته می گردد که در سال 2003 در چین به صورت همه گیر ظاهر شد و در مدت بسیار کوتاهی 27 کشور جهان را درگیر کرد که کنترل شد. دومین گونه در سال 2012 و با نام مرس در جهان شناخته می گردد و نشانه هایش ابتدا در غرب آسیا به ویژه عربستان هویدا شد. گرچه در ابتدا ویروس از شتر به انسان منتقل شد، اما در ادامه بیماری از انسان به انسان به ویژه داخل بیمارستان ها انتقال یافت.

شیوع سارس در برخی کشورهای شرق آسیا

نوع جدید کرونا که سال گذشته در چین مشاهده شده، سومین نوع ویروس کروناست که بیماری شدید انسانی ایجاد می کند، ولی نسبت به سارس و مرس بیماری زایی کمتر و قدرت سرایت بیشتری دارد و می تواند به سرعت از انسانی به انسان دیگر منتقل گردد.

گرچه گفته می گردد منبع اصلی ویروس حیواناتی همچون خفاش، آبزیان و مارها هستند، ولی تا به امروز به طور قطعی اثبات نشده و در مجموع، میزان شیوع کرونا در خفاش بیشتر از سایر گونه های جانوری است. این ویروس نخستین بار در بازار فروش آبزیان در شهر ووهان چین شناسایی شد و موارد این بیماری عمدتاً به این شهر بازمی گردد.

ساختار ویروس کرونا

ساختار اصلی کووید-19 تفاوتی خاص با سایر ویروس های کرونا دارد و آن این است که بخشی از ژن آن تغییر یافته و در آینده نیز ممکن است به دلیل عفونت های مکرر که در انسان ایجاد می گردد، تغییرات بیشتری بیابد و بیماری زایی آن نیز تغییر کند. طبعاً وقتی ویروسی توانایی می یابد از انسانی به انسان دیگر به ویژه از راه تنفس انتقال یابد، ادعا است اگر بخواهیم بگوییم می توانیم از ابتلای به آن جلوگیری کنیم، زیرا این ویروس به راحتی می تواند از مرزها عبور کند و همه کشورها در معرض آن قرار می گیرند.

فرایند انتقال عفونت تنفسی از انسانی به انسان دیگر را تنها می توان با تولید واکسن یا داروی مناسب کنترل کرد و این در حالی است که تا به امروز واکسن و داروی جدیدی برای کرونا کشف نشده است. البته روسیه، آمریکا و چندین کشور دیگر ازجمله ایران تحقیقات خود را در این زمینه کامل کرده اند و حتی مسکو از آزمایش موفقیت آمیز آن خبر داده است، ولی سازمان بهداشت جهانی به عنوان مسئول تایید این فرایند، تا به امروز از اظهارنظر رسمی درباره این واکسن خودداری کرده است.

چگونه می توان فرایند شیوع کرونا را کنترل کرد؟

برای جلوگیری از ابتلا به کرونا لازم است دست ها بعد از تماس با فرد مشکوک به بیماری با آب و صابون شسته گردد و اگر دچار علائم سرفه، آبریزش بینی و عطسه شویم با دستمال جلوی بینی و دهانمان را بگیریم، دستمال را در کیسه پلاستیکی بگذاریم و در سطل زباله بیندازیم. همچنین استفاده از ماسک تأثیر زیادی در جلوگیری از سرایت کرونا به افراد دیگر دارد.

برخی از افراد ازجمله سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و افرادی که به هر دلیل سیستم دفاعی بدنشان ضعیف است؛ در معرض ابتلای شدید به این بیماری هستند. ممکن است این افراد به انواع شدید بیماری مبتلا و در بیمارستان بستری شوند، لذا توصیه می گردد این دسته از افراد بیشتر مراقب سلامتی خود باشند.

ضریب اطمینان و ایمنی جمعی

تولید دارو و واکسن این روزها دغدغه خیلی از کشورهاست و در کشور ما نیز تحرکات خوبی وجود دارد، ولی همه در مراحل مختلف تحقیقاتی و آزمایشات بالینی است و تا به نتیجه دست یابد و برای انسان قابل استفاده باشد، مدتی به طول می انجامد. معمولاً دست کم یک سال زمان لازم است که بتوان به ضریب اطمینان برای بهره برداری از تولیدات دارویی رسید.

ایمنی یا مصونیت (Immunity) مقاومتی است که به طور معمول در بدن انسان یا حیوان در برابر عوامل عفونی بیماری زا یا سموم آن ها به وجود می آید و حاصل آن این است که دیگر به آن بیماری مبتلا نمی شوند که این مصونیت می تواند ذاتی یا اکتسابی باشد. وقتی این ایمنی در درصد زیادی از جمعیت به وجود آید، ایمنی جمعی (Herd immunity) به دست آمده است.

زمانی که انسان ایمنی خود را به وسیله تزریق گاماگلوبولین و سرم های اختصاصی مانند تتابولین (سرم ضد کزاز) به دست می آورد، مصونیت اکتسابی غیرفعال مصنوعی است. این نوع مصونیت به دلیل فعال نبودن سیستم دفاعی بدن پایدار نیست و در نتیجه بسیار کوتاه مدت است. واکسیناسیون، مصونیت اکتسابی فعال مصنوعی است که از عامل بیماری (میکروب) کشته شده (مانند واکسن سیاه سرفه)، زنده ضعیف شده (ب ث ژ) یا سم ضعیف شده بیماری (کزاز) است.

اینکه گفته می گردد مبتلایان بهبودیافته از کرونا پلاسمای خود را اهدا کنند تا برای سایر بیماران استفاده گردد، به همین دلیل است، زیرا در این افراد بر اثر ابتلا به بیماری، مصونیت اکتسابی فعال طبیعی ایجاد شده است. بنابراین پلاسمای خون این افراد برای سایر بیماران مفید است.

4106/4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "ویروس کرونا چه زمانی قابل کنترل می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا چه زمانی قابل کنترل می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید