فارس من، موانع ارسال یاری های بشردوستانه برای مردم یمن

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، کارشناس مسائل غرب آسیا بر این باور است که اگر ایران با برآوردهایی که انجام می دهد به این نتیجه برسد که محاصره یمن را شکسته و اقدام به ارسال یاری های بشردوستانه کند، قطعا در این کار درنگ نخواهد کرد.

فارس من، موانع ارسال یاری های بشردوستانه برای مردم یمن

به گزارش گروه سیاست خارجی وبلاگ خبری گردشگری، در پی احتیاج ونزوئلا به بنزین به خاطر تحریم های آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به درخواست دولت مادورو، اقدام به اعزام پنج نفتکش حامل بنزین برای این کشور کرد که آخرین و پنجمین نفتکش نیز امروز وارد آب های ونزوئلا شد، از همان ابتدا واکنش آمریکایی ها را به همراه داشت و یک مقام ارشد دولت آمریکا عنوان نمود که واشنگتن در حال آنالیز اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به این اقدام ایران است. به همین دلیل محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در نامه ای هشدارآمیز به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نسبت به هرگونه اقدام از سوی آمریکا هشدار داد و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با احضار سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران این هشدار را به وسیله وی به مقامات آمریکایی منتقل کرد. (جزییات بیشتر)

حال با توجه به این قضیه و عزیمت این پنج نفتکش، کاربران فارس من با ثبت سوژه ای خواهان ارسال یاری های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم مظلوم یمن به وسیله دریا شده اند.

مشکل در طرف مقابلی است که یا می خواهد با ایران تعامل کند یا از ایران انتظار یاری دارد

در همین رابطه سیدهادی سیدافقهی تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت وگویی با خبرنگار در ارزیابی از عملی بودن این درخواست عنوان نمود: اینکه آنچه ایران در ارتباط با ونزوئلا انجام داد، قابل تکرار در جاهای دیگر است یا خیر، باید پرونده ها، شرایط، مناسبات، موانع، فرصت ها و تهدیدها را آنالیز کنیم.

وی با بیان اینکه بحث ونزوئلا بحث روشنی بود که هر 2 کشور تحت فشار و تحریم ظالمانه آمریکا هستند، عنوان نمود: البته در ارتباط با ونزوئلا بعد از رسیدن پنج کشتی قرار بود 2 کشتی دیگر نیز اعزام گردد که آمریکا این بار از دریچه دیگری وارد عمل شد و شرکت های مالک آن 2 کشتی را تهدید به تحریم کرد و آن 2 کشتی عقب نشینی کردند، بنابراین هر اقدامی که جمهوری اسلامی ایران می خواهد انجام دهد باید چند مسئله را ارزیابی نموده و ببیند چقدر امکانپذیر است و چه درجه ای از ریسک را باید متحمل گردد و بازتاب جهانی و برخورد جامعه جهانی و قوانین بین المللی با آن چگونه خواهد بود؟

سیدافقهی با تأکید بر این نکته که اصل تحریم ها قابل قبول نیست، گفت: همیشه گفته ایم این تحریم ها چون مبتنی بر خروج غیرقانونی آمریکا از برجام بوده است، بنابراین هرگونه تحریمی که بر این خروج مترتب شده، غیرقانونی است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا یادآور شد: مشکل اینجا نیست. ایران می تواند با این تحریم ها مقابله کند و جرات، جسارت و حتی سازوکارهایش را دارد، بلکه مشکل در طرف مقابلی است که یا می خواهد با ایران تعامل کند یا از جمهوری اسلامی ایران انتظار یاری دارد.

وی با اشاره به عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهداتشان بعد از خروج آمریکا از برجام شرح داد: مثلا چرا کشورهای اروپایی وقتی که آمریکا از برجام خارج شد به قول خودشان عمل نکردند؟ چون آمریکا آنها را تهدید کرد. یا 2 شرکتی که قرار بود اقدام به انتقال سوخت به ونزوئلا نمایند چرا از این کار عقب کشیدند به این خاطر که از تحریم آمریکا ترسیدند.

سیدافقهی اعلام نمود: بنابراین از ناحیه جمهوری اسلامی ایران منعی نیست که بخواهد مجددا یاری های انساندوستانه به یمن یا دیگر کشورها اعزام کند یا کشتی حامل نفت خود را به چین یا کشورهای دیگر بفرستد. طرف مقابل باید این شجاعت را داشته باشد که با ایران همکاری کند.

ویژگی های یمن

این کارشناس مسائل غرب آسیا به بحث یمن اشاره و اعلام نمود: بحث یمن از چند ویژگی برخوردار است. در حال حاضر یمن عملا 2 تکه است، یمن شمالی و یمن جنوبی. هرگونه کشتی و هواپیما که می خواهد متوجه یمن جنوبی گردد، به این خاطر که در اختیار سعودی ها و همپیمانان آن است، هیچ مخالفت، خطر و ریسک و هیچ ممانعتی به وجود نمی آید، ولی اگر همین کشتی ها یا هواپیماها متوجه یمن شمالی بشوند که پایتختش صنعاست و در دست انصارالله و ارتش یمن و در واقع حکومت مشروعه است، چند منع وجود دارد.

وی شرح داد: اول اینکه یک منع قانونی دارد که شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه تحریم بر علیه یمن شمالی و انصارالله صادر نموده، مبنی بر اینکه شما حکومت کودتاگر هستید و تحت همین قطعنامه متاسفانه بیش از پنج سال است که عربستان سعودی اقدام به بمباران یمن می نماید، اگرچه در قطعنامه اجازه بمباران به عربستان داده نشده است، ولی آنها سوءاستفاده می نمایند.

سیدافقهی ادامه داد: مسئله دیگر اجرای عملیاتی این کار است که آیا سعودی ها و آمریکایی ها همان اغماضی را که در ارتباط با کشتی های ونزوئلا داشتند، در این زمینه هم خواهند داشت؟ آیا ایران می تواند اقدام به ارسال مستقیم کالاهای انساندوستانه به یمن کند و یا باید با هماهنگی صلیب سرخ جهانی و تحت عنوان یاری های انساندوستانه این کار را انجام دهد؟

وی اعلام نمود: یادمان نمی رود که جمهوری اسلامی ایران اوایل بحران یمن و محاصره این کشور، اقدام به اعزام یک فروند کشتی حامل دارو و غذا از بندرعباس و با هماهنگی کامل صلیب سرخ جهانی کرد، ولی متاسفانه با فشار آمریکا و تهدید سعودی ها به بمباران، این کشتی مجبور شد جهت خودش را عوض کند و به سمت جیبوتی رفت و بارش را تخلیه کرد که ظاهرا به صلیب سرخ جهانی تحویل داد و حال اینکه چقدر از این بار به دست مردم یمن رسید یا نرسید، بماند.

اگر ایران به نتیجه رسید که به یمن یاری ارسال کند، درنگ نخواهد کرد

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا اعلام نمود: اگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران بخواهند کاری صورت دهند باید تمام این محاسبات را انجام دهند. اگر بخواهند یک یا 2 یا سه کشتی و یا بیشتر اعزام نمایند باید در برآوردهای حقوقی و قانونی و همچنین در برآوردهای خطرات نظامی و امنیتی خود به این نتیجه برسند که این کار شدنی است و باید این ریسک را کرد و این جهت را شکست؛ همانگونه که جهت ونزوئلا شکسته شد، ایران باید خودش را برای هرگونه حادثه، بازتاب و عکس العملی آماده کند.

سیدافقهی ادامه داد: اگر ایران به این نتیجه رسید که ارزش این را دارد که اگر این جهت را شکست، یک دریچه امید یا روزنه ای به سوی مردم یمن گگردده خواهد شد، مطمئن باشید که جمهوری اسلامی ایران درنگ نخواهد کرد و این کار را انجام خواهد داد.

وی عنوان نمود: بنابراین شرایط یمن با شرایط ونزوئلا از جهاتی تفاوت دارد و باید بازتاب ها و ریسک آن محاسبه گردد که اگر واقعا به این نتیجه رسیدیم، حتی اگر احتمال زدن این کشتی باشد و سعودی ها بخواهند کشتی را بزنند و در حقیقت آغازگر جنگ بودند ما نیز در خلیج فارس در مقابل، کشتی آنها را بزنیم، این اقدام می تواند صورت گیرد و احتمال آن وجود دارد.

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران یمن بر حل این بحران به وسیله سیاسی تأکید و به کرات از جامعه جهانی خواست که فشارهای بین المللی را برای سرانجام دادن به تجاوزات و محاصره یمن افزایش دهد. جمهوری اسلامی ایران در همین خصوص، طرحی چهار ماده ای برای حل بحران یمن مبتنی بر آتش بس فوری، تسریع در ارسال یاری های انسانی و برطرف محاصره ظالمانه و انجام گفت وگوها بین همه گروه های یمنی و تشکیل دولت فراگیر ملی ارائه کرد.

ایران در این روزها و در شرایط شیوع کرونا در یمن نیز از این کوشش ها دست برنداشته است. در همین زمینه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چندین دور رایزنی هایی را با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل صورت داد و در این خصوص نیز با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره یمن تلفنی گفت وگو کرد.(اینجا بخوانید)

در ادامه رایزنی ها و کوشش های ایران برای حل بحران یمن و به ویژه برای توقف محاصره در شرایط شیوع کرونا، علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی دهم اردیبهشت با سرگئی ورشنین معاون امور بین الملل وزارت خارجه روسیه درباره آخرین تحولات یمن تلفنی گفت و گو کرد. 2 طرف در این تماس تلفنی ضمن تاکید بر حفظ تمامیت سرزمینی یمن، تنها راه چاره و فصل بحران این کشور را راه چاره سیاسی خواندند.

خاجی 20 اردیبهشت ماه نیز با محمد عبدالسلام مذاکره نماینده ارشد دولت نجات ملی یمن و سخنگوی انصارالله به صورت تصویری گفت وگو کرد. در این ملاقات محمد عبدالسلام با تشکر از یاری های انسانی و حمایت های سیاسی و معنوی ایران از مردم یمن، بر آمادگی دولت نجات ملی یمن برای رسیدن به یک توافق سیاسی عادلانه تاکید و آخرین تحولات سیاسی و میدانی در یمن را برای طرف ایرانی تشریح کرد. خاجی نیز در این گفت وگو راه چاره حل بحران یمن را توافقی سیاسی مبتنی بر توقف جنگ، برطرف کامل محاصره هوایی، دریایی و زمینی این کشور و از سرگیری گفت وگوهای یمنی - یمنی خواند.

در آخرین کوشش و رایزنی های جمهوری اسلامی ایران، علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی 29 اردیبهشت ماه با محمد عبدالسلام مذاکره نماینده ارشد دولت نجات ملی یمن و سخنگوی انصارالله تلفنی گفت وگو کرد.

در این گفت وگوی تلفنی طرفین آخرین تحولات سیاسی و میدانی در یمن را مورد آنالیز قرار داده و با اشاره به خطر شیوع بیماری کرونا در یمن و کمبود فراوان امکانات مقابله با آن به دلیل استمرار تجاوز نظامی نیروهای خارجی و محاصره ظالمانه این کشور، تسریع در ارسال یاری های انسانی و داروهای مورد احتیاج مردم آن کشور را مورد تاکید قرار دادند.(اینجا بخوانید)

علاوه بر این در رایزنی تلفنی سید عباس عراقچی با دبیرکل سیاسی وزارت خارجه نروژ در سوم اردیبهشت ماه امسال، درباره ضرورت تداوم یاری های بشردوستانه به یمن نیز گفت وگو شد.

از سوی دیگر، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز وز پنجشنبه اول خرداد 1399 نیز با میخائیل بوگدانف معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا تلفنی گفت و گو کرد. روابط دوجانبه و مسائل منطقه از جمله اوضاع یمن از جمله محورهای این گفت وگو بود.

منبع: خبرگزاری فارس

به "فارس من، موانع ارسال یاری های بشردوستانه برای مردم یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، موانع ارسال یاری های بشردوستانه برای مردم یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید