ایران و متحدان الگویی مقابل هژمونی آمریکا ارائه داده اند

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، خبرنگاران، گروه بین الملل - پیمان یزدانی؛ مرتضی رحمانی: ایران در ماه آوریل 5 نفتکش حامل حدود 1.5 میلیون بشکه بنزین برای دولت ونزوئلا فرستاده است.

ایران و متحدان الگویی مقابل هژمونی آمریکا ارائه داده اند

در حالی که دولت ترامپ از سویی به دنبال متوقف کردن تجارت انرژی ایران است و از سوی دیگر در فکر سرنگونی دولت نیکلاس مادورو، بارها بنادر، شرکت های کشتیرانی و شرکت های بیمه را در رابطه با همکاری با ونزوئلا در تجارت با سایر کشورها، از جمله ایران، تهدید کرده است.

هرچند، به گفته برخی منابع، ایران در پی ادامه این همکاری از طریق ارسال ماهانه محموله های بنزین به ونزوئلا است.

در پی این اقدام، مکزیک نیز آمادگی خود برای ارسال سوخت به ونزوئلا را اعلام کرده است.

برای روشن تر شدن زوایای این ماجرا و اثرات همکاری های جهانی علی رغم تهدیدات بی شمار آمریکا، وبلاگ خبری گردشگری گفتگویی با آنتونی کارتالوچی محقق مسائل ژئوپلیتیک مستقر در بانکوک داشته است. متن کامل این مصاحبه در ادامه آمده است:

*همکاری ایران و ونزوئلا در خصوص تجارت انرژی که اقداماتی علیه زیاده خواهی های آمریکا نیز به شمار می رود، چه پیامی را به جهانیان صادر می کند؟

ایالات متحده در واقع یک امپراتوری مدرن است که مبنای اساسی آن کنترل پول، قدرت نظامی و منابع در سراسر جهان است. هرگونه تلاش برای خنثی کردن این نفوذ فرامنطقه ای غیرمجاز، این پیام را ارسال می کند که جهان به دنبال نظم چند قطبی بر پایه حاکمیت ملی و مستقل کشورها بوده و تمایل دارد تا از نظم بین المللی یکجانبه گرایانه مورد نظر آمریکا فاصله بگیرد.

علاوه بر این، ظواهر موجود حاکی از یک همکاری فزاینده بین ملت ها علیه ایالت متحده هستند؛ این همکاری حتی در میان کشورهایی که قبلاً مطابق خواسته های ایالات متحده رفتار می کردند نیز به چشم می خورد.

این امر نشانگر آن است که اصول و گرایشات کشورها در طول زمان دستخوش تغییرات می شود و اگر واشنگتن همچنان می خواهد جایگاه جهانی خود را حفظ کند، باید رویکرد خود را مورد بازبینی قرار دهد.

* آیا اقدام ایران - و متعاقباً مکزیک - در ارسال سوخت به ونزوئلا، به همراه تمایل برخی کشورهای اروپایی برای استقلال می تواند آغازگر حرکتی به سمت خلع آمریکا از سلاح تحریم و یکجانبه گرایی در طولانی مدت باشد؟ (به ویژه بعد از درخواست اخیر فرانسه از کشورهای اروپایی مبنی بر کاهش وابستگی به ایالات متحده و چین و انتقاد آلمان از تحریم پروژه نورد استریم)

ایران، مکزیک و آلمان همگی در تلاش هستند تا در برابر دخالت های ایالات متحده در امور خود ایستادگی کنند. این یک مرحله دیگر فرایند مداوم و طولانی برای پس زدن هژمونی واشنگتن و جایگزینی آن با یک سیستم مبتنی بر منافع متقابل و برقراری توازن عادلانه قدرت است.

درخواست فرانسه از دیگر شرکای اروپایی خود برای کاهش وابستگی به ایالات متحده و چین نیز بخشی دیگر از فرایند ایجاد تعادل بهتر قدرت جهانی است. هنگامی که ملت ها از هماهنگی بیشتری برخوردار شوند، ضریب نفوذ سیاست هایی، از جمله آنچه که واشنگتن برای حدود نیم قرن اتخاذ کرده است، کمتر احساس می شود. تعادل قدرت بین الملل بسیار مهم است.

*از آنجا که ایران و ونزوئلا تحت تحریم های بین المللی نیستند و با توجه به واکنش قبلی تهران به اقدامات نظامی آمریکا، آیا این امکان وجود دارد که واشنگتن به اقدامی خصمانه علیه تجارت بین ایران و ونزوئلا دست بزند؟

وقتی بحث سوءاستفاده منظم واشنگتن از ابزار خشونت علیه ملل دیگر در میان است، هیچ اتفاقی بعید نیست. احتمالاً بخشی از مکالمات هر روز رهبران واشنگتن پیرامون استفاده از زور علیه کشورهایی مانند ونزوئلا و ایران - و حتی روسیه و چین - است.

این در حالی است که ایالات متحده با گذشت روزها و ماه ها و سال ها، با توسل به خشونت برای حفظ هژمونی جهانی، خود را در موقعیت ضعیف تری قرار می دهد.

هرچند، شانس آمریکا برای پرهیز این تضعیف جایگاه در حال کمرنگ تر شدن است این احتمال وجود دارد که ایالات متحده در مسائل سیاسی خود به تصمیماتی از روی ناچاری روی بیاورد.

با این حال، ایالات متحده باید چشم انداز و سود کمی از موفقیت را در مقابل هزینه های بزرگ شکست متعادل کند. در صورت موفقیت ایالات متحده در استفاده از نیروی نظامی علیه ایران یا ونزوئلا، این یک امپراتوری بزرگ است که ملل کوچک تر را مورد هدف قرار می دهد تا به پیروزی کوچکی دست یابد. اگر شکست بخورد - این یک امپراتوری بزرگ خواهد بود که توسط ملل کوچک تر شکست خورده و در ذهن بسیاری از مردم این فکر جا می افتد که آمریکا در حال فروپاشی نهایی است.

* این حرکت احتمالی چه عواقبی را برای آمریکا می تواند به همراه داشته باشد؟

ایالات متحده به طور هم زمان به حاشیه های مختلفی رانده می شود. از سویی، ایران و ونزوئلا با استواری در برابر تلاش های واشنگتن برای تغییر حکومت این دو کشور ایستاده اند، تحریم های یکجانبه آن را نیز به چالش کشیده اند.

از سوی دیگر، ایالات متحده در اروپا نیز با مسائل مشابهی روبرو است. این در حالی است که حتی متحدان واشنگتن نیز در برخی حوزه ها در برابر این کشور موضع گیری داشته اند، به خصوص در پروژه خط لوله مورد نورد استریم 2.

چین نیز به شکلی در حال تغییر میزان نفوذ ایالات متحده در منطقه آسیا و اقیانوسیه است که واشنگتن را نسبت به هرگونه واکنش عاجز کرده است.

ادامه تلاش کشورهایی مانند ایران، ونزوئلا یا حتی روسیه و چین برای پیشبرد مقاومت خود در برابر هژمونی آمریکا وجود دارد برای همه جهانیان از جمله دولت ها، ملت ها و مشاغل بزرگ و کوچک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. تا زمانی که این موضوع ادامه یابد، تلاش های ایالات متحده برای رسیدن به اهداف انفرادی خود تنها به نفع سیاست چند قطبی جهانی خوهد بود - اثبات نظم مورد نظر آمریکا نه تنها منسوخ شده بلکه خطری جدی برای صلح و سعادت جهانی به شمار می آید.

* تحولات اخیر چگونه می تواند تلاش های ایالات متحده برای سلطه بر انرژی جهان را مختل کند؟

ایالات متحده با توسعه صنعت نفت شیل سعی در تسلط بر حوزه انرژی دارد. با این حال، هزینه استخراج و در نتیجه صادرات نفت شیل نسبت به سایر اشکال موجود هیدروکربن ها، مانند گاز طبیعی روسیه، بسیار بیشتر است.

از این رو، ایالات متحده به جای روی آوردن به نوآوری برای ارتقا توان رقابت خود در بازارهای انرژی جهانی به اقداماتی همچون وضع تحریم های پی در پی، ایجاد درگیری های مهندسی شده همچون تنش ها در اوکراین بر سر گاز انتقالی روسیه، عملیات برای تغییر حکومت ها و سایر رفتارهای بسیار مخرب، روی آورده است.

این اقدامات ایالات متحده به امید افزایش حداکثری قیمت های جهانی و در نتیجه بهبود اوضاع شیل در بازار انجام می شود.

البته، حتی در صورتی که چنین استراتژی هایی، با حمایت های گسترده جانبی، به نتیجه برسند، بسیار کوتاه مدت خواهند بود و به تدریج نتیجه مطلوب خود را از دست خواهند داد.

و در این میان ضرر اصلی متوجه ایالات متحده خواهد شد، چرا که کشورهای جهان، اعم از متحدین آمریکا، در پی یافتن راه هایی برای دفع اخلال گری های این کشور در امور خود هستند. بنابراین، نه تنها این امر به مرور از تمایل آمریکا برای تسلط بر انرژی جهان خواهد کاست، بلکه ضربه مهلک دیگری بر مفهوم هژمونی آمریکا به طور کلی خواهد زد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ایران و متحدان الگویی مقابل هژمونی آمریکا ارائه داده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و متحدان الگویی مقابل هژمونی آمریکا ارائه داده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید