بهرام امیر احمدیان در گفت وگو با خبرنگاران عنوان کرد: کوشش اروپا برای استقلال از آمریکا

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپایی ها به دنبال ایجاد ساز و کار جدیدی برای امنیت قاره خود در چارچوب اتحادیه اروپا هستند.

بهرام امیر احمدیان در گفت وگو با خبرنگاران عنوان کرد: کوشش اروپا برای استقلال از آمریکا

توئیتر در هفته ای گذشت، محلی برای حملات ترامپ به فرانسوی ها به ویژه رئیس جمهور این کشور بود. این اقدامات رئیس جمهور آمریکا پس از آن صورت گرفت که امانوئل مکرون بر لزوم ایجاد ارتش متحد و مستقل اروپایی تاکید نمود و همین امر موجب عصبانیت ترامپ از او شد. ولی واقعیت رخدادهای چند سال اخیر میان دو طرف، تمایل اروپا برای استقلال از آمریکا را بیش از پیش نمایان می نماید.

بهرام امیر احمدیان کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار در ارتباط با تمایل اروپایی ها برای استقلال از آمریکا در سیاست های راهبردی خود گفت: پس از سرانجام جنگ سرد اروپا به این نتیجه رسید که لزومی ندارد تمامی امور خود را در کنار واشنگتن پیش ببرد، چرا که آمریکا آن سوی اقیانوس اطلس و آنها این سوی آبها قرار دارند، این درحالی است که روسیه هم به عنوان دشمن اروپا هم مرز آنها واقع شده است و همین امر سبب شده بود تا مدت ها اروپا به فکر تشکیل ارتشی مستقل باشد.

وی اضافه کرد: کشور های اروپایی به جز فرانسه و آلمان از نظرمساحت، وسعت کمی دارند، آنها معتقدهستند که ما به دلیل مساحت کم کشورمان و داشتن ارتشی کوچک باید در منطقه خود ارتشی متحد، متشکل از کشور های منطقه را تشکیل دهیم و امنیت خود را به صورت دسته جمعی حفظ کنیم، اما انگلستان که متحد اصلی آمریکا به شمار می رود اعتقادی به این اقدام نداشت.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: پس از نشست اخیر ناتو که آمریکا از اروپا تقاضا کرد تا حدود دو تا 4 درصد از درآمد های حاصل از فراوری ناخالص خود را برای هزینه های نظامی به ناتو اختصاص دهد، اروپایی ها به این نتیجه رسیدند که اگر قرار است خودشان برای تامین امنیت منطقه خود هزینه نمایند دیگر واشنگتن در این میان چه نقشی دارد؟

امیر احمدیان توضیح داد: در پیمان ناتو اغلب هزینه ها توسط آمریکا تامین می شده است و امروز واشنگتن از صرف هزینه های بیشتر برای این پیمان سر باز می زند، چرا که طبق سیاست های جدید کشورش به منظور کاهش هزینه های جاری همزمان از سازمان های بین المللی دیگر هم خارج شده و قطع همکاری با سایر سازمان های بین المللی را هم در دستور کار خود دارد، این اقدامات نشان دهنده این است که اروپایی ها باید خودشان به فکر قاره خود باشند.

وی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تلاشی برای تضعیف این اتحادیه به واسطه تعامل قوی با آمریکا دانست و تاکید نمود: در داخل انگلستان افکار عمومی بر این باورند باید با اروپا بیشتر تعامل و رابطه داشته باشد چرا که دوران جنگ سرد سرانجام یافته و آمریکا توانایی برطرف تهدید های پیش رو برای اروپا را ندارد.

کارشناس مسائل بین الملل توضیح داد: اگر مردم، احزاب و در نهایت دولت انگلیس بتوانند به اتحادیه اروپا بازگردند، تقویت اتحادیه اروپا، تشکیل ارتشی مستقل و کم رنگ شدن نقش و حضور ناتو در این منطقه را شاهد خواهیم بود و یک ساختار جدید دفاعی و امنیت دسته جمعی شکل خواهد گرفت.

امیر احمدیان گفت: واقعیت این است آمریکا ابزار هایی برای فشار به اروپا در اختیار دارد، ولی در عین حال باید پذیرفت که اروپا هم ابزار هایی برای مقابله با آمریکا دارد.

وی ادامه داد: در جریان جنگ تجاری اروپایی ها هم ابزار هایی برای فشار به آمریکا دارند و به نظر نمی رسد واشنگتن علیه اروپا اقدامی انجام دهد، زیرا هم در داخل آمریکا و هم در اروپا احزاب خواهان روابط متقابل هستند، ولی این در خواست برای این روابط از سوی احزاب اروپایی به آن معنا نیست که به طور کامل در اختیار آمریکا قرار بگیرند.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه قرار نیست همواره تحریم برای آمریکا منافع به همراه داشته باشد گفت: به طور مثال در تجارت آمریکا و چین، واشنگتن برای 200 میلیارد دلار کالا های وارداتی از چین تعرفه 30 تا 40 درصدی مشخص کرد، ولی پس از آن به این نتیجه رسید که همزمان با متضرر شدن چین، شرکت های آمریکایی فراوری نماینده در چین هم که کالا های خود را به اروپا و آمریکا صادر می نمایند هم متضرر خواهند شد.

امیر احمدیان گفت: اروپایی ها امروز به این نتیجه رسیدند که اگر آمریکا به راحتی از برجام، معاهده پاریس و سایر معاهدات خارج می شوند، پس توانایی و اراده خروج از سایر معاهدات را دارند و به همین دلیل آن ها به دنبال ایجاد ساز و کار جدیدی برای امنیت قاره خود در چارچوب اتحادیه اروپا هستند.

وی با بیان اینکه ترامپ در آخرین توئیت خود فرانسوی ها را تحقیر کرد و از سرنوشت آنان در صورت عدم حضور آمریکا در جنگ جهانی اول و دوم سخن گفت، اضافه کرد: واقعیت این است که اگر آمریکا وارد جنگ نمی شد به کشور امروزی تبدیل نمی شد چرا که آمریکا به عنوان کشوری منزوی در آن سوی اقیانوس شناخته می شد و حضور آن ها در این جنگ از ایالات متحده قدرتی برتر ساخت.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه شاید اروپایی ها از نبود آمریکا در این دو جنگ متضرر می شدند، ولی نفع آمریکا و شکوفایی اقتصادی این کشور حاصل حضور آن ها در این جنگ ها بوده است، توضیح داد: اروپا امروز می تواند این منت را بر آمریکا بگذارد که عاملی برای پیشرفت آن ها بوده است، زیرا آمریکایی ها پس از سرانجام جنگ جهانی، همزمان با طرح مارشال و سرمایه گذاری های گسترده در اروپا سود های گسترده ای از قرارداد های اقتصادی در اروپا به دست آوردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بهرام امیر احمدیان در گفت وگو با خبرنگاران عنوان کرد: کوشش اروپا برای استقلال از آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهرام امیر احمدیان در گفت وگو با خبرنگاران عنوان کرد: کوشش اروپا برای استقلال از آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید