غذاهای محلی وان؛ تنوعی از غذاهای اشتهاآور ترکی

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، کشور ترکیه یکی از برترین مقاصد گردشگری برای چشیدن طعم های اشتهاآور است؛ برای آشنایی با غذاهای محلی وان، شهری زیبا در ترکیه همراه ما باشید.

غذاهای محلی وان؛ تنوعی از غذاهای اشتهاآور ترکی

کشور ترکیه علاوه بر جاذبه های منحصربه فرد و بی نظیری که دارد و گردشگران بسیاری را مجذوب خود می نماید، غذاها و نوع رژیم غذایی بی نظیری دارد که مورد توجه جهانیان است و گردشگران بسیاری را به این بهانه به سمت خود می کشاند. طعم و رنگ غذاهای ترکی که آن را از گذشته های دور به ارث برده است، باعث محبوبیت غذاهای ترکی در میان گردشگران شده است. هنر آشپزی آنان، موقعیت جغرافیایی این کشور و بهره گیری از مواد غذایی طبیعی و فوق العاده، راز غذاهای لذیذ این کشور است. با سفر به شهر وان در تور ترکیه، علاوه بر آن که می توان با طعم غذاهای محلی این شهر آشنا شد، می توان غذاهای معروف ترکی را نیز امتحان کرد. با ما همراه باشید تا با بعضی از غذاهای این شهر آشنا شویم.

کباب آدانا (Adana kebabı)

کباب ها در ترکیه همچون ایران هواداران بسیاری دارد و آدانا کباب، کبابی به مانند کباب کوبیده ما ایرانیان است، اما میزان حجم گوشتی که در آن استفاده می گردد کمی بیشتر است. نام این غذا از شهری به نام آدانا در جنوب شرقی ترکیه گرفته شده است. مواد تشکیل دهنده این کباب کم است، اما فرآیند آماده سازی آن تا به کباب لذیذی تبدیل گردد، کمی خاص است. پس از ترکیب گوشت به همراه ادویه جات مخصوص، به سیخ کشیده می گردد و روی آتش زغال کباب می گردد و در نهایت همراه با نان لواش، پیاز کبابی، گوجه و فلفل سبز سرو می گردد.

دونر کباب (Doner kebab)

دونر کباب یا کباب ترکی از کباب های معروف ترکیه است که معروفیت جهانی دارد. دونر به معنی چرخاندن است و این کباب از چرخیدن متوالی و حرارتی که آهسته به آن داده می گردد، تهیه می گردد. این کباب در واقع نوعی غذای فست فودی به شمار میرود که در فست فودی ها سرو می گردد.

کوفته ترکی

کوفته یا توپ های گوشتی از غذاهای محبوب ترکیه است که در وان به برترین شکل ممکن تهیه می گردد. در واقع نام این غذا از همان کوفته ایرانی گرفته شده است، اما مواد تشکیل دهنده آن کمی فرق دارد. نزدیک به 200 نوع کوفته در ترکیه وجود دارد که هرکدام با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای ترکیبات و طعم های متفاوتی هستند.

سارما (Sarma)

دلمه در ترکیه در شکل ها و روش های متعددی سرو می گردد که گوشت و برنج را درون کدو، فلفل، بادمجان یا گوجه خالی شده می ریزند و به آرامی می پزند. در سارما ترکیبات میانی در برگ مو ریخته می گردد و سپس آن را رول می نمایند. سارما در بیشتر سفره های ترکی و در وعده های مختلف آنان سرو می گردد.

سوپ عدس (Mercimek Corbasi)

این سوپ ساده که از ترکیب پوره عدس و اندکی سبزیجات تهیه می گردد هواداران بسیاری دارد و در بیشتر شهرهای ترکیه تهیه می گردد. همراه با این سوپ، ترشی های ترکی و نان داغ پیتا (Pita) نیز خورده می گردد. این سوپ خوش طعم از مقرون به صرفه ترین غذاهای ترکیه و بعلاوه وان است که به راحتی در رستوران های آن پیدا می گردد.

پیده (Pide)

پیده نانی نازک با مخلفات است که در تنورهای زغالی پخته می گردد. پیده را با ترکیبات مختلفی تهیه می نمایند. سوسیس ترکی، گوشت ادویه زده و دودی، یا گوشت خردشده بره محبوب ترین ترکیبات هستند. پنیر و سبزیجات نیز در ترکیب پیده هوادارانی بسیاری دارد. در شهرهای ترکیه رستوران های وجود دارند که فقط پیده تهیه می نمایند و شهر وان نیز از این قضیه مستثنی نیست. قبل از آن که پیده را داخل تنور قرار دهند روی آن یک تخم مرغ می شنمایند که از خشکی آن کاسته گردد.

لاهماجون (Lahmajoun)

لاهماجون یا لحم عجین که به پیتزای ترکیه ای معروف است، به معنای گوشت و خمیر است. این غذای لذیذ از خمیر نازکی تهیه می گردد که لایه نازکی گوشت چرخ نموده و سبزیجات خرد شده مانند پیاز، گوجه فرنگی و جعفری را در آن ترکیب می نمایند و روی نان می ریزند. معمولا کمی آبلیمو روی آن می ریزند و لقمه نموده و به همراه ترشی جات و سبزیجات میل می نمایند.

کونفه (Kunefe)

کونفه یکی از دسرهای بسیار خوشمزه ترک است که هم به شکل ساده و هم با بستنی یا خامه سرو می گردد. پنیر بدون نمک در بین رشته های کادایف ساختار این دسر را تشکیل می دهد. بعد از پخت، شربت مخصوصی روی این شیرینی ریخته می گردد که شیرینی شربت و بافت پنیری این دسر طعم متضاد و دلچسبی را ایجاد می نماید. این دسر با پودر پسته فراوان تزیین می گردد.

باقلوا (Baklava)

باقلوا شیرینی است که برای همه شناخته شده است و اصالت این شیرینی بی نظیر به آسیای مرکزی باز می گردد. امروزه مرکز اصلی باقلوا، شهر غازی عینتاب (Gaziantep) است که یدی طولانی در هنر تهیه باقلوا با خمیرهای نازک و فیلو دارد. این شیرینی وسوسه انگیز در همه شهرهای ترکیه برای عاشقان شیرینی و به خصوص باقلوا به راحتی در دسترس است.

بورک (Borek)

بورک به غذاهایی گفته می گردد که با خمیر نازک یوفکا تهیه می شوند که انواع مختلف با مواد میانی متنوع دارد. از انواع آن می توان به سوبورکی، کیما بورکی (بورک گوشت چرخ نموده)، پاتاتس بورکی (بورک سیب زمینی)، اسپاناک بورکی (بورک اسفناج) و مرجیمک بورکی (بورک عدس) اشاره نمود. بورک به عنوان صبحانه یا میان وعده در ترکیه بسیار پرطرفدار است.

آنچه گفته شد تنها بخشی از غذاهای لذیذ شهر وان بوده است؛ در سفر خود به این شهر زیبا حتما از غذاهای خوش طعم این شهر نوش جان کنید تا بیشتر با غذاهای ترکی آشنا شوید.

منبع: کجارو / کجارو

به "غذاهای محلی وان؛ تنوعی از غذاهای اشتهاآور ترکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای محلی وان؛ تنوعی از غذاهای اشتهاآور ترکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید