کمبود نیروی آموزش و پرورش با موضوع دانشگاه فرهنگیان می تواند جبران شود
به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، تهران (پانا) - وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت دانشگاه فرهنگیان در بالاترین ظرفیت، می تواند حدود 20 هزار نفر دانشجو بگیرد در حالی که حدود 50 هزار نفر بازنشسته وجود دارد، بنابراین شایسته است که این فرایند اصلاح شود. باید روش های متنوعی با موضوع دانشگاه فرهنگیان برای تامین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش به کار گرفته شود.
علی اصغر فانی در گفت و گو با پانا ضمن اشاره به مسائل و مسائل پیش روی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: در آموزش و پرورش با دو مشکل اصلی کوچک انگاری آموزش و پرورش و در اولویت نبودن آموزش و پرورش روبرو هستیم؛ تجربه چهار دهه اخیر نشان می دهد که آموزش و پرورش باید در اولویت دولت ها چه اصولگرا و چه اصلاح طلب قرار می گرفت.
وی اضافه نمود: نیروی انسانی، عامل اصلی یک کشور را تشکیل می دهد و سرمایه اصلی کشور است بنابراین وزارت آموزش و پرورش زیرساخت منابع انسانی را تأمین می کند و نهاد توسعه در هر کشور، آموزش و پرورش است. بر همین اساس از اهمیت بالایی برخوردار است و هزینه کردن در آموزش و پرورش، بهترین سرمایه گذاری است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش به چالش ها و مسائل زیربنایی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در وزارت آموزش و پرورش یک میلیون نیروی انسانی داریم یعنی بالاترین پرسنل بین دستگاه های جمهوری اسلامی به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرده است. معلم رکن اصلی تعلیم و تربیت است و عدم توزیع صحیح نیروی انسانی یکی از مهمترین مسائل آموزش و پرورش است.
متعارف نبودن معیشت، منزلت و هویت معلمان موجب کاهش انگیزه آن ها شده است
فانی تأکید کرد: اینکه معلم به لحاظ معیشت، منزلت و هویت در حد متعارف نیست، موجب شده است که انگیزه در بین معلمان کاهش پیدا کند و کمبود انگیزه در کنار توانمندی نسبتاً پایینی که وجود دارد، باعث بروز مسائلی در نظام آموزش و پرورش شود.
وی بیان نمود: دانشگاه فرهنگیان در بالاترین ظرفیت، می تواند حدود 20 هزار نفر دانشجو بگیرد در حالی که حدود 50 هزار نفر بازنشسته داریم، لذا شایسته است که این فرایند اصلاح شود. باید روش های متنوعی را با موضوع دانشگاه فرهنگیان برای تامین نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش به کار بگیریم.
وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: در 40 سال اخیر همه ساله بین 25 تا 30 درصد با کسری بودجه روبرو بودیم؛ کسری بودجه موجب شده است که امکان پرداخت حق التدریس، پاداش پایان خدمت فرهنگیان و سایر پرداخت ها را نداشته باشیم. علت اصلی آن، این است که سهم آموزش و پرورش از GDP، 2.3 درصد است در حالی که میانگین جهانی حدود 4 درصد است. یعنی نسبت به میانگین جهانی عقب هستیم و باید آن را تأمین کنیم.
وی شرح داد: بیش از 20 درصد فضاهای آموزشی ما ایمن نیست، بنابراین باید فکری برای ایمن سازی آن ها کنیم. البته کارهای خوبی در چند سال اخیر اجرا شده اما هنوز هم فضاهای ناایمن وجود دارد.
فانی اظهار کرد: از جمله چالش های دیگری که آموزش و پرورش با آن روبرو است بحث کرونا است؛ کرونا باعث شد که آموزش ها مجازی شود و در واقع آموزش مجازی 60 درصد آموزش های حضوری اثربخشی دارد به عبارت دیگر در دو سال اخیر 40 درصد نسبت به آموزش حضوری عقب هستیم. علاوه بر ضعف بنیه علمی دانش آموزان که ایجاد شده، در ابعاد تربیتی هم مسائلی برای دانش آموزان ایجاد شده از جمله تعاملات اجتماعی که در دوران کرونا تقریبا به صفر رسیده و تربیت اجتماعی دانش آموزان زیر سوال رفته است.
منبع: خبرگزاری پانا