آرامش و نشاط عمومی با مشارکت اجتماعی

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، بی تردید این جمله معروف را شنیده اید: انسان موجودی اجتماعی است.

آرامش و نشاط عمومی با مشارکت اجتماعی

طی میلیون ها سال، انسان ها آموخته اند در کنار یکدیگر زندگی نمایند. زیرا در سایه زندگی جمعی است که قادرند شیوه مناسبی برای برطرف مسائل و نیازهایشان پیدا نمایند.

انسان ها در کلیت خلقت یکسانند، اما در رفتارهای فردی با هم تفاوت دارند که همین وجه تمایز موجب تشکیل گروه های کوچک تری چون نهاد شورایاری می گردد. گروهی که تابع قوانین کلی حاکم برجمع است اما ضوابط و قواعدی دارد که موجب وابستگی و همبستگی بیشتر اعضای گروه و حتی ساکنان یک محله می گردد.

در کلانشهر تهران، 354 محله وجود دارد که هریک از آنها بافت جمعیتی، فرهنگی و مالی متفاوتی دارند. مسائل و مسائلش موجود در هر محله، با توجه به ویژگی هایی که دارند، فرق می نماید. به سبب وجود مسائل و مسائل فراوان در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، شهری و حتی مالی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تنهایی قادر به برطرف آنها نیستند و به همین دلیل وجود نهاد مردمی شورایاری، امری لازم و لازم است.

نهادی که اعضایش از بطن محله هستند و توسط ساکنان محله انتخاب می شوند. نهادی که اعضایش مورد اعتماد شهروندان هستند و به همین دلیل می توانند پل یا حلقه ارتباطی و اتصال مردم با مسئولان باشند.

تعامل خوب شورایاران با مردم و همچنین تعامل مسئولان با شورایاران، زمینه مشارکت اجتماعی شهروندان را فراهم می نماید و از این رو بی شک شهر بهتر اداره می گردد. حضور شهروندان در انتخابات شورایاری و انتخاب افراد شایسته تر نه تنها نمایش مشارکت اجتماعی است بلکه نشان دهنده این است که مردم به عملکرد این نهاد مردمی امیدوارند و باور دارند که با حضور آنها مسائل محله ها سریع تر حل می گردد.

به طور کلی انسان به ذات موجودی است که در جمع پا به دنیا هستی می گذارد و در جمع زندگی می نماید. همه انسان ها خواهان این هستند که بهترین نتایج را از توانمندی های خود کسب نمایند و در کنار آن بهترین تأثیر را روی اطرافیان داشته باشند. افرادی که تأثیرات مثبت تری در اجتماعشان دارند از عزت نفس و اعتماد به نفس بالاتری برخوردارند. یکی از راه هایی که انسان ها در ایجاد تأثیرات مثبت اجتماعی اعمال می نمایند، همان مشارکت اجتماعی است. نهاد مردمی شورایاری به عنوان اصلی ترین و بنیادی ترین حلقه اتصال اجتماع های محلی، زمینه را برای مشارکت اجتماعی فراهم می نماید و این امر منجر به تقویت اجتماع های شادتر، با انگیزه تر، هدفمندتر، با اخلاق تر، آرام تر و سالم تر می گردد. همچنین مشارکت اجتماعی از نظر روانی موجب افزایش حس خودباوری، کارآمدی، افزایش عزت نفس عمومی، افزایش نشاط اجتماعی و گسترش آرامش عمومی در شهروندان می گردد. بنابراین انسان با مشارکت اجتماعی در گروه ها و تشکل های هرچند کوچـک می تواند به لحاظ اجتماعی و روانی بـه بلوغ برسد.

منبع: همشهری آنلاین

به "آرامش و نشاط عمومی با مشارکت اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامش و نشاط عمومی با مشارکت اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید