ارائه خدمات پستی به صنعت نشر در هاله ای از ابهام، تکلیف تعرفه فرهنگی چه می گردد؟
به گزارش وبلاگ خبری گردشگری ، درآستانه برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بی نتیجه ماندن گفت و گو ها با شرکت ملی پست برای تداوم خدمات پستی برای جامعه نشر، کتاب فروشان و ناشران اطلاع داد. این در حالی است که انتظار می رفت این شرکت که تجربه انعقاد تفاهم نامه همکاری با معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آذر ماه سال 1397 را دارد، در پی عمل به مسئولیت اجتماعی خود، حمایت از جامعه نشر را متوقف نمی کرد.
انتظار اهالی نشر به ویژه در روزگاری که بار گرانی مواد اولیه و دیگر ملزومات فراوری کتاب، کمرشان را خم نموده، فقط برآمده از تجربه سه سال استفاده از تخفیف های حمایتی شرکت ملی پست نیست؛ بلکه اهالی نشر امید داشتند، شرکت ملی پست به قانون، بند ج ماده 92 قانون ششم توسعه، عمل کند و در آستانه برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، هزینه دیگری بر دوش آن ها نگذارد.
بند ج ماده 92 قانون ششم توسعه، می گوید: دولت و شهرداری ها و سازمان آب و فاضلاب مکلفند با ارائه تعرفه فرهنگی و یا پروانه ساختمان در زمینه آب و برق و گاز، حمل و نقل و پست، با استفاده از کاربری فرهنگی در فضا های مسکونی از کتاب فروشان، ناشران و مطبوعات که دارای مجوز های قانونی لازم هستند، حمایت نمایند.
بعلاوه بند 5 ماده یک آئین نامه اجرایی بند ج ماده 92 قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در تعریف تعرفه فرهنگی می گوید: بهای آب، برق، گاز و خدمات پستی و صدور پروانه ساختمان که به منظور حمایت از کتاب فروشان، ناشران و دفاتر مطبوعاتی برمبنای تعرفه آموزشی(برای آب، برق، گاز و خدمات پستی) و عوارض کاربری فرهنگی بنا ها(برای صدور پروانه ساختمان) محاسبه گردد.
این ماده قانونی به گفته کارشناسان در طول عمر تدوین قوانین کلان توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بی سابقه است؛ چراکه قانون گذار نخستین بار است، یک بند قانونی را به طور کامل به حوزه نشر کتاب اختصاص داده و چندین دستگاه را ملزم به حمایت از ناشران و کتاب فروشان نموده است. آئین نامه اجرایی بند ج ماده 92 سه سال به طول انجامید و جزئیات آن خرداد ماه سال 1400 به تصویب هیات وزیران رسید؛ بنابراین همه دستگاه ها از جمله شرکت ملی پست، به مشخص هزینه ارسال مرسولات براساس تعرفه فرهنگی ملزم شده اند.
همکاری قابل توجه و شبانه روزی شرکت ملی پست در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تحسین اتحادیه جهانی پست را به همراه داشت به طوری که این اتحادیه در حساب توئیتری خود، همراهی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را تحسین کرد.
بی تردید شبکه توزیع کتاب در کشور به دلایل مختلف،با مشکلاتی روبه رو است و در این شرایط، تداوم همراهی و همکاری شرکت ملی پست با معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند قدم موثری در شکل گیری شبکه توزیع مطلوب کتاب باشد؛ به ویژه در شرایط فعلی اقتصاد فرهنگ و نشر و همچینن انتظار مردم کتاب دوست برای توجه این شرکت مهم در عمل به مسئولیت اجتماعی. حال شاید این پرسش از سوی فعالان حوزه نشر و مخاطبان دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مطرح باشد که آیا در آینده می توان انتظار داشت این توافق به نام قانون احیا گردد؟
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه(1 آذرماه)؛ با اشاره به گفت و گوهای مکرر با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای استمرار خدمات پستی به ناشران اظهار داشت: به رغم کوشش های صورت گرفته و جلسات و مذاکرات متعدد هنوز با شرکت پست درباره استمرار خدمات پستی به ناشران به توافق نرسیده ایم.
وی ادامه داد: قرارداد نوی که شرکت پست پیشنهاد داده است منجر به افزایش هزینه های پستی ناشران خواهد شد. با توجه به استفاده گسترده ناشران از این خدمات که بخشی از آن به وسیله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می گردد و بار اقتصادی این توافق برای این وزارتخانه، سالانه حدود 15 میلیارد تومان است، هنوز امکان عقد قرارداد نو فراهم نشده است.
احمدوند اظهار امیدواری کرد: امیدواریم بتوانیم با تعامل خوب و نگاه فرهنگی وزارت ارتباطات همچنان ناشران و کتابخوانان از خدمات شرکت پست بهره مند باشند.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرانجام توضیح داد: توجه به فعالیت های فرهنگی مد نظر قانونگذار بوده است و امیدواریم مصوبات حمایتی از عرصه فرهنگ مورد توجه دستگا ه های ارائه دهنده خدمات باشد.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران