شهبازی: گفتمان مطالبه گری باید برطرف تبعیض و قطع دست بیگانگان از کشور باشد

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، فعال رسانه ای و سیاسی گفت: گفتمان مطالبه گری باید برطرف تبعیض، قطع دست بیگانگان از سازمان های تصمیم گیر و ایجاد احساس کرامت در مردم باشد.

شهبازی: گفتمان مطالبه گری باید برطرف تبعیض و قطع دست بیگانگان از کشور باشد

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ خبری گردشگری، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در سلسله جلسات تحلیلی با هدف تبیین ملاقات های رهبر انقلاب با دانشجویان با عنوان وعده صادق برگزار می نماید.

در آخرین جلسه تشکیل شده در این راستا، محمدصادق شهبازی، فعال رسانه ای و سیاسی به صورت پخش زنده اینستاگرامی برگزار گشت، حضور یافت.

شهبازی در این نشست به سه نوع نگاه به تحولات اجتماعی اشاره نمود و گفت: در نگاه او اصلاحات صرفاً از بالا به پایین است؛ پس باید با مبارزه سیاسی حاکمیت را در دست بگیریم تا بتوانیم تحولی ایجاد کنیم.

وی به تبیین ایرادات این نوع نگاه پرداخت و گفت: این رویکرد هیچ شأنی برای عناصر اجتماعی، مردم و نخبگان قائل نمی گردد و تضمینی برای رأی آوردن و به قدرت رسیدن وجود ندارد. همچنین تصمینی بر ثبات قدم در اهداف و رویه های اولیه وجود ندارد.

این فعال سیاسی دومین رویکرد در تحولات اجتماعی را صرفا دخالت مستقیم مردم، مانند فعالیت های جهادی و رزمایش های مردمی دانست که علی رغم تاثیرات مثبت، توانایی حل ریشه ای معضلات را ندارند.

وی رویکرد سوم را راهکار مسائل دانست و افزود: در این رویکرد نیرو های مردمی برای تغییر رفتار حاکمیت توسط خودش ورود می نمایند. در آن باید مردم را مطالبه گر و تحول خواه بار بیاوریم تا حاکمیت هم در مواردی مجبور گردد که به خواست مردم کرنش کند.

وی با تأکید بر ضرورت مطالبه گری و گفتمان سازی، گفت: این گفتمان از حوزه هایی عقلانی، آرمان های انقلابی و مطالباتی که رهبران انقلابی دارند و آن ها را گوشزد می نمایند، استخراج می گردد.

شهبازی بر این نکته تأکید کرد که ما حق نداریم با ظن و گمان وارد مسائل شویم و مطالبه گری کنیم و افزود: گاهی به بهانه مسائل کشوری، مسائل منطقه و بوم خود را فراموش می کنیم. یا حتی فراموش هم ننموده ایم، ولی برای آن نسخه پایتختی می پیچیم نه نسخه بومی!

وی به اولویت بندی مسائل برای مطالبه گری پرداخت و گفت: باید موضوعات و مسائل را دنبال کرد و مساله مهم را فهمید و آن را به گفتمان عمومی تبدیل کرد.

این فعال رسانه ای ادامه داد: البته باید آن مسئله را ریشه یابی کرد، گاهی ممانعت ذی نفعان است. گاهی تعارض منافع است. گاهی تعدد قوانین است. گاهی خلأ قانونی است و... پس یک سطح عمیق تر از پرداختن به یک مسئله و ریشه یابی آن، یافتن عیوب ساختاری است. باید از پرداختن به یک مصداق و نمونه آغاز کرد و ریشه های آن مشکل را دنبال و سپس گلوگاه های ساختاری را پیدا و حل کرد.

وی با بیان اینکه بعضی از سازوکار ها باعث به وجود آمد انبوهی از مسائل شده است، افزود: البته نباید مصادیق را رها کرد و بلکه باید به آن ها پرداخت. البته نباید در مصداق ماند.

شهبازی با اشاره به اینکه گاهی در مسائل درجه 2 می مانیم و مسائل درجه یک را نمی بینیم، گفت: بعضی از موضوعات مهم در مطالبه گری بحث تبعیض و نفوذ و دخالت خارجی ها در نهاد های تصمیم گیری است.

وی با تأکید بر اینکه فرایند مطالبه گری باید درست باشد، گفت: هزینه دادن هنر نیست. اصلاً یکی از فواید جبهه سازی کم کردن هزینه هاست. قطعاً برخورد با 100 گروه سخت تر از یک نفر است.

شهبازی شرح داد: باید در کنار پرداختن به منکرها، معروف ها را هم اشاعه داد. گاهی نقاط منفی را فقط میبینیم. کسانی هستند که در فلان حوزه دست تنها کوشش نموده و کشور را به خودکفایی رسانده اند، ولی کسی یاری شان نیست و اصلاً کسی آن ها را نمی شناسد.

وی گفت: عنوان چپ اسلامی برچسبی برای رد کردن همه کوشش نمایندگان عرصه عدالتخواهی است.

این فعال رسانه ای و سیاسی با تأکید بر اینکه گفتمان جدید باید نگاه آینده نگر و درون محور داشته باشد، گفت: اضلاع این گفتمان باید برطرف تبعیض، قطع دست بیگانگان از سازمان های تصمیم گیر، احیای رویای ایرانی و ایجاد احساس کرامت در مردم است.

شهبازی با بیان اینکه تغییرات در کشور به کندی صورت می گیرد، گفت: از لوازم جدی برطرف این کندی، از بین بردن محافظه کاران و متحجرین است که گاهی با برچسب زدن مانع تحول می شوند.

وی شرح داد: اینطور هم نیست که جوری انسداد شده باشد که هیچ تکانی نگردد خورد و هیچ تغییری ممکن نباشد. جامعه اینطور تغییر می نماید که شما بفهمی این جهت گیری کلی خواسته های شما را تامین می نماید. اگر شعار استقلال می دهیم باید نشان دهیم این استقلال چگونه به آب و نان مردم ربط پیدا می نماید. چگونه به احتیاج های اساسی مردم ربط پیدا می نماید؟

مشروح این نشست را در فایل صوتی زیر بشنوید:

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شهبازی: گفتمان مطالبه گری باید برطرف تبعیض و قطع دست بیگانگان از کشور باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهبازی: گفتمان مطالبه گری باید برطرف تبعیض و قطع دست بیگانگان از کشور باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید