چالش های آمریکا و ترکیه از زبان سخنگوی اردوغان

به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، سخنگو و مشاور رئیس جمهور ترکیه در مورد چالش های موجود در روابط آنکارا و واشنگتن گفت: موضوع اس 400 یکی از این چالش هاست.

چالش های آمریکا و ترکیه از زبان سخنگوی اردوغان

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ خبری گردشگری، ابراهیم کالین سخنگو و مشاور رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با بلومبرگ در مورد روابط ترکیه و آمریکا و مسائل بین دو کشور گفت: به نظر می رسد که آمریکا سیاست حمایت از گروه پ گ در شمال سوریه را دنبال می نماید. این یک نقطه اختلاف مهم با مقامات آمریکایی است.

ترکیه همیشه نسبت به حمایت آمریکا از نیروهای کرد دموکراتیک در شمال سوریه اعتراض نموده و آن را با امنیت ملی خود مرتبط دانسته است. واشنگتن اما با جدا کردن پ گ از پ ک ک معتقد است که اقدامات این گروه در شمال سوریه علیه گروههای تروریستی داعش و النصره بوده و دلیلی برای عدم حمایت از آنها نیست.

وی در مورد اختلافات بوجود آمده بین آنکارا و واشنگتن درباره خرید سامانه موشکی اس 400 نیز گفت: تصمیم به خرید این سامانه یک شبه گرفته نشد. این سامانه با سیستمهای دفاعی ناتو ادغام نشده و اخلالی در آن ایجاد نمی نماید.

مشاور رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: فرایند مذاکرات برای دومین سری سامانه موشکی اس 400 با روسیه در حال جریان است.

خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه یکی از موارد مهم اختلافی ترکیه و آمریکا بوده به طوریکه این کشور، ترکیه را تحت تحریم های کاتسا قرارداده و آنکارا را از فرایند فراوری مشترک جنگنده اف 35 خارج نموده است.

ترکیه بارها پیشنهاد تشکیل تیم فنی برای آنالیز موضوع و پیدا کردن راه حلی در این خصوص را ارائه داده است. حتی به گفته مقامات آمریکایی، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه پیشنهاد خارج کردن این سامانه از ترکیه را ارائه داده است.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در مورد روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و آینده روابط دو کشور نیز گفت: یک شروع خوب داشتیم. حتماً دو رئیس جمهور مصاحبه خواهند کرد.

آنکارا از زمان روی کار آمدن جو بایدن بدنبال تماس روسای جمهور دو کشور بوده اما هنوز اتفاقی رخ نداده و تماسها در سطح وزرای خارجه و نیز مشاور امنیت ملی کاخ سفید بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تماس دو رئیس جمهور گفته بود: روسای جمهوری زیادی هستند که بایدن باید با آنها تماس بگیرد و با اردوغان نیز در مقطعی تماس گرفته خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "چالش های آمریکا و ترکیه از زبان سخنگوی اردوغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های آمریکا و ترکیه از زبان سخنگوی اردوغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید