چالش کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی
به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی از پس امپراتوری کسب و کار کنکور برمی آید؟ ماموریت غیر ممکن یعنی حذف یا به عبارت بهتر جایگزین کردن کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است و یک روحانی 58 ساله نشست های تخصصی در این باره برگزار می نماید و وعده داده است که تا 6 ماه آینده تکلیف این موضوع روشن می گردد. حالا پرسش این است که این روحانی می تواند از پس مدافعان کنکور و منافع شان برآید؟
به گزارش وبلاگ خبری گردشگری، روزنامه اعتماد نوشت: 4 هزار و 500 میلیارد تومان چرخش اقتصادی موسسات آمادگی کنکور در تهران تنها بخش کوچکی از تقریبی است که برای منابع مدافعان کنکور مطرح است؛ رقمی که ایرنا در وصف آن در گزارشی مدعی شده که این 4 هزار و 500 میلیارد تومان معادل 15درصد بودجه آموزش و پرورش و آموزش عالی در یک سال است. بحث درباره کنکور و فلسفه وجودی اش موضوعی تکراری شده ولی پتانسیل اقتصادی آن را می توان آن قدر بزرگ دید که حتی یک سریال سینمای خانگی هم بتواند به موضوع آن بپردازد. چه فرض بر این باشد که این سریال منتقد کنکور بوده باشد چه حتی فرض کنیم مدافعان کنکور از ساخت آن منتفع شده باشند. بارها و بارها موضوع حذف کنکور بر زبان ها جاری شده ولی هنوز این موضوع از حد حرف پا فراتر نگذاشته است. تجربه حذف مشق شب از مدارس و هجوم مدیران مراکز تدوین کتب یاری آموزشی به این تصمیم و رفتن آنها نزد علما و مراجع نمونه ای از واکنش هایی است که می توان برای حذف کنکور تصور کرد؟ حالا ماموریتی غیر ممکن یعنی حذف یا به عبارت بهتر جایگزین کردن کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح است و یک روحانی 58 ساله نشست های تخصصی در این باره برگزار می نماید و وعده داده است که تا 6 ماه آینده تکلیف این موضوع روشن می گردد. حالا پرسش این است که این روحانی می تواند از پس مدافعان کنکور و منافع شان برآید؟
یک روحانی متفاوت برای یک کار متفاوت
سیدسعیدرضا عاملی رنانی همان روحانی 58 ساله ای است که از 12 دی 1397 نامش در شورای عالی انقلاب فرهنگی برجسته شد. او از این تاریخ با حکم رهبری عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شد و از همین زمان نیز با تصمیم رییس جمهور به سمت دبیر این شورا منصوب شد. او در آمریکا درس خوانده و علاوه بر دبیرستان در رشته مکانیک نیز در دانشگاه سکرمنتو تحصیل نموده است. اما این مهندس علاوه بر تحصیلات حوزی در سطوح مقدمات، سطح و خارج در علوم اجتماعی و در رشته ارتباطات نیز ادامه تحصیل داده و رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی است. او اینک ماموریت دارد با همه ذی نفعان مرتبط با کنکور تبادل نظر نموده و همه تجارب مختلف در این عرصه را گرد آورده و طبق وعده ای که خودش داده ظرف 6 ماه تکلیف جایگزین کنکور را معین کند. آن چه اینک این پرسش را مطرح می نماید که آیا او از پس این وضعیت برمی آید یا نه گزارشی است که خودش از برنامه های شورای عالی انقلاب فرهنگی و عزم جدی آن داده است. او به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال مجری برنامه تلویزیونی پرسش سخن پیرامون اصلاح و بازنگری کمیته سنجش و پذیرش دانشجو گفته بود: در نشستی که بین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست مجلس شورای اسلامی و با حضور روسای کمیسیون های مربوطه برگزار گردید، قرار شد یک تقسیم کاری در مورد کنکور صورت گیرد تا تکلیف مان را در این رابطه معین کنیم، زیرا کنکور روش درستی نیست و تجربه های موفقی هم در جهان وجود دارد که به هیچ وجه از جهت کنکور نیست.
او تاکید نموده بود: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حل مساله کنکور اراده جدی دارد و در همین رابطه معاونت خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اولویت اول خود را مساله کنکور قرار داده است که کوشش داریم در 6 ماه آینده در این زمینه به یک مدل قطعی دست پیدا کنیم و به دنبال آن امیدواریم اراده لازم در نظام قانونگذاری و سیاستگذاری هم وجود داشته باشد.
قانونگذاری و سیاستگذاری در کدام جهت است؟
آن چه اینک سیدسعیدرضا عاملی از زمان6 ماهه برای معین تکلیف آن خبر می دهد تازه گام نخست جهتی است که احتمالا در پیچ و خم سیاستگذاری و قانونگذاری گرفتار می گردد؛ مگر آن که به عنوان یک سیاست حاکمیتی ابلاغ گردد. به هر حال 6 ماه بعد دوره دهم مجلس شورای اسلامی روزهای پایانی خود را سپری می نماید و باید دید دولت در دو سال آخر کاری خود دست به چنین تغییری خواهد زد؟ از سوی دیگر قدم گذاشتن در چنین جهتی حتما با فشارهای مختلفی همراه خواهد بود. نشانه آن را همان طور که گفتیم در مراجعه مدیران نشرهای یاری آموزشی به مراجع در پی حذف مشق شب می توان ملموس یافت. بر اساس آماری که قدرت الله علیزاده نایب رییس شورای موسسان مراکز آموزشی کشور مدتی قبل ارایه نموده بود، دست کم 11 هزار و 300 آکادمی علمی در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد 10 تا 15 موسسه بزرگ آموزش کنکور هستند که بین خانواده ها ایجاد التهاب آزمون می نمایند. آن چه در نخستین گام مانع از حذف کنکور است توجیهاتی نظیر تعداد شغل هایی است که در عرصه یاری آموزشی مطرح است. برای مثال نایب رییس شورای موسسان مراکز آموزشی کشور به این نکته اشاره نموده و گفته است: آمارها نشان می دهد نزدیک به 300 هزار شغل از محل آکادمی ها ایجاد شده است، تعداد زیادی از این مراکز، آکادمی هایی هستند که معلمان صاحب تجربه در آموزش و پرورش وارد آن شده و سرمایه گذاری نموده اند و انگیزه شان یاری به بخش آموزش است و سودجویی نیست. شاید 10تا 15 موسسه هستند که در بین خانواده ها ایجاد التهاب آزمون و کنکور می نمایند و نمی توان 11 هزار موسسه دیگر را به دلیل جوی که آن 15 موسسه ایجاد نموده اند، قربانی کرد.
در 6 ماه آینده چه اتفاقی باید بیفتد؟
سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره این که باید ظرف 6 ماهه آینده به مدل جایگزین کنکور برسیم، گفته است: در این زمینه علاوه بر استفاده از مطالعات گذشته نظرات تمامی ذی نفعان را دریافت خواهیم کرد. او که در حال حاضر سلسله نشست هایی با عنوان کنکور چالش ها و راهبردها را برای معین تکلیف کنکور برگزار و مدیریت می نماید به نکته ای مهم اشاره نموده و افزوده است: امپراتوری کسب وکار کنکور مانع حذف کنکور است.
او با اشاره به موانع و مسائل پیش روی اجرای حذف کنکور با ابراز تاسف از این که تاکنون امپراتوری کسب وکار کنکور مانع برداشته شدن کنکور شده، تاکید نموده است: در حال حاضر مشغول رایزنی و زمینه سازی برای برداشتن کنکور و رفتن به سمت روش های منطقی تر برای سطح بندی متناسب متقاضیان رشته های مختلف هستیم. عاملی در دومین نشست تخصصی کنکور، چالش ها و راهبردها و نحوه ارزیابی راه های ورود به دانشگاه ها را یکی از مسائل اصلی جامعه عنوان نموده و شرح داده است: تاکنون چندین بار مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم و نهادهای تصمیم گیر کوشش کردند تا موضوع کنکور را حل نمایند یا این که برای این موضوع جایگزینی را قرار بدهند حتی برای این موضوع مهلت زمانی معین شد اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است. در واقع وقتی کوششی صورت می گیرد اما اقدام واقعی صورت نمی گیرد، این سوال ایجاد می گردد که چه اتفاقی افتاده است و ممکن است برآورد هایی را ایجاد کند که این برآورد ها بنیان نداشته باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است: سیستم فعلی پذیرش در دانشگاه ها به وسیله کنکور مطمئنا مزایایی دارد که یکی از این مزایا اعتمادی است که به سنجش وجود دارد. در واقع امنیت سنجش امر بسیار مهمی است؛ چراکه کوشش های زیادی در بحث طراحی سوال، حفاظت از سوال، ایجاد امنیت محیط آزمون، هوشمند سازی پاسخ های کنکور و... اجرا شده است که این موضوعات سلامت و امنیت کنکور را به عنوان یک سرمایه بزرگ به وجود آورده است، بنابراین هر مدلی که به عنوان جایگزین کنکور پیشنهاد گردد باید این امنیت را هم داشته باشد و ما نباید مزایای کنکور را از دست بدهیم.
عاملی درخصوص معایب کنکور نیز شرح داده است: یکی از معایب برگزاری کنکور اضطرابی است که بین دانش آموزان ایجاد می نماید و اگرچه براساس اعلام سنجش 15درصد ورودی به دانشگاه ها به وسیله برگزاری کنکور صورت می گیرد اما حتی همین آمار 15، 20 یا حتی 30درصدی هم می تواند در فضای مجازی اضطراب صد درصدی را ایجاد کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین از نارضایتی دانشگاه ها از برگزاری کنکور گفته و تصریح نموده است: دانشگاه ها نیز کمابیش از این وضعیت راضی نیستند؛ چراکه معتقدند دانشگاهی که در تراز دانشگاه درجه یک کار می نماید باید بتواند این را تشخیص دهد که چه دانشجویی را می تواند جذب کند. در واقع باید عرصه ای برای استقلال دانشگاه ها ایجاد کنیم.
منبع: خبرگزاری ایسنا